قیمت خودرو

خودروسازان داخلی: مقصر افزایش قیمت خودرو ما نیستیم!

ایران خودرو و سایپا به همراه انجمن خودروسازان ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند مقصر افزایش قیمت خودرو نبوده و اظهارنظرهای اخیر را غیر واقعی می‌دانند.

ایران خودرو و سایپا به عنوان خودروسازان بزرگ کشور اخیرا با هجمه‌های متعددی روبه‌رو شدند. در واقع برخی از فعالان بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در بازار توسط این دو خودروساز بزرگ کشور انجام شده است. از این رو ایران خودرو و سایپا به همراه انجمن خودروسازان ایران بیانیه‌ای مشترک را منتشر کردند که در آن علاوه بر تکذیب چنین ادعاهایی از مجموعه‌های مختلف خواستند تا از ایجاد هجمه‌های مختلف و فضاسازی‌های رسانه‌ای پرهیز و در این شرایط تحریمی از خودروسازان حمایت کنند. در ادامه بخش‌هایی از این بیانیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیانیه خودروسازان در خصوص افزایش قیمت خودرو

در بخشی از این بیانیه آمده است عده‌ای از افراد مسئول و غیر مسئول در کنار برخی از رسانه‌ها بدون اینکه سند و مدرکی را ارائه دهند، فقط با بیان جملاتی که برای مخاطبان جذاب است اعلام می‌کنند خودروسازان داخلی با عدم عرضه در افزایش قیمت خودرو مقصر هستند. چنین ادعایی در شرایطی بیان می‌شود که برخورد با دلالان و واسطه‌های ناشناس و پنهان برای برخی بسیار سخت‌تر است و به همین دلیل از فضای موجود استفاده کرده و خودروسازان را متهم می‌کنند. در این بیانیه تاکید شده است طی سال‌های گذشته خودروسازان را مقصر بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف می‌دانند و در این میان برخی از ناهنجاری‌ها را پنهان می‌کنند.

نکات مهم قید شده در این بیانیه

خودروسازان داخلی برای پاسخ به اظهارنظرهای اخیر نکاتی را شرح دادند که برخی از آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

1.‌ قیمت فروش خودرو در شرکت‌های خودروسازی با بازار آزاد دارای تفاوت بوده و ایران خودرو و سایپا از افزایش قیمت ماشین در بنگاه‌های فروش خودرو هیچ سودی به دست نمی‌آورند. خودروسازان وظیفه دارند محصولات خود را بر اساس قیمت مصوب به دست مشتریان برسانند. قیمت خودرو در بازار و افزایش یا کاهش آن به خودروسازان مربوط نبوده و این موضوع به هدایت نقدینگی به بازار خودرو، فعالیت دلالان و همچنین تقاضای کاذب از کاهش ارزش پول ملی مرتبط است.

2. کسی قادر نیست صنعت خودرو را از دور مورد قضاوت قرار دهد؛ در واقع برای درک وضعیت صنعت و تولید به خصوص در زمان شرایط تحریم می‌بایست به کارخانه، خطوط تولید و زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی آن توجه کرد و سپس این صنعت را قضاوت کرد. در شرایط فعلی خودروسازان توانستند با تلاش‌های فراوان خطوط تولید خود را فعال نگه دارند، قطعات را تامین کنند و با تولید محصولات آنها را هر چند با تاخیر به مشتریان تحویل دهند.

3. بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد بر این باورند که افزایش قیمت چند خودرو داخلی در روزهای گذشته به دلیل سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها بوده و با ایجاد جو روانی در بازار خودرو و فضاسازی‌های رسانه‌ای توانستند قیمت خودرو را افزایش دهند. به همین دلیل اینکه بخواهند بدون ارائه سند خودروسازان را مقصر این گرانی جلوه دهند، بسیار ابهام برانگیز است. چنین گفته‌هایی از لحاظ کارشناسی و آماری صحت ندارد، اما باید بگوییم گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو طی 2 ماه گذشته بیش از 150 هزار خودرو به بازار عرضه کرده و آنها را به دست مشتریان خود رساندند. از این رو این سوال مطرح می‌شود که آیا نیاز واقعی بازار خودرو از این مقدار بیشتر است یا ظرفیت صنعت و امکان فعلی تولید خودرو در کشور بیش از این عدد است؟

4. در شرایطی که در سال رونق تولید قرار داریم، مشخص نیست چرا به جای اینکه از صنایع تولیدکننده داخلی حمایت شود، در تمامی تریبون‌ها در فضای رسانه‌ای ملی و مجازی برای صنعت تولیدکننده کشور هجمه‌های زیادی ایجاد می‌شود. در این شرکت‌های تولیدکننده افراد زیادی مشغول به کار هستند و نباید اظهارنظرهایی غیر واقعی باعث تهدید بیش از 1 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم شود.