تحولات صنعت گوشی های هوشمند

مروری بر تحولات صنعت گوشی های هوشمند در سال 2019

صنعت تولید گوشی های هوشمند سال پرفروغی را پشت سر گذاشت. در ادامه، دستاوردهای سال 2019 این صنعت را از پنج منظر نوآوری، سخت افزار، دوربین، عمر باتری و قیمت‌گذاری مرور خواهیم کرد.

چندین سال قبل که صنعت گوشی های هوشمند نوپا و در حال رشد بود، هر سال حداقل یک پیشرفت بزرگ و خیره‌کننده داشتیم. اما حالا با بلوغ این صنعت، سرعت رشد به اندازه قبل نیست. شاید به همین دلیل باشد که مثلا پس از معرفی آیفون 11 پرو، برخی آن را خسته کننده و تکراری توصیف کردند (البته کسانی هم بودند که این پرچمدار به نظرشان فوق‌العاده آمد).

اما واقعیت این است که موبایل‌های امروزی هر چه باشند، خسته کننده نیستند. ما با دستگاه‌هایی روبه‌رو هستیم که نمایشگرهای باکیفیت، اتصال اینترنت پرسرعت، دوربین‌های توانمند، کیف پول دیجیتال و سیستم‌های امنیتی بایومتریک دارند و همه این‌ها را می‌توانید یکجا در جیب خود داشته باشید. با پیشرفت‌هایی که صنعت گوشی های هوشمند در سال 2019 به خود دید، شرایط بهتر هم شد.

ظهور و عرضه‌ موبایل‌های منعطف

سامسونگ گلکسی فولد

گوشی‌های انعطاف‌پذیر، مسیر سختی را برای ورود به بازار پشت سر گذاشتند؛ اما حالا دیگر یک واقعیت در صنعت موبایل هستند. هم‌اکنون محصولاتی مانند سامسونگ گلکسی فولد، هواوی میت ایکس یا رویول فلکس پای عرضه شده‌اند و موتورولا ریزر جدید هم در آغاز سال 2020 وارد بازار می‌شود.

البته این نوع دستگاه‌ها، فعلا قیمت بالایی دارند و خرید آن‌ها به‌صرفه نیست؛ ولی خودروهای الکتریکی هم در گذشته‌ای نه چندان دور، همین شرایط را داشتند. شاید هنوز نتوان گفت که آینده، متعلق به گوشی های هوشمند منعطف است؛ ولی می‌توان متصور بود که آن‌ها جایگاه خود را در این صنعت پیدا خواهند کرد.

تقویت جنون‌انگیز قطعات سخت افزاری

ایسوس راگ فون 2

چیپ‌های اپل و کوالکام به طرز عجیبی قدرتمند شده‌اند. امسال شاهد عرضه پرچمداران اندرویدی با تجهیز به تراشه اسنپدراگون 855 بودیم که عملکردی روان و به شدت سریع داشتند.

نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی (refresh rate) بالا را هم نباید از قلم بیندازیم. مثلا وان پلاس 7 پرو با ریفرش ریت 90 هرتز عرضه شد و پس از آن، ایسوس گوشی گیمینگ راگ فون 2 را با نمایشگر 120 هرتز معرفی کرد. البته پیش از آن، ریزر فون با ال سی دی 120 هرتز عرضه شده بود؛ اما دو گوشی وان پلاس و ایسوس نه LCD، بلکه پنل آمولد داشتند.

دوربین‌های موبایل بهتر از هر زمان دیگر

دوربین

در سه سال گذشته، بهبود قابل توجهی را در دوربین گوشی های هوشمند شاهد بودیم؛ به ویژه امسال که داشتن ماژول سه‌گانه، به یک عرف تبدیل شد. حالا دوربین‌های موبایل دارای لنزهای فوق عریض، زوم اپتیکال خیره‌کننده و ترفندهای خاصی برای پردازش تصویر هستند.

حالت شب (night mode) هم در بسیاری از گوشی‌ها ارتقا یافت یا اضافه شد؛ از جمله  آیفون‌های اپل که در گذشته، از فقدان چنین قابلیتی رنج می‌بردند. پارسال، گوگل پیکسل 3 بهترین گوشی در زمینه عکاسی بود؛ اما امسال فاصله‌ها بسیار نزدیک شده و به راحتی نمی‌توان یکی را برتر از بقیه معرفی کرد.

تعریف استاندارد جدیدی برای عمر باتری

باتری

در گذشته، کاربران برای انتخاب بین ظرافت و سبُک بودن یک گوشی یا داشتن باتری بزرگ، بر سر دوراهی بودند. تکنولوژی سال 2019 اما امکان دسترسی همزمان به هر دو را فراهم کرد. حالا گوشی‌های هوشمندی داریم که ابعاد و وزن خیلی زیادی ندارند؛ ولی ظرفیت باتری آن‌ها بالاست.

حتی اپل که به استفاده از باتری‌های کوچک در محصولاتش معروف است؛ باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی در آیفون 11 پرو مکس تعبیه کرد. البته هنوز برخی از دستگاه‌ها با وجود باتری بزرگ، شارژدهی مطلوبی ندارند؛ چیزی که نیاز به بهینه‌سازی نرم افزاری توسط تولیدکنندگان را ضروری جلوه می‌دهد.

امکان خرید پرچمداران با قیمت پایین‌تر

اپل آیفون 11

سال‌ها 2017 و 2018 نگران کننده بودند. قیمت گوشی‌های هوشمند مدام در حال افزایش بود و مشتریان ناخرسند از این روند!

برخی از تولیدکنندگان چاره را در ایجاد دسته جدیدی به نام «پرچمدار اقتصادی» یافتند. مثلا اپل، آیفون XR را با قیمت 750 دلار عرضه کرد که البته باز هم گران بود. سامسونگ نیز گلکسی S10e را در معرض فروش گذاشت که فقط برای دوستداران موبایل‌های کامپکت خوب بود.

در سال 2019 اما، شاهد عرضه‌ی آیفون 11 با امکانات ارتقا یافته و برچسب قیمت 699 دلار بودیم. اپل در اقدامی هوشمندانه، آن را یکی از پرچمداران خود معرفی کرد و به خوبی هم فروش رفت.

حالا چنین محصولاتی را راحت‌تر می‌توان در بازار پیدا کرد؛ پرچمدارانی که برخی از امکانات اضافه را ندارند و در عوض، قیمت پایین‌تری دارند. به این ترتیب، روند افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل که دو سال ادامه داشت، تا حدی کنترل شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. منعطف بودن زیاد جالب نیست ولی گوشی ها پیشرفت عظیمی داشتن امسال

  2. 🤔به حال ما ایرانی ها که فرقی نکرده

  3. مقاله عالی بود ممنون

  4. واقعا از هخر نظری قوی تر شدن و امید وارم همین روال ادامه پیدا کنه

  5. خریدن پرچم دار با قیمت پایین تر و البته چند نوع اپشن پایین تر وگرنه هیچ شرکتی نمیاد همون تکنولوژی رو با قیمت کمتر بفروشه مثال شرکت هواوی دوربین و اسپیکر و … قوی و کار امده ولی صفحه نمایش در میان رده هاش و بالا رده ها قابل مقایسه با بقیه برند ها نیست که طبیعیه قیمتشون کنمتر باشه