یارانه حمایتی

شاخص‌های دریافت یارانه حمایتی ؛ در چه صورتی یارانه بنزینی را نمی‌گیرید؟

شاخص‌های دریافت یارانه حمایتی اعلام شد. سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت، 7 شاخص را اعلام کرد که در صورت داشتن یکی از آنها یارانه بنزینی را دریافت نمی‌کنید.

به دنبال افزایش قیمت بنزین از ساعت صفر جمعه 24 آبان 98، دولت اعلام کرد که مابه‌التفاوت این افزایش قیمت بنزین را در قالب یارانه حمایتی به مردم پرداخت خواهد کرد. طی روزهای اخیر بسیاری از خانواده‌ها، این یارانه بنزینی را دریافت کردند، اما تعداد زیادی از خانوارها هم موفق به دریافت آن نشدند و این احتمال می‌رود که شاخص‌های دریافت یارانه حمایتی را ندارند.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت، به تازگی ملاک‌های تشخیص مشمولان دریافت یارانه بنزینی و هفت شاخص برای حذف سبد معیشتی خانوارها را اعلام کرد که در این شاخص‌ها، موارد عجیبی هم به چشم می‌خورد. در ادامه، 7 شاخص حذف یارانه حمایتی را مشاهده می‌کنید که خانوارها در صورت داشتن این معیارها، یارانه بنزینی را دریافت نمی‌کنند:

شاخص‌های حذف خانوار از دریافت یارانه حمایتی

1. اعضای خانواده همزمان دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو باشند یا خانواری که دو واحد ملکی داشته باشد.

2. خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها 12 میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها 9 میلیارد ریال باشد.

3. خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از 300 میلیون تومان یا خودروی عمومی به ارزش بیش از 400 میلیون تومان باشند.

4. کارفرمایانی که 3 یا بیش از 3 بیمه پرداز داشته باشند.

به گفته میرزایی، کارفرمایی که سه بیمه پرداز دارد، اولا باید شرکت و کد کارگاهی داشته باشد. با توجه به این که هزینه پرداختی کارفرما برای 3 نیرو چیزی حدود 7 میلیون تومان می‌شود، به این ترتیب کارفرما آنقدر درآمد دارد که قادر است این هزینه‌ها را پوشش دهد و دیگر جزو مشمولان سبد حمایت معیشتی نخواهد بود.

5. خانواری که 3 سفر خارجی غیر زیارتی داشته باشد.

6. گیرندگان تسهیلات بانکی با ارزش بیش از 3 میلیارد ریال.

زمانی که یک شخص تسهیلات بانکی می‌گیرد، باید از فیلتر اعتبارسنجی بانک عبور کند تا مشخص شود توان پرداخت اقساط تسهیلات را دارد یا خیر. برای وام 300 میلیون تومانی، شخص باید ماهیانه 10 تا 11 میلیون تومان قسط بپردازد و قطعا توان مالی خوبی برای پرداخت این هزینه‌ها دارد.

7. مجموع درآمد اعضای خانوار برای خانوار یک نفر 4 میلیون، خانوار دو نفره 5 میلیون، خانوار سه نفره 6 میلیون، چهار نفره 7 میلیون و خانوار پنج نفره و بیشتر هم 8 میلیون تومان باشد.

یارانه حمایتی

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد خانوارهایی که قصد دارند درخواست خود را در کد دستوری ستاره 6369 مربع یا سامانه‌های اعلامی ثبت کنند، باید تایید کنند که شاخص‌های مالی آن از بانک مرکزی استعلام سیستمی گرفته می‌شود. این موضوع به معنی دسترسی به حساب و ممیزی کردن و ورق زدن اسناد مالی شخص نیست، بلکه درخواستی به بانک مرکزی ارسال می‌شود تا مشخص شود مجموع واریزی‌های فرد بیشتر از این مبلغ است یا کمتر. وی اضافه کرد درخواست‌ها در زمان کمتر از یک ماه بررسی و نتایج اعلام می‌شود. افراد می‌توانند برای ثبت درخواست خود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایند.