آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد (و یا حذف آن)

در این مقاله به طور مفصل به وارد کردن واترمارک ، کار با آن و تمام تنظیماتی که می‌توانید برای سفارشی‌سازی یک واترمارک در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) انجام دهید، خواهیم پرداخت.

واترمارک در مایکروسافت ورد می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. متداول‌ترین علامت آن «پیش‌نویس» است که به همه می‌گوید این سند٬ یک نسخه‌ی اولیه است. نشانه‌ی «محرمانه» نیز به سندی اشاره دارد که هرکسی نباید آن را ببیند. واترمارک فقط یک متن کم‌رنگ که در پشت صفحه‌ی سند شما قرار می‌گیرد نیست٬ آن می‌تواند یک مارک تجاری یا یک اخطار باشد.

اینکه می‌تواند بگوید که چیزی در پس آن نوشته شده است٬ به خودی خود اهمیت واترمارک را نشان می‌دهد. وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد نیز بسیار راحت است. بیایید با هم انجام آن را مرور کنیم.

وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

ورد چهار واترمارک پیشفرض شامل «محرمانه»، «فوری»، “ASAP” و «کپی نکنید» را به صورت متنی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر بخواهید از آن‌ها استفاده کنید، تقریبا این کار با یک کلیک قابل انجام است.

  1. ابتدا مایکروسافت ورد را اجرا کنید. از 3 آیکون در زیر صفحه، گزینه‌ی Print Layout را انتخاب کنید.
  2. به زبانه‌ی Ribbon > Design بروید.
  3. روی Watermark در گروه Page Background کلیک کنید تا گزینه‌های زیرمجموعه‌ی آن نمایان شود.
    آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد
  4. یکی از واترمارک‌های پیشفرض که مرتب با سند شما هستند را از فهرست موجود انتخاب کنید.
  5. سپس ورد یک واترمارک کم رنگ شده را در پس زمینه‌ی سند شما به صورت متنی نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که واترمارک فقط زمانی مشاهده می‌شود که سند شما در حالت Print Layout قرار داشته باشد.
    آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

استفاده از یک واترمارک سفارشی

واترمارک‌های پیشفرض گزینه‌های دم دستی خوبی هستند. اما ممکن است با سندی که قصد استفاده در آن را دارید، مطابقتی نداشته باشند. شما در اینجا می‌توانید واترمارک خودتان را بسازید و در پس‌زمینه‌ی سند قرار دهید.

واترمارک‌های سفارشی دو نوع هستند:

  • واترمارک متنی
  • واترمارک تصویری

دقیقا همان گام‌های فوق را تکرار کنید، اما این مرتبه در منوی آبشاری باز شده روی گزینه‌ی Custom Watermark کلیک کنید.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

وارد کردن یک واترمارک متنی سفارشی

ایده‌ی وارد کردن یک واترمارک سفارشی می‌تواند برای اضافه کردن لوگوی کمپانی، نام شما، یک نماد کپی‌رایت و هرآنچه با سند شما مرتبط است، استفاده شود.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

  1. وارد پنجره‌ی Printed Watermark شوید.
  2. روی گزینه‌ی Text watermark کلیک کنید. زیرمجموعه‌های آن به صورت خودکار فعال خواهند شد.
  3. هر متنی که می‌خواهد در پس‌زمینه‌ی سند شما قرار بگیرد را در باکس Text وارد کنید. فونت، اندازه و رنگ آن را انتخاب کنید.
  4. سپس روی Apply و دکمه‌ی OK کلیک کنید.

وارد کردن یک واترمارک تصویری

شما می‌توانید حتی تصاویری را به عنوان واترمارک اسناد خود انتخاب کنید. یک عکس می‌تواند صدها حرف برای گفتن داشته باشد. به طور مثال شما می‌توانید از یک عکس سرگرم کننده در پس‌زمینه‌ی اسناد خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید یک الگو تعیین کنید تا آن در تمام صفحات شما نمایان باشد.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

