خودرو آب سوز

سازمان استاندارد: برای پیش فروش تجهیزات خودرو آب سوز مجوزی صادر نکرده‌ایم

اخیرا در خصوص پیش فروش تجهیزات آب سوز کردن خودرو تبلیغات گسترده‌ای انجام شده است که در همین رابطه سازمان ملی استاندارد اعلام کرد برای خودرو آب سوز مجوزی صادر نکرده‌ایم.

با توجه به طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین اخیرا بسیاری از مالکان وسایل نقلیه به دنبال گازسوز کردن خودرو یا خرید خودروهای دوگانه‌سوز هستند، اما در همین بین تبلیغاتی عجیبی مبنی بر پیش فروش تجهیزات آب سوز کردن مطرح شده است که حواشی زیادی را به دنبال داشت که در این تبلیغات آمده است مالکان وسایل نقلیه می‌توانند با خریداری و نصب این تجهیزات به مبلغ 4.5 میلیون تومان صاحب یک خودرو آب سوز شوند که به بنزین نیازی نخواهد داشت.

خودرو آب سوز ضمانتی ندارد

امیرحسین کاکایی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این خصوص اعلام کرد طرح ایجاد ماشین آب سوز از لحاظ علمی تایید می‌شود، اما دارای کاربرد روزمره نیست و نمی‌توان برای آن ضمانتی را ارائه داد. از این رو به مردم توصیه می‌شود که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورند. وی افزود آن دسته از مالکانی که ادعا می‌کنند دارای ماشین آب سوز هستند؛ این خودروها در هیچ مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور بررسی نشده است و در کشورهای پیشرفته چون آمریکا نیز مدل‌های ماشین آب سوز دیده نمی‌شود.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد:

نمی‌دانم چگونه اجازه می‌دهند چنین تبلیغاتی با این ادعاها منتشر شود. در واقع اگر بخواهیم سوخت را با آب جایگزین کنیم، به مرور زمان به کلیه اجزای موتور و خودرو آسیب خواهد رساند و می‌بایست برای هزینه آن بیشتر از بنزین هزینه انجام شود.

عدم صدور مجوز برای پیش فروش تجهیزات ماشین آب سوز

سیدرضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت نیز در این خصوص عنوان کرد تا به امروز برای پیش فروش تجهیزات خودروهای آب سوز هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. در همین رابطه سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرد ما هیچ مجوزی را برای فروش تجهیزات آب سوز کردن خودروها صادر نکرده‌ایم.