کارت سوخت

نحوه دریافت کارت سوخت چگونه است؟

با شروع طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین آن دسته از افرادی که فاقد کارت سوخت هستند با نگرانی‌های زیادی مواجه شدند. از این رو در ادامه نحوه دریافت کارت سوخت را بررسی می‌کنیم.

طبق آخرین اطلاعاتی که منتشر شده است، هم‌اکنون 600 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطل پست وجود دارند که با توجه به شروع سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین به زودی آنها تعیین تکلیف می‌شوند. در واقع خبر اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از زمستان سال 97 توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شده بود که از احیای کارت سوخت حکایت داشت و از آن زمان تا به امروز مالکان وسایل نقلیه می‌توانستند از روش‌های معرفی شده برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

در 22 مردادماه سال 98 طرح استفاده از کارت سوخت اجباری شد و در سراسر جایگاه‌های کشور عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت فراهم شد، اما این طرح از سوی مالکان وسایل نقلیه جدی گرفته نشد؛ زیرا آنها می‌توانستند از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند و محدودیتی برای آن وجود نداشت. از این رو از اول شهریورماه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه کارت آزاد جایگاه‌داران را از 60 لیتر به 30 لیتر و پس از مدتی آن را به 20 لیتر کاهش داد تا مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب شوند.

نحوه دریافت کارت سوخت صادر شده

در نهایت دولت از بامداد جمعه 24 آبان 98 طرح سهمیه بندی بنزین را آغاز کرد که قیمت بنزین سهمیه‌ای که برای هر خودرو شخصی 60 لیتر در نظر گرفته شده است، هر لیتر 1500 تومان و به صورت آزاد نیز 3000 تومان اعلام شد. اما همچنان برخی از مالکان وسایل نقلیه بنزین سوز نتوانستند کارت سوخت هوشمند خود را دریافت کنند. این در شرایطی است که مسئولان مربوطه چندین بار اعلام کردند وزارت نفت برای کلیه مالکان وسایل نقلیه کارت سوخت صادر کرده است، از این رو از مالکان وسایل نقلیه خواسته شده است به سایت www.niopdc.ir مراجعه کنند و پس از وارد کردن پلاک و کد پستی خود، از باجه پستی که کارت سوخت این افراد در آنجا قرار دارد، آگاهی پیدا کنند.

امیر وکیل‌زاده – مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص اعلام کرد:

آن دسته از افرادی که قبلا می‌بایست مراحل زیادی را انجام دهند تا کارت سوخت صادر شده خود را پیدا کنند، در حال حاضر به آسانی با مراجعه به سایت www.niopdc.ir و ارائه مدارک مثبته می‌توانند کارت خود را دریافت کنند.

نحوه دریافت کارت المثنی

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، مالکان برای درخواست کارت المثنی می‌بایست فقط به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند؛ چراکه در این خصوص افراد سودجو برای دریافت اطلاعات شخصی و بانکی سایت‌های غیرمجازی را ایجاد کرده‌اند که کلاهبرداری‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل آن دسته از افرادی که فاقد کارت هستند و تا به امروز برای درخواست صدور کارت اقدامی را انجام نداد‌ه‌اند، خودشان یا وکیل قانونی آنها با ارائه مدارک هویتی مالک خودرو و وسایل نقلیه به دفاتر پلیس +10 می‌توانند نسبت به دریافت کارت المثنی اقدام کنند. مالکان در همین دفاتر پلیس+10 قادر به حذف رمز کارت خواهند بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت المثنی

مدارکی که برای دریافت درخواست المثنی نیاز است را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • اشخاص حقیقی: یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه نظیر اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه
  • اشخاص حقوقی: معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضا و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده
  • آن افرادی که وکالتنامه معتبر قانونی از مالک دارند نیز قادر خواهند بود با ارائه مدارک شناسایی معتبر نظیر اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه مراحل دریافت خدمات را انجام دهند.
  • برای خودروهای لیزینگی یا خودروهای اجاره به شرط تملیک نیز مدارک و اسنادی که در اختیار استفاده کننده خودرو قرار دارد نظیر کارت خودرو دارای اهمیت است می‌توانند از آن استفاده کنند. از مدارک شناسایی وسایل نقلیه می‌توان به کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث اشاره کرد که دارای اعتبار هستند. این دسته از افراد برای تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +10 می‌بایست 10 هزار تومان پرداخت کنند. کسانی که در سایت دولت همراه مراحل ثبت نام را انجام داده‌اند، به ارائه درخواست المثنی نیازی نخواهند داشت و کارت سوخت این افراد توسط اداره پست به آدرسی که در زمان درج کرده‌اند، ارسال خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*