  1. در پنجره‌ی Printed Watermark گزینه‌ی Picture Watermark را انتخاب کنید و سپس روی دکمه‌ی Select Picture کلیک کنید.
  2. شما می‌توانید یک فایل عکس را از دسکتاپ خود آپلود کنید، در Bing برای یک عکس جستجو کنید یا از طریق حساب کاربری وان درایو خود یک تصویر را وارد کنید.
  3. اگر تصویر دلخواه خود را آپلود کرده‌اید، روی Insert کلیک کنید. در دو مورد آنلاین، روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید.
  4. شما می‌توانید واترمارک خود را تنظیم کنید. نسبت ابعاد آن به صورت پیشفرض، خودکار تنظیم می‌شود، اما شما می‌توانید درصدهای مد نظر خود را برای نحوه‌ی نمایش آن تعیین کنید.
  5. با فعال کردن گزینه‌ی Washout می‌توانید باعث شوید واترمارک شما به صورت کم‌رنگ در پس‌زمینه‌ی نوشته‌های سند شما نمایان باشد تا آن‌ها نیز به خوبی دیده شوند.

انتخاب و سفارشی‌سازی واترمارک

اضافه کردن یک عکس یا تصویر، تنها راه سفارشی‌سازی واترمارک‌های شما نیست. مایکروسافت ورد همچنین به شما اجازه می‌دهد رنگ، اندازه و جایگاه آن را نیز در صفحه تنظیم کنید. اما چگونه وقتی یک واترمارک در پس‌زمینه‌ی سند است باید آن را انتخاب کرد؟

واترمارک بخشی از هدر سند شما است، در حالی که در میانه‌ی صفحه‌ی شما دیده می‌شود یا در کل صفحه آن تکرار می‌شود. برای دسترسی به تنظیمات مربوط به آن، کافیست روی گزینه‌ی Header در بالای صفحه دو بار کلیک کنید. سپس روی واترمارک کلیک کنید.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

حال شما می‌توانید از 4 روش آن را سفارشی‌سازی کنید:

  • کشیدن واترمارک به هر بخشی از صفحه
  • توانایی اضافه کردن واترمارک‌های مختلف برای بخش‌های مختلف یک سند
  • استفاده از زبانه‌ی WordArt Tools برای سفارشی سازی یک واترمارک متنی
  • استفاده از تمام گزینه‌های تب Picture Format برای سفارشی‌سازی یک واترمارک تصویری

تغییر یک واترمارک و سفارشی‌سازی آن به صورت خودکار در تمام صفحه‌های سند اعمال خواهد شد.

حذف یک واترمارک

دو راه برای حذف یک واترمارک وجود دارد:

  • باز کردن Header و Footer که در بالا توضیح داده شد. فرقی نمی‌کند آن یک عکس یا متن باشد، شما می‌توانید آن را انتخاب کرده و دکمه‌ی Delete را بفشارید.
  • رفتن به تب Design، کلیک روی دکمه‌ی Watermark و انتخاب گزینه‌ی Remove Watermark

درست مانند جابجایی یا تغییر اندازه‌ی یک واترمارک، حذف آن نیز در تمام صفحات اعمال می‌شود.

چند ترفند با واترمارک‌ها

دو ترفند برای کار با واترمارک‌ها در ورد وجود دارد که می‌تواند سرعت بهره‌وری شما را افزایش دهد.

1- ذخیره ی یک واترمارک در گالری: شما می‌توانید یک واترمارک را سفارشی کرده و انتخابش کنید. سپس از منوی Watermark در تب Design و انتخاب Save Selection to Watermark gallery یک نام برای آن انتخاب کنید و دکمه‌ی OK را بفشارید.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد

2- وارد کردن واترمارک فقط در یک صفحه از سند: ورد به صورت خودکار واترمارک را در تمام صفحات سند شما اعمال خواهد کرد. شما می‌توانید آن را فقط برای یک صفحه از سند خود نیز تنظیم کنید.

نشانگر ماوس را در صفحه‌ی مورد نظر قرار دهید. به مسیر Design > Watermark بروید،‌روی واترمارکی که می‌خواهید کلیک راست کنید و گزینه‌ی Insert at Current Document Position را انتخاب کنید. این واترمارک در داخل یک جعبه متنی نمایان می‌شود که شما می‌توانید آن را جابجا کرده، بچرخانید یا تغییر سایز دهید.

آموزش وارد کردن واترمارک در مایکروسافت ورد