سیستم عامل HarmonyOS

سیستم عامل HarmonyOS سال 2020 به گوشی‌های هوشمند هواوی می‌آید

مدیرعامل هواوی تایید کرده است که سیستم عامل HarmonyOS سال 2020 به گوشی‌های هوشمند هواوی خواهد آمد. اما سوال اینجاست که آیا این پلتفرم جایگزین اندروید خواهد شد یا در کنار آن فعالیت می‌کند؟

در کنفرانس خبری جدید هواوی٬ مدیرعامل این شرکت آقای Wang Chenglu توضیح داده است که سال آینده سیستم عامل HarmonyOS سرانجام به گوشی‌های این برند چینی خواهد آمد. البته وی توضیح می‌دهد که هارمونی او اس جایگزین اندروید نخواهد شد. اندروید همچنان انتخاب نخست هواوی برای اغلب دیوایس‌های خود هست.

یکی دیگر از نکات جالب دیگری که در مورد این سیستم عامل مطرح شده٬ عرضه‌ی جهانی آن است؛ بنابراین هارمونی او اس فقط مختص به بازار چین نخواهد بود. این پلتفرم تا ماه آگوست سال آینده در قالب یک سیستم عامل متن باز در دسترس عموم نیز قرار می‌گیرد که با توجه به موضع اخیر هواوی کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

چندی پیش بود که یکی از مدیران هواوی در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که هارمونی او اس از قطعه کدهای کمتری نسبت به اندروید برخوردار بوده و امنیت بیشتری را نیز ارائه می‌کند. تحلیلگران Counterpoint Research نیز ادعا می‌کنند که این پلتفرم می‌تواند لینوکس را تا انتهای سال 2020 میلادی پشت سر بگذارد و جایگاه پنجمین سیستم عامل هوشمند ترمینال دیجیتالی را از آن خود کند.

سیستم عامل HarmonyOS جایگزین اندروید می‌شود؟

اما سوالی که همچنان بی‌پاسخ باقی‌مانده این است که آیا HarmonyOS در گوشی‌های پرچمدار شرکت هواوی ظاهر می‌شود یا به محصولات جانبی این شرکت خواهد رفت؟ ما در گذشته شاهد حضور سیستم عامل Tizen سامسونگ در گوشی‌های موبایل نیز بودیم٬ اما سازنده کره‌ای آن را فقط در گوشی‌های سری Z خود به کار برده بود. هارمونی او اس پتانسیل زیادی برای قدرت‌نمایی دارد و جذاب است ببینیم که آیا سرانجام به گوشی‌های مهمی نیز ورود پیدا خواهد کرد یا خیر. این احتمال نیز وجود دارد که هواوی محصولاتی با بوت دوگانه روانه‌ی بازار کند که اندروید و هارمونی او اس را در کنار یکدیگر٬ در اختیار کاربرانش قرار دهد.