نت بلاکس

وقتی نت بلاکس قبول نمی‌کند از ایرانسل فریب خورده است!

دیروز در مطلبی به این موضوع پرداختیم که آمار اتصال کاربران ایرانسل به اینترنت درست نیست و این شرکت، نت بلاکس را دور زده است، اما اینطور که پیداست نت بلاکس قصد ندارد اشتباه خود را بپذیرد و جواب قانع کننده‌ای به گجت نیوز در شبکه‌های اجتماعی نداد!

نت بلاکس (NetBlocks) یک سازمان غیر انتفاعی است که به مانیتور سطح دسترسی کشورهای جهان به اینترنت می‌پردازد. این سازمان در قطعی های اخیر اینترنت ایران،‌ روی شبکه ما فوکوس کرده و لحظه به لحظه میزان اتصال کاربران ایرانی به اینترنت را اعلام کرده است. حالا پس از وصل شدن اینترنت های خانگی،‌چند روزی است که نت بلاکس روی میزان اتصال اینترنت 3 اپراتور موبایل ایران ینی ایرانسل،‌همراه اول و رایتل فوکوس کرده است. اما ظاهرا این اطلاعات درست نیست و نت بلاکس آمار نادرستی از میزان اتصال کاربران ایرانسل به اینترنت ارائهن کرده است.

بیایید نگاهی بیندازیم به تعریف دامنه فعالیت‌های نت بلاکس، این نهاد یک سازمان غیردولتی است که وظیفه خود را نظارت بر امنیت سایبری و اینترنت می‌داند و به منظور بررسی دسترسی آزاد به اینترنت ایجاد شده است. اینترنت مخفف عبارت «Interconnected Network» به معنی «یک شبکه به هم پیوسته» است و به عبارت دیگر اینترنت، شبکهٔ شبکه‌ها به شمار می‌رود که از میلیون‌ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده‌است که با آرایه وسیعی از فناوری‌های الکترونیکی و نوری به هم متصل شده‌اند. پس باید نتیجه گرفت «شبکه ملی اطلاعات» اصلا به معنی اینترنت و شبکه جهانی گسترده‌ای که از آن حرف میزنیم نیست. نت بلاکس مدعی شده بود بیش از 90 درصد کاربران ایرانسل به اینترنت دسترسی دارند، اما در واقع چنین چیزی نبود و این افراد به هرچه دسترسی داشتند، اسمش «اینترنت» نیست، ولی‌ این سازمان قصد ندارد اشتباه خود را بپذیرد! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه ملی اطلاعات می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

ایرانسل چگونه نت بلاکس را دور زد؟

درصدهای اعلام شده توسط نت بلاکس برای سطح دسترسی مشترکان ایرانسل به اینترنت، حقه ایرانسل به نت بلاکس بوده است. در واقع شبکه ایرانسل با باز کردن پورت‌های خاص به نت بلاکس و آمارگیرها اجازه دسترسی می‌دهد و به همین دلیل در مانیتور آن‌ها سطح دسترسی آزاد مشاهده می‌شود، در حالی که این پینگ به کاربران داده نشده است.

نت بلاکس

وقتی در توئیتر از نت بلاکس پرسیدیم که برچه اساسی چنین آماری را ارائه داده‌اند، در جواب گجت نیوز گفته شد:

گزارشات ما به وضوح نشان می‌دهد که کاربران تلفن همراه در عمل آنلاین نیستند. از سوی دیگر، داده‌های خام برای شفافیت کار فراهم می‌شوند.

آیا این جواب قانع کننده‌است؟ خیر! زیرا وقتی کاربران به «اینترنت» دسترسی ندارند شما چگونه در گزارش قبلی خود مدعی شده‌اید آن‌ها به شبکه جهانی وصل هستند و حالا از داده‌های خام برای شفافیت حرف می‌زنید؟

وقتی بار دیگر از آن‌ها پرسیدیم، «آیا وظیفه شما نمایش اتصال کاربران به اینترنت نیست؟ تاکید می‌کنیم اینترنت» از جواب دادن طفره رفتند و ما قانع نشیدیم. به این خاطر که وقتی به هر دلیلی کاربران به اینترنت دسترسی ندارند، نمی‌توان آماری ارائه داد که ادعا کند اتصال به اینترنت وجود داد، ولی برخی موانع باعث سلب این دسترسی شده‌اند! خب این چگونه دسترسی است؟

نت بلاکس

از راه‌های مختلف پیگیر زمان، چگونگی و سطح دسترسی دارندگان تلفن‌های همراه به اینترنت هستیم، در نتیجه اگر سوال، پیشنهاد یا اطلاعات خاصی در این باره دارید، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

گجت نیوز را در توئیتر دنبال کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن در جریان جدیدترین اخبار دنیای تکنولوژی و سرگرمی قرار بگیرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

30 دیدگاه

  1. همراه اول وایرانسل تبریز ؛
    وصل شد

  2. دوستان بحث قطعی اینترنت ابزاری شده برای انتقام گیری و اذیت کردن مردم بدبخت..

