امنیت واتس اپ

امنیت واتس اپ در چه سطحی قرار دارد؟

توسعه‌دهندگان پیام رسان واتس اپ آن را ایمن‌ترین پیام رسان جهان می‌دانند، اما اخیرا برخی از کارشناسان به ویژه مدیرعامل تلگرام سطح امنیت آن را به چالش کشیده‌اند. از رو قصد داریم در ادامه امنیت واتس اپ را بررسی کنیم.

در حال حاضر واتس اپ را می‌توان محبوب‌ترین اپلیکیشن حوزه پیام رسانی در جهان دانست، اما همواره در خصوص امنیت آن تردیدهایی وجود داشته است. مدتی قبل مسئولان پیام رسان واتس اپ اعلام کردند هکرها به دلیل حفره‌های امنیتی موجود در این پیام رسان توانستند با ارسال یک کلیپ آلوده به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند، هرچند این آسیب‌پذیری نیز همانند سایر حفره‌های امنیتی واتپس اپ رفع شد، اما کارشناسان حوزه امنیت بر این باورند که اگر کاربران جدیدترین نسخه اپلیکیشن Whats App استفاده نکنند، همواره با مشکلات امنیتی این چنینی مواجه خواهند بود.

در به‌روزرسانی‌های اخیرا این پیام رسان محبوب شاهد اضافه شدن دو ویژگی جدید شامل تشخیص چهره هوشمند کاربر (فیس آی‌دی) و حسگر اثر انگشت (تاچ آی‌دی) بوده‌ایم تا کاربران به کمک آنها بتوانند از اطلاعات خود محافظت کرده و از دسترسی افراد ناآشنا به محتویات برنامه خود جلوگیری کنند، اما طی ماه‌های گذشته چندین گزارش مبنی بر دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران Whats App منتشر شد که نشان می‌دهد این پیام رسان محبوب همچنان با مشکلات امنیتی مواجه است و همین موضوع اعتماد کاربران به حفظ امنیت اطلاعاتشان را کاهش داده است.

مدیر تلگرام امنیت واتس اپ را به چالش کشید

پاول دورف بنیان‌گذار و مدیرعامل پیام رسان تلگرام به تازگی اعلام کرد Whats App دارای حفره‌های امنیتی مخربی است و کاربران باید بدانند حریم خصوصی آنها در این پیام رسان حفظ نمی‌شود. مدیر تلگرام به کاربران واتس اپ توصیه کرد تا این پیام رسان را حذف کنند؛ چراکه به زودی اطلاعات آنها توسط هکرها در فضای مجازی افشا خواهد شد و امنیت اطلاعات، تصاویر و ویدیوهای شخصی آنها در خطر است.

با توجه به ادعای مدیر تلگرام، بسیاری از کارشناسان معتقدند مسئولان تلگرام قصد دارند با چنین اظهارنظرهایی به دلیل وجود حفره‌های امنیتی در واتس اپ، اعتماد کاربران نسبت به این پیام رسان را از بین ببرند و نگاه طرفداران را به تلگرام معطوف سازند؛ چراکه تلگرام به عنوان رقیب جدی واتس اپ محسوب می‌شود. البته برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند Whats App به دلیل اینکه زیر مجموعه اینستاگرام است به خوبی شهرت پیدا کرده است و به دلیل محبوب بودن آن نمی‌توان از حفره‌های امنیتی متعددش غافل شد.

جیک مور که یکی از متخصصان امنیتی شرکت معتبر ESET شناخته می‌شود در این خصوص اعلام کرد توسعه‌دهندگان اپلیشکن‌ها به صورت مرتب به‌روزرسانی‌هایی را برای اپلیکیشن‌های خود منتشر می‌کنند که کاربران باید همواره آنها را دریافت کنند. این متخصص امنیتی تاکید کرد کاربران می‌بایست اپلیکیشن‌های خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر چون گوگل پلی استور و اپ استور دریافت و نصب کنند و به‌روزرسانی‌ها نیز از همین فروشگاه‌های آنلاین معتبر دریافت شود.

قابلیت‌های ایمنی Whats App

برای آن دسته از کاربران پیام رسان محبوب واتس اپ که اظهارنظرهای متعدد کارشناسان از جمله مدیرعامل تلگرام نگرانشان کرده باید بگوییم این پیام رسان از رمزنگاری پیشرفته Encryption End- to End بهره می‌برد و برای حفظ حریم شخصی کاربران از پروتکل‌های پیشرفته‌ای برخوردار است. از این رو این پیام رسان که در سال 2016 لقب پرکاربردترین پیام رسان جهان را از آن خود کرده است از لحاظ ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارد، هرچند کارشناسان حفره‌های امنیتی را در این پیام رسان کشف کردند، اما توسعه‌دهندگان آن پس از شناسایی نقاط ضعف به‌روزرسانی‌هایی را منتشر کرده‌اند که کاربران می‌توانند با آپدیت این اپلیکیشن سطح امنیت آن را ارتقا دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. من شخصا با تلگرام راحت تر ام به روی اجبار وات اپ رو هم نصب دارم
    اگه فیلترینگ تلگران برداشته بشه و لازم نباشه وات اپ ام رو حذف میکنکم

  2. ممنون از مقاله خوبتپن

  3. میگن با یک گیف حک میشه