بارش شهابی جوزایی

اوج بارش شهابی جوزایی در 22 و 23 آذر؛ جزئیات آخرین شهاب باران پاییز 98

اوج بارش شهابی جوزایی در امشب (جمعه 22 آذر) و فردا شب (شنبه 23 آذر) رخ خواهد داد، اما رصد آخرین شهاب باران پاییز 98 به دلیل وجود نور زیاد ماه بسیار دشوار است.

خسرو جعفری‌زاده، فعال حوزه نجوم در خصوص آخرین شهاب باران سال 98 اعلام کرد بارش شهابی جوزایی یا دو پیکر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بارش های شهابی جهان در فصل پاییز محسوب می‌شود و دلیل معروف بودنش نیز شهاب‌های پرنور آن است؛ برای مثال فقط طی 3 سال اخیر علاقه‌مندان به رصد بارش های شهابی توانستند در هر ساعت 200 شهاب را به خوبی رویت کنند.

جزئیات اوج بارش شهابی جوزایی

این فعال حوزه نجوم در ادامه بیان کرد بارش شهابی جوزایی از 13 آذر شروع شده است و تا 25 آذر 98 ادامه خواهد داشت، اما اوج این بارش شهابی معروف در روزهای جمعه 22 و شنبه 23 آذر 98 خواهد بود که تعداد شهاب‌های قابل رویت آن حدود 120 شهاب در ساعت پیش‌بینی شده است. جعفری‌زاده افزود اکثر بارش های شهابی دارای منشایی از دنباله دارها هستند که به دور خورشید گردش می‌کنند؛ در واقع در مسیر حرکتی دنباله دارها از آنها گرد و غبار باقی می‌ماند که با برخورد آن به جو زمین سوزانده شده و باعث شکل‌گیری بارش شهابی می‌شوند.

خسرو جعفری‌زاده در ادامه تاکید کرد بر خلاف بسیاری از بارش های شهابی، منشا بارش شهابی جوزایی دنباله دارها نبوده و در واقع منشا آن سیارک فایتون است که تاکنون محققان نتوانستند پاسخ قطعی از نحوه تولید شهاب‌ها توسط شهاب سنگ‌ها پیدا کنند. این فعال حوزه نجوم با اشاره به اینکه منشا این بارش شهابی در صورت فلکی جوز است، در پایان خاطرنشان کرد با توجه به اینکه نور زیاد ماه در آسمان وجود دارد، امکان رصد آخرین شهاب باران پاییز 98 بسیار سخت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*