    اینجوری دارن حواس مردم رو با موضوع بنزین و عدم واریر یارانه هایی که قولشو داده بودن و گرونی هایی که در پیش هستش منحرف میکنن سمت زمان وصل شدن مجدد اینترنت ..یادمون نره علت اصلی قطع شدن چی بوده..

  3. واقعا دیگه صبرم لبریز شده شبو روز ب بانی این کار فحش میدم
    ب ولله دیگ نا امنی های داخلی تموم شده وصلش کنین این اینترنتو تا کی این مردومو میخواین زجر بدین اون از بنزین ک یه شبه سه برابر کردین اینم از اینترنت که ۱۰ روزه تقریبا ک قطعه واقعابه شما مسئولان عزیز خسته نباشید میگم😕

  4. نت بلاکز که سهله اینا خودشونم دارن گول میزنن مرده شور برده ها

  5. این نامردا نت مارو قطع کردن شما رفتی یقه این بیچاره هارو گرفتی؟؟؟😕
    جالب بود مرسی…

  6. دست اون کسی که اینترنت زبون بسته رو قطع کرد قطع شه ایشالا

  7. اینا مردم و نت بلاکس که سهله خود خدا رو هم دور میزنن

  8. قبول نمیکنه چون فکرشو نکرده یکی بخواد به دروغ اطلاعات بده و لزومی نداشته ، الان هم تو شوکه …

  9. قطعی اینترنت در ایران به نگرانی های کشورهای غربی از اهداف برنامه اتمی ایران دامن زده و حتی احتمال بروز جنگ را افزایش داده است. لذا مسئولین وزارت ارتباطات در دولت روحانی سعی می کنند با چنین ترفندهای پیچیده ایی نت بلاکس را فریب دهند. حتی اون خبر قبلی “چرا آمار نتبلاکس از وضعیت اینترنت موبایل ایرانسل اشتباه است؟” الان فیلتر شده و باز نمیشه در صورتی که دیروز باز میشد. ولی با توجه به اینکه امروز ۷ سناتور امریکایی دوباره خواهان افزایش تحریم های ایران این بار به خاطر قطعی اینترنت شدند، این موضوع ثابت میکنه که قطعی اینترنت در ایران برای اونا هنوز قابل تشخیص هست.

  10. یعنی قید نت موبایلارو بزنیم دیگه فکر کنم الکی دارن دلخوشمون میکنن دیوونمون کردن با این اطلاعات الکی

  11. سلام اقای باستانی میخواستم ازتون بپرسم با راه اندازی اینترنت ملی دسترسی به بازی های انلاین مثل کلش و پابجی قطع میشه ؟؟؟؟

  12. دسترسی به اینترنت در برخی از استان های ایران به صورت 100 درصدی قطع است، هم ADSL و هم GPRS. اینترنت 5 استان فارس، کرمانشاه، کردستان، البرز و خوزستان وصل نخواهد شد و دلیل آن مشخص نیست.

  13. گجت نیوز خیلی اطلاعات غلط میدی، دیروز تیتر زدی به گفته یک مقام آگاه!!!! قرار است اینترنت همراه تا پایان دوشنبه شب وصل شود، ولی ما هر چی نشستیم منتظر هیچ خبری نشد! لطفن یا شایعه پراکنی نکن ، یا منابع آگاهت رو عوض کن!

  14. مشخص هست مردم در اینستاگرام وارد نمی شوند، نت بلاس رو دست خورده.

  15. نت نداریم از بیرون تحریم از داخل تحریم خداییش با این فشارهای اقتصادی و گرانی و بیکاری و … باز ملت پشت رهبری و نظام هستند مسولین باید پای این ملت رو سرمه چشاشون کنند
    خسته شدم دیگه کی قراره وصل بشه یک تاریخ دقیق نمیگن

  16. گجت نیوز در این مدت قطعی اینترنت واقعا خوب عمل کرد.البته من هر روز(قبل از قطعی اینترنت هم)مطالب خوبشو چک میکنم.ولی به نظرم در مورد مشکل اختلال اینترنت از خبرگزاریهی رسمی هم بهتر عمل کرد و جای خسته نباشید داره

  17. ما که نفهمیدیم چی شد … آقا عرفان عزیز شما ک بلدی بیا بگو این نت همراه اول و رایتل و ایرانسل کی بالاخره قراره وصل بشه😐😐😢😢