5 راه بررسی امنیت اتصال اینترنت

5 راه بررسی امنیت اتصال اینترنت که باید بدانید

یک شبکه می‌تواند راه‌های نفوذ زیادی را در اختیار افراد سودجو قرار دهد. ما در این مقاله به 5 راه بررسی امنیت اتصال اینترنت شما خواهیم پرداخت.

با وجود بسیاری از نقاط ضعف در یک شبکه، اینکه بفهمیم همه چیز کاملا ایمن خواهد بود، سخت است. آیا اتصال اینترنت شما ایمن است؟ چگونه می‌توان از وجود نقص‌ها آگاه شد؟ در این مطلب روش‌های بررسی امنیت اتصال اینترنت برای شما ارائه شده است.

5 راه بررسی امنیت اتصال اینترنت

1- برای عیب یابی فایروال خود را بررسی کنید

اولین درگاه ارتباطی برای بررسی امنیت اینترنت شما فایروال است. وظیفه اصلی فایروال محافظت از درگاه‌های کامپیوتر شما در برابر مهاجمان است. به این ترتیب، بهتر است که پورت‌ها را تست کنیم تا مطمئن شویم که اتصال‌های غیر‌مجاز نمی‌توانند نفوذ پیدا کنند.

خوشبختانه، سرویس‌هایی نظیر ShieldUp (شیلداپ) وجود دارند که از درگاه‌های کامپیوتر شما محافظت می‌کنند و اگر رخنه‌ای در آن ها پیدا کنند، گزارش می‌دهند. اگر فایروال از شما محافظت نکند، ارزش آن را دارد که با چنین ابزاری از کامپیوتر خود محافظت کنید.

2- توانایی آنتی ویروس خود را امتحان کنید

هنگام دانلود یا بارگیری، نرم افزار آنتی ویروس امنیتی را فراهم می‌کند تا هیچ مشکل و خطایی برای سیستم شما به وجود نیاید. در نتیجه، بهتر است در ابتدا از فعال بودن و درست کار کردن آنتی ویروس خود اطمینان حاصل کنید. یک آنتی ویروس ضعیف نمی‌تواند به محض ظاهر شدن خطاها آن‌ها را گیر بیاندازد، به این ترتیب ممکن است رایانه شما دچار مشکل شود.

برای اطمینان از توانایی آنتی ویروس، می‌توانید فایل ئی‌آی‌سی‌ای‌آر (EICAR) را دانلود کنید. فایل‌های EICAR به خودی خود بی‌خطر هستند، اما آنتی ویروس‌ها مانند یک ویروس آن‌ها را شناسایی می‌کنند. به این ترتیب از درستی و توانایی آنتی ویروس خود مطمئن خواهید شد.

فایل EICAR می‌تواند به صورت یک فایل مستقل دانلود شود یا در لایه‌های فایل‌های زیپ قرار گیرد تا توسط آنتی ویروس کشف نشود. با این کار می‌توانید آنتی ویروس خود را بدون آنکه کامپیوتر شما در معرض ویروس‌ها یا خطرها قرار بگیرند، امتحان و بررسی کنید.

3- هنگام جستجو در اینترنت پروتکل خود را چک کنید

وقتی داده‌هایی را به وب سایتی که از پروتکل HTTP‌ استفاده می‌کند، ارسال می‌کنید، آن داده به صورت «متن آشکار» یا رمزنگاری نشده فرستاده می‌شود. این بدان معناست که هیچ رمزگذاری در اطلاعات یا داده‌های شما و سرور مورد نظر وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند در آنچه که شما ارسال می‌کنید سرک بکشند و اطلاعات خصوصی شما را بردارند. به این ترتیب HTTP در شبکه‌های اجتماعی خطرناک است، زیرا شما از پنهان ماندن اطلاعات خصوصی خود مطمئن نیستید.

پروتکل HTTPS می‌تواند داده‌های شما را رمزگذاری یا پنهان کند. HTTPS معمولا هنگام ورود به یک وب سایت استفاده می‌شود، بنابراین اطلاعات شما پنهان می‌ماند. با مشاهده URL می‌توان فهمید که آیا وب سایت مورد نظر از HTTPS‌ استفاده می‌کند یا خیر. در مرورگرها کنار نوار آدرس آیکونی دیده می‌شود که به شما امکان بررسی رمزگذاری داده‌ها را می‌دهد. به عنوان مثال در گوگل کروم، برای آنکه بفهمید از HTTPS استفاده می‌شود، قفل کوچکی نشان داده می‌شود.

