رانا ال ایکس

5 دلیل برای خرید رانا ال ایکس ؛ نگاهی به مزایا و نقاط قوت رانا LX

رانا ال ایکس یکی از خودروهای ملی ایران خودرو محسوب می‌شود که در این مقاله قصد داریم 5 دلیل برای خرید این سدان کامپکت بازار خودرو ایران را معرفی کنیم.

مدتی از عرضه خودرو سمند به بازار توسط ایران خودرو نگذشته بود که این خودروساز بزرگ کشور برای پاسخ‌گویی مناسب به نیاز مشتریان داخلی از سدان کامپکت خود با نام رانا پرده برداشت. سرانجام در بهار سال 1391 شاهد عرضه این خودرو به بازار کشور بودیم. هرچند امروزه رانا نیز با توجه به شرایط صنعت خودرو با افزایش قیمت مواجه شده است. به طور کلی این خودرو دارای مزایای متعددی بوده که در این مقاله قصد داریم شما را با 5 دلیل برای خرید رانا ال ایکس آشنا کنیم.

آشنایی با رانا ال ایکس

رانا ال ایکس

شرکت ایران خودرو برای رانا موتور معروف TU5 را در نظر گرفته است که یک موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری 16 سوپاپ است و می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار را در دور موتور 5800 و گشتاور 142 نیوتن‌متر را در دور موتور 4000 تولید کند. قدرت تولید شده از موتور توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور این سدان کامپکت دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است و این خودرو به ازای هر صد کیلومتر در جاده مصرف سوخت ترکیبی 5.4 لیتری را به همراه دارد. همچنین به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر مصرف بنزین آن 6.6 لیتر است. ایران خودرو اعلام کرده است که رانا می‌تواند ظرف مدت 12 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 189 کیلومتر بر ساعت است.

رانا ال ایکس

طول خودرو رانا حدود 4.292 میلی‌متر، عرض آن 1.684 میلی‌متر، ارتفاع آن 1.453 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز 2.445 میلی‌متر است که با چنین ابعادی جزو سدان‌های کامپکت محسوب می‌شود. این خودرو با باک پر، بدون سرنشین و بدون تجهیزات اضافی حدود 1109 کیلوگرم وزن دارد. اکنون که با مشخصات رانا ال ایکس شده‌اید، قصد داریم مزایای این خودرو را بررسی کنیم.

نقاط قوت رانا ال ایکس

1.‌ موتور خوب با مصرف کم بنزین

رانا ال ایکس

امروزه بسیاری از مردم با موتور TU5 آشنایی دارند؛ موتوری که بسیاری از محصولات شرکت ایران خودرو چون پژو پارس، پژو 405 اس ال ایکس و پژو 206 از آن بهره می‌برند. این موتور دارای شتاب و قدرت مناسبی بوده و همچنین مصرف بنزینی کمی را به همراه دارد. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتر 16 سوپاپ قادر به تولید قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر است. نسبت تراکم این پیشرانه 10.5 اعلام شده که از سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای بهره می‌برد. البته ایران خودرو این پیشرانه را برای نصب در رانا با تغییراتی همراه کرده است.

2. ظاهر راضی‌کننده

رانا ال ایکس

خودرو رانا و پژو 206 صندوق دار برای فردی که در مورد خودروها آگاهی ندارد، یکسان به نظر می‌رسد و اگر از او بپرسیم چه تغییراتی میان این دو خودرو وجود دارد می‌گوید فقط چراغ‌های آنها با یکدیگر تفاوت دارند. چنین موضوعی به خوبی بیانگر شباهت زیاد پژو 206 صندوق دار با رانا است، اما به طور کلی باید بگوییم رانا از طراحی خوبی بهره می‌برد و طراحی آن از 206 صندوق دار نیز الگو گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طراحان ایران خودرو در طراحی نمای جلویی رانا وقت بیشتری صرف کردند و طرح زیبایی به چشم می‌خورد. از این رو باید نمای جلوی رانا را زیباترین قسمت خودرو بدانیم. در جلو چراغ‌ها و جلوپنجره دارای هماهنگی خوبی هستند. دو چراغ مه‌شکن در دو گوشه سپر دیده می‌شود و دریچه‌های ورودی هوا که میان آنها نصب شده، جذابیت آن را افزایش داده است.

