پردازنده 5G مدیاتک

تاریخ معرفی پردازنده 5G‌ مدیاتک مشخص شد

اولین جزئیات از پردازنده 5G‌ مدیاتک به بیرون درز پیدا کرد. ظاهرا این پردازنده در دو نسخه‌ی بالارده و میان‌رده در اختیار شرکای تجاری کمپانی MediaTech قرار خواهد گرفت.

مدیاتک با تمرکز بر ویژگی‌ها و بازارهای خاص، به وضوح در حال افزایش تلاش‌های خود در حوزه‌ی تراشه‌های موبایلی است. پس از عرضه‌ی پردازنده مخصوص گیمینگ هلیو جی 90 در ماه ژانویه، این شرکت تمرکز خودش را روی کار در یک پردازنده 5 جی در دو بخش بالارده و میان‌رده گذاشته است.

همانطور که در نقشه‌ی راه این شرکت دیده بودیم، نخستین پردازنده 5G مدیاتک به مودم Helio M70 مجهز خواهد بود که انتظار می‌رود در سه ماهه‌ی نخست سال آینده عرضه شود. با توجه به آنچه هم اکنون مشخص شده، مدیاتک قصد دارد در تاریخ 26 نوامبر (5 آذر 98) در رویداد MediaTek Summit از این تراشه پرده برداری کند. ما چندین تصویر تبلیغاتی از این قطعه‌ی سخت افزاری را نیز به دست آورده‌ایم که در زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

تولید پردازنده 5G‌ مدیاتک در دو نسخه بالارده و میان‌رده

هنوز جزئیاتی از پردازنده 5G‌ مدیاتک در دست نیست، ولی ما می‌توانیم گمانه‌زنی‌هایی در مورد آن بکنیم. این تراشه با نام MT6885Z در تصاویر تبلیغاتی ظاهر شده است. ما می‌توانیم به این نکته نیز اشاره کنیم که مدیاتک در حال آماده‌ سازی نسخه‌ی پرچمدار تراشه‌ی 7 نانومتری خود برای استفاده‌ی شرکایی نظیر اوپو و ویوو است. برخی از مشخصات پیشنهادی MT6885 می‌توان به پردازنده Cortex-A77 و هسته‌های Mali-G77، پشتیبانی از فرکانس زیر 6 گیگاهرتز، موتور پردازش هوش مصنوعی نسل سوم و پشتیبانی از دوربین تا 80 مگاپیکسل و فیلمبرداری 4K 60fps اشاره کرد.همه‌ی این موارد در یک فرآیند پردازش 7 نانومتری FinFET تولید می‌شوند. هرچند تولید انبوه این تراشه آغاز شده، اما توزیع آن به سازندگان گوشی‌های هوشمند از سه ماهه‌ی نخست سال 2020 آغاز می‌شود.

پردازنده 5G مدیاتک

جالب‌تر این که تلاش‌های مدیاتک برای ارائه‌ی مودم 5 جی دو حالته Helio M70 SA/NSA قرار است در داخل یک تراشه‌ی میان رده مقرون به صرفه نیز انجام شود. این تراشه احتمالا MT6873 نام خواهد داشت و اگر شایعات درست باشد، آن از هسته‌های Cortex-A76 و همان فرآیند پردازش 7 نانومتری FinFET استفاده خواهد کرد. این تراشه‌ی مقرون به صرفه قرار است در گوشی‌هایی با قیمت کمتر از 300 دلار در بازار قرار گیرد. انتظار می‌رود این تراشه در مقایسه با تراشه‌ی پرچمدار MT6885 با کاهش سایز 25 درصدی همراه شود و عملکرد آن نیز برای کنترل هزینه‌ها، کمتر باشد. با این حال انتظار می‌رود MT6873 زودتر از سه ماهه‌ی دوم سال 2020 به تولید انبوه نرسد. پس ما عملا یک سال تا دیدن عملکرد تراشه‌ی 5G‌ مقرون به صرفه‌ی مدیاتک در زیر قاب گوشی‌های تجاری فاصله داریم.

اما جاه‌طلبی‌های مدیاتک همچنان ادامه دارد، زیرا نقشه‌ی راه این شرکت تولیدکننده‌ی تراشه‌های موبایلی نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال استفاده از فرآیند پردازش 6 نانومتری TSMC با چهار طراحی مختلف از موج میلی‌متری هستند. این فناوری پردازش از EUV استفاده می‌کند و هنوز با برخی مشکلات عمده عملکرد و هزینه روبرو است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. منتظر عرضشیم بی صبرانه

  2. یکم عقبه با کوالک .ام

  3. خدا کنه زود تر عرضه شه

  4. الان دوربیت 108مگاپیکسلی هم اومده

    این تا 80مگاپیکسل پشتیبانی میکنه که اصلا خوب نیست

  5. علاقه خاصی به پردازنده های مدیاتک دارم به صورت کلی مدیاتک از وقتی P60و p90وخصوصا سری گیمینگ G90معرفی کرد نتایج خوبی کسب کرده و دیدگاه مثبت بهش پیدا کردن
    به نظرم بعد از پردازنده های اسنپدراگون پردازنده های سری GوPمدیاتک پیشرفت خوبی داشتن و کم کم رقیب سرسخت کوالکام میشه