هنگام ورود به یک وب سایت حتما پروتکل را چک کنید. اگر از HTTPS استفاده شده باشد، با اطمینان خاطر می‌توانید وارد شوید. اگر آیکون قفل را مشاهده نکردید، یعنی وب سایت از HTTP‌ استفاده کرده و نا‌امن محسوب می‌شود. اگر این اتفاق هنگام بازدید از یک وب سایت محبوب رخ دهد، احتمال آن وجود دارد که بدافزار شما را به یک وب سایت جعلی که واقعی به نظر می‌رسد، هدایت کند. بنابراین هکرها می‌توانند جزئیات ورود شما را به دست آورند و وارد حساب کاربری واقعی شما در وب سایت اصلی شوند. این افزونه با محبوب‌ترین مرورگرها سازگار است.

4- روتر خود را از حمله هکرها ایمن کنید

روتر شما، هاب مرکزی اتصال اینترنت خانه‌ی شماست. آن می‌تواند تعیین کند چه کسی از اینترنت استفاده کند و چه کسی نکند؛ در نتیجه هدف کلیدی هکرها خواهد بود. به همین دلیل، برای جلوگیری از بروز هرگونه دردسر، بهتر است روتر خود را ایمن سازی کنید.

ابتدا، مطمئن شوید که برای کلید Wi-Fi خود از WPA2 استفاده می‌کنید. اگر روتر خود را به تازگی گرفته‌اید، فرصت مناسبی برای استفاده از WPA2 از زمان خریداری آن وجود دارد. مدل‌های قدیمی‌تر از WPA یا حتی بدتر از آن از WEP ‌استفاده می‌کنند. دلایل بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند نباید از WEP‌ استفاده کرد، بنابراین اگر روتر شما از WEP استفاده می‌کند، حتما یک روتر جدید خریداری کنید.

آیا شبکه شما در برابر هک رمز عبور ایمن است؟ اگر مطمئن نیستید، گذر واژه‌هایی را که روتر شما استفاده می‌کند، دوبار بررسی کنید. 2 مورد وجود دارند که باید آن‌ها را بررسی کنید: رمزعبور برای دسترسی به شبکه و رمز عبوری که به شما کنترل‌های مدیر را در خود روتر می‌دهد.

این روزها، روترها برای متوقف کردن هک‌ها از رمزعبورهای رندوم استفاده می‌کنند. هرچند، مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر، به احتمال زیاد از نام کاربری و رمز عبور پیش فرض استفاده می‌کنند. اگر مال شما هم اینگونه است، فورا آن‌ را تغییر دهید.

اگر احساس بدگمانی دارید، می‌توانید SSID روتر خود را نیز تغییر دهید. روتر شما به طور پیش فرض نام مدل خود را ارائه می‌دهد. اگر هکرها نقصی در مدل روتر شما پیدا کنند، SSID نشانگر این خواهد بود که شما در حال استفاده از یک روتر آسیب پذیر هستید. برای پنهان کردن مدل روتر، می‌توانید نام جالبی برای آن انتخاب کرده و آن را تغییر دهید. این امر کار را برای هکرها سخت‌تر می‌کند.

5- اتصال VPN‌ خود را بررسی کنید

اگر از VPN استفاده می‌کنید، باید از آن اطمینان کامل داشته باشید تا اطلاعات شما به بیرون درز نکند. اگر اصطلاح VPN برای شما معنی ندارد، نیازی نیست که نگران این مرحله باشید.

اگر از یک وی پی ان استفاده می‌کنید، می‌توانید از افشای IP یا پنهان ماندن آن اطمینان حاصل کنید. این امر موجب می‌شود مطمئن شوید که اتصال VPN شما ایمن است و جزئیات اطلاعات شما افشا نمی‌شود. اگر بدون استفاده از وی پی ان به وبسایت مراجعه می‌کنید، تمام اطلاعاتی که از اتصال شما برداشته می‌شود را به شما نشان خواهد داد.

هنگامی که مجددا پس از فعال کردن وی پی ان به وبسایتی مراجعه می‌کنید، به جای اطلاعات شما باید جزئیات سرور وی پی ان را نشان دهد. اگر جزئیات اطلاعات خود را مشاهده کردید، این بدان معناست که VPN شما ایمن بودن اتصال را تضمین نمی‌کند.

اتصال خود را ایمن نگه دارید

روش‌های زیادی وجود دارند که هکرها به وسیله آن‌ها می‌توانند اتصال اینترنتی شما را به خطر بیندازند. با این حال، جای نگرانی نیست، با انجام برخی از تست‌های ساده می‌توانید از بی‌خطر بودن اتصال اینترنتی خود اطمینان حاصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*