رانا ال ایکس

دو خط روی کاپوت نیز از نکات برجسته طراحی نمای جلویی رانا است. نمای کناری رانا به پژو 206 صندوق دار شباهت زیادی دارد و تفاوتی دیده نمی‌شود، اما می‌توان به تغییران جزئی چون ظاهر نمای کناری چراغ‌های جلو و عقب و رینگ‌ها اشاره کرد. در نمای پشتی رانا شاهد تفاوت‌هایی با پژو 206 صندوق دار هستیم. طراحی صندوق با پژو 206 تفاوت‌هایی داشته و افزایش ارتفاع را تجربه کرده است. همچنین قسمت بالای صندوق دارای طراحی تخت‌تری است. چراغ‌های عقب رانا نیز با پژو 206 صندوق دار تفاوت چندانی ندارد، اما به طور کلی باید بگوییم طراحی عقب رانا نیز رضایت‌بخش است. دو مه شکن روی سپر هم از سایر نکات طراحی عقب این سدان محسوب می‌شوند.

3. ایمنی مناسب و ترمزهای قوی

رانا ال ایکس

در میان خودروهای ایرانی، رانا جزو آن دسته از محصولاتی است که در چرخ‌های جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره می‌برد. هرچند ترمز جلوی رانا از نوع دیسکی خنک شونده هستند، اما در نوع خود جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که خودرویی چون کیا سراتو آپشنال در چرخ‌های عقب ترمز کاسه‌ای دارد. ایران خودرو برای رانا سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD در نظر رفته است. از آنجایی که خودروهای داخلی توسط هیچ کدام از موسسه‌های تست تصادف مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند، نمی‌توان برای رانا نیز سطحی را تعیین کرد. البته رانا دارای امکانات ایمنی و امنیتی متعدد است که از جمله آنها می‌توان به سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، هشداردهنده موانع عقب، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) اشاره کرد. گفتنی است رانا نخستین خودرو ایرانی محسوب می‌شود که با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده (Pedestrian impact) در هنگام تصادف تطابق دارد.

4. امکانات مناسب

رانا به نوبه خود از امکانات و تجهیزات مناسبی بهره می‌برد که برای مشتریان رضایت‌بخش خواهد بود. هرچند از لحاظ امکانات، خودروهای ایرانی با خودروهای چینی فاصله زیادی دارند، اما همین سطح از امکانات آنها نیز راضی‌کننده است. از امکانات و تجهیزات مهم رانا باید به سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، صفحه نمایشگر روی داشبورد، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، رینگ فولادی 14 اینچ، تریم مشکی، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، چراغ خطر سوم، چراغ مه شکن جلو و عقب، بلندگوهای جلو و عقب، پخش MP3 و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.

5. رانندگی مناسب

اگر رانندگی با رانا را تجربه کنید، حتما کیفیت سواری بالای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد، البته این شگفت‌زدگی در مقایسه با خودروهای وارداتی نخواهد بود، بلکه نسبت به سایر خودروهای ایرانی در سطح بالایی قرار دارد. از این رو باید گفت رانا از لحاظ شتاب‌گیری از محصولات خانواده پژو نیز دارای وضعیت بهتری است. در هنگام رانندگی با این خودرو، گیربکس دارای عملکرد نرم و خوبی است و طراحی ویژه دسته دنده برای شما کار تعویض دنده‌ها را آسان خواهد کرد. بر اساس اعلام ایران خودرو، سیستم تعلیق رانا ال ایکس مدل ارتقا پیدا کرده سیستم تعلیق پژو 206 است و به همین دلیل عملکرد بسیار خوبی را برای خنثی کردن ناهمواری‌های جاده به همراه خواهد داشت.

نتیجه

با توجه به شرایط فعلی باید گفت خودرو رانا ال ایکس جزو گزینه‌های مناسب برای متقاضیان محسوب می‌شود. این سدان کامپکت از موتور مناسب و کم مصرف در کنار شتاب بالا بهره می‌برد و ایران خودرو نیز برای آن امکانات و تجهیزات قابل قبولی را عرضه کرده است. طراحی رانا نیز در سطح مناسبی قرار داشته است که همین موضوع نگاه علاقه‌مندان را به خود جلب خواهد کرد. البته رانا نقاط ضعف‌هایی نیز دارد و در ردیف خودرویی آن می‌توان انتخاب‌های دیگری داشت اما در این مقاله سعی داشتیم نگاهی به مزایا و نقاط قوت آن بیندازیم.