حل مشکل Write Protected فلش درایو

آموزش فرمت یک فلش درایو دارای مشکل Write Protected

آیا فلش درایو شما دچار مشکل Write Protected شده و نمی‌توانید آن را فرمت کنید؟ ما در این مقاله راه حل‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که می‌تواند شما را از شر این مشکل راحت کند.

گاهی اوقات هنگام ذخیره اطلاعات در فلش با مشکلی مواجه می‌شوید و نمی‌توانید اطلاعات خود را روی فلش ذخیره کنید. به این مشکل Write protected گفته می‌شود. این مشکل چگونه پیش می‌آید؟ در صورت بروز این مشکل درایو حتی به شما اجازه فرمت کردن آن را هم نمی‌دهد. در اینجا نحوه فرمت کردن و استفاده مجدد از آن را توضیح خواهیم داد.

آیا فلش ما دچار مشکل Write protected شده یا خراب شده است؟

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید مطمئن شویم که آیا فلش خراب شده یا مشکل Write protected به وجود آمده است.

  1. ممکن است مشکل از پورت USB‌ کامپیوتر شما باشد. تعمیر یک درگاه USB دشوار و پر زحمت است اما غیرممکن نیست.
  2. ممکن است فلش درایو شما خراب شده باشد، یا خشابی که برای کارت حافظه استفاده می‌کنید دچار مشکل شده باشد. این مراحل به شما کمک می‌کنند تا مشکل فلش درایو رفع شود. 

چگونه مشکل Write protection را با Diskpart از بین ببریم؟

قبل از شروع کار، فلش خود را به پورت USB کامپیوتر متصل کنید. ویندوز دارای یک ابزار مدیریت دیسک به نام Diskpart است. شما می‌توانید این گزینه را با زدن دکمه‌های Windows + R اجرا کنید. سپس عبارت cmd را تایپ کرده و بعد Enter (ورود) را بزنید. برای ادامه روی Yes کلیک کنید. اکنون CMD را خواهید دید، در آن عبارت Diskpart را وارد کنید.

diskpart

اکنون یک پنجره خط فرمان جدید باز خواهد شد. حالا زمان آن است که ببینید که کدام دیسک‌ها به کامپیوتر شما متصل هستند. پس عبارت List disk را وارد کرده و بعد Enter را بزنید.

listdisk

اکنون لیستی از دیسک‌های متصل شده به کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد. اما کدام یک درایو USB‌ است؟ در این لیست هارد دیسک سیستم با شماره 0 مشخص شده است. این گزینه موردی است که ویندوز روی آن نصب شده است. توجه داشته باشید که اندازه همه‌ی دیسک‌ها نمایش داده می‌شود. با اتصال فلش، می‌توانید از طریق مشاهده حجم کم دیسک‌ها فلش خود را پیدا کنید.

حل مشکل Write Protected فلش درایو

 برای مثال در این تصویر، دیسک شماره صفر 119 گیگابایت، دیسک شماره یک 931 گیگابایت و دیسک شماره دو 16 گیگابایت است. بنابراین دیسک 2 فلش USB است. 

دیسک مورد نظر را انتخاب کنید:

قبل از ادامه کار، کاملا مطمئن شوید که USB را تشخیص داده‌اید. پس از آن‌که مطمئن شدید، حالا زمان انتخاب دیسک است. در مثال ما باید عبارت Select disk 2 را وارد کنید. بعد از انجام این کار، پیام تایید انتخاب دیسک 2 را خواهید دید، سپس باید عبارت attributes disk را وارد کنید.

select disk 2
attributes disk

بعد از وارد کردن این عبارت اطلاعات بسیاری نمایش داده خواهد شد. در خط اول این اطلاعات عبارت Current Read only state  را خواهید دید. اگر فلش شما دچار مشکل شده باشد و شما قادر به فرمت کردن آن نباشید، جلوی این عبارت کلمه Yes را خواهید دید. به راحتی می‌توانید برای رفع Write protected کافی است عبارت  attributes disk clear readonly‌ را وارد کنید. اگر مراحل و عملیات موفقیت آمیز باشد، پیام Disk attributes cleared successfully‌ نمایش داده خواهد شد.

attributes disk clear readonly‌

حل مشکل Write Protected فلش درایو

حالا برای فرمت کردن فلش خود می‌توانید از عبارت diskpart’s clean استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که دیسک درست انتخاب شده است.

Select disk 2
clean

اکنون نوبت پارتیشن بندی فلش است، برای انجام این کار عبارت زیر را تایپ کنید:

Create partition primary
format fs=ntfs

منتظر بمانید تا به تکمیل شود، اکنون فلش شما فرمت شده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. برای اطمینان از سالم شدن آن یک فایل کوچک روی فلش کپی کنید.

اگر مشکل فلش حل نشد چه باید کرد؟

اگر مشکل فلش شما حل نشد، به جای Diskpart می‌توانید از 2 برنامه رایگان برای فرمت کردن آن استفاده کنید. 

1- SD Formatter

حل مشکل Write Protected فلش درایو

گرچه SD Formatter برای کارت SD‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این ابزار برای فلش USB هم گزینه مناسبی است. هرچند، فلش هم در اصل یک کارت SD است که به رابط USB‌ متصل می‌شود. به سادگی فلش را به سیستم وصل کنید و از داخل برنامه قالب بندی فلش را انتخاب کنید، سپس روی گزینه فرمت کلیک کنید.

2- نرم افزار Kingston Format Utility 

این نرم افزار در ویندوز‌های قدیمی‌تر مانند (ویندوز XP و 7) گزینه بسیار خوبی‌ است و شما می‌توانید با استفاده از این برنامه فلش خود را به راحتی فرمت کنید. توجه داشته باشید که روش نصب این نرم افزار تا حدودی قدیمی است.

ابتدا نرم افزار را دانلود کنید، سپس فایل EXE را اجرا کنید و سپس لوکیشنی (مانند desktop یا documents) را انتخاب کنید. سپس کاری که باید بکنید این است که روی Kingston Format Utility.exe دو بار کلیک کنید. با انجام این کار برنامه اجرا می‌شود. سپس تنها کاری که باید بکنید این است که از منو گزینه‌‌های Device و  File سیستم را انتخاب کرده و بعد روی گزینه فرمت کلیک کنید.

اگر هیچکدام از مواردی که پیشنهاد شد، نتیجه‌ای نداشت، ناامید نشوید. شما می‌توانید صفحات پشتیبانی را مورد بررسی قرار دهید و لینک‌ ابزارها و برنامه‌هایی که برای رفع این مشکل به شما کمک می‌کنند را پیدا کنید. 

توجه داشته باشید که اکثر فلش‌ها توسط کارخانه سازنده‌شان گارانتی می‌شوند. اگر آن را رجیستر کرده باشید، احتمالا می‌توانید آن را تعمیر یا جایگزین کنید.

اکنون باید مشکل فلش شما حل شده باشد. رفع این مشکل می‌تواند با استفاده از Diskpart در ویندوز یا یک نرم افزار خاص صورت گرفته باشد. در نهایت، اکنون فلش شما باید به خوبی کار کند. در غیر این صورت، ممکن است فلش شما خراب شده باشد. بنابراین، اگر مهلت گارانتی آن به پایان نرسیده می‌توانید به تعویض یا تعمیر آن فکر کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه