تقویم نجومی دی 98

تقویم نجومی دی 98 ؛ رصد خورشید گرفتگی، بارش شهابی و ماه گرفتگی

در تقویم نجومی دی 98 رویدادهای هیجان‌انگیزی چون خورشید گرفتگی، بارش شهابی و ماه گرفتگی برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی وجود دارد.

تقویم نجومی دی 98 همانند سایر ماه‌های سال برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی رویدادهای مهمی را به همراه دارد که از مهم‌ترین رویدادهای تقویم نجومی دی 98 می‌توان به سه پدیده خورشید گرفتگی، بارش شهابی و ماه گرفتگی اشاره کرد. در ادامه با جزئیات هر یک از این پدیده‌های جذاب از زبان مدیر مرکز نجوم آوا استار آشنا می‌شویم.

معرفی رویدادهای تقویم نجومی دی 98

پنجشنبه 5 دی 98

ندا جعفری، مدیر مرکز نجوم آوا استار در مورد مهم‌ترین رویداد تقویم نجومی دی 98 اعلام کرد علاقه‌مندان به رصد خورشید گرفتگی می‌توانند از صبح روز پنجشنبه 5 دی 98 خورشیدگرفتگی حلقوی که در آن قسمتی از سطح خورشید توسط کره ماه پوشانده شده است را مشاهده کنند. این خورشید گرفتگی در خاورمیانه از نوع حلقوی بوده و در ایران از نوع جزئی است. گفتنی است خورشید گرفتگی یا کسوف هنگامی اتفاق می‌افتد که سیاره زمین، کره ماه و خورشید به صورت دقیق در یک راستا باشند و سایه ماه بر روی زمین قرار بگیرد.

13 و 14 دی 98

مدیر مرکز نجوم آوا استار در ادامه افزود در 13 و 14 دی 98 علاقه‌مندان می‌توانند بارش شهابی ربعی را رصد کنند. اوج این بارش شهابی در هر ساعت به حدود 40 شهاب در ساعت خواهد رسید. به احتمال زیاد منشا بارش شهابی ربعی، باقی‌مانده یک دنباله دار منقرض شده است. منشا بارش شهابی ربعی در واقع صورت فلکی است که در تقسیم‌بندی جدید در صورت‌های فلکی قرار نگرفته و در محدوده صورت فلکی دب اکبر و صورت فلکی عوا جای دارد. همچنین کانون بارش در نزدیکی انتهای صورت فلکی دب اکبر خواهد بود.

20 دی

ندا جعفری در ادامه بیان کرد هیچ زمان یک گرفت نظیر خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی به تنهایی اتفاق نمی‌افتد، در واقع قبل یا بعد آن نیز شاهد گرفت خواهیم بود. وی افزود چه خورشید گرفتگی چه ماه گرفتگی به همراه خود با یک گرفت نیز همراه خواهند داشت. از این رو با توجه به اینکه خورشید گرفتگی‌ها در زمان ماه نو و ماه گرفتگی‌ها در زمان ماه کامل اتفاق می‌افتند، در روز 20 دی با کامل شدن ماه شاهد وقوع یک ماه گرفتگی خواهیم بود.