اندروید 11

فهرست خواسته‌های ما از اندروید 11 ؛ شما از اندروید بعدی چه می‌خواهید؟

سال جدید میلادی اندروید 11 گوگل (Android 11) منتشر خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم فهرستی از خواسته‌هایی که از این پلتفرم داریم را با شما به اشتراک بگذاریم. شما چه انتظاری از اندروید بعدی گوگل دارید؟

اندروید 10 یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های حوزه فناوری در سال 2020 خواهد بود و در حالی که اندروید به بلوغ رسیده و یک سیستم عامل جامع است، همچنان جای خالی برخی قابلیت‌های کلیدی که می‌تواند باعث بهتر شدنش شود،‌ حس می‌شود.

با این اوصاف، ما چه ویژگی‌هایی را برای اندروید 11 از گوگل می‌طلبیم؟ برخی از مواردی که در این فهرست گنجانده‌ایم جزو قابلیت‌های آیفون‌های اپل است و جای خالی آن‌ها کاملاً‌ در گوشی‌های اندرویدی پر رنگ است. برخی از قابلیت‌ها حتی در آیفون‌ها نیز یافت نمی‌شود.

در ادامه ویژگی‌های مورد انتظار ما از گوگل را می‌خوانید که آرزو داریم شاهد حضور آن‌ها در اندروید بزرگ بعدی باشیم.

فهرست خواسته‌های ما از اندروید 11

1- ایموجی‌هایی که زشت نباشند

مطمئناً یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای امروزی، ظاهر ایموجی‌ها است. اما برای کسانی از ما که معمول مدت زمان زیادی را در طول روز تایپ می‌کنیم، این به همان اندازه آزاردهنده است. اموجی‌ها در سیستم عامل اندروید به طور غیر قابل قبولی زشت و دفرمه هستند و همین وضع باعث شده تا سازندگانی نظیر سامسونگ بسته‌های ایموجی مخصوص خود را طراحی کنند تا شکلک‌های پیش‌فرض فاجعه آمیز اندرویدی به دست فراموشی سپرده شوند. ظاهر ایموجی‌ها در آیفون‌ها نیز چنگی به دل نمی‌زند.

اندروید 11

ما نمی‌گوییم که ساخت ایموجی‌هایی زیبا و متفاوت باید در فهرست مهم‌ترین خواسته‌های ما از اندروید بعدی قرار گیرد، اما برای تجربه‌ی بهتر اندروید ما آن را در اولیت‌هایمان گذاشته‌ایم.

2- قابلیت پیش‌فرض ضبط از روی صفحه

شاید به این خاطر که گوشی‌های اندرویدی در رنج‌های قیمتی مختلفی از هزار دلار به بالاتر گرفته تا گوشی های ارزان قیمت وجود دارند، باعث شده تیم فعال در گوگل نتواند یک قابلیت ضبط صفحه را به صورت پیش‌فرض در پلتفرم خود قرار داد؛ اما وقتی می‌بینیم با دانلود یک اپلیکیشن متفرقه به آسانی می‌توان به چنین ویژگی دست پیدا کرد، از گوگل ناامید می‌شویم. و البته برخی از این اپلیکیشن‌ها به خوبی کار نمی‌کنند و ویدیوهایی با نرخ فریم روان را ضبط نمی‌کنند. بنابراین ما انتظار داریم گوگل قابلیت ضبط از روی صفحه را به صورت پیش‌فرض به پلتفرم اندروید اضافه کند.

3- دسترسی به گوگل اسیستنت بدون بازکردن قفل صفحه

شاید سیری از هوش به مراتب کمتری نسبت به گوگل اسیستنت برخوردار باشد، ولی ما به کاربران آیفون‌ها که می‌توانند با فشار دادن دکمه‌ی پاور روی گوشی خود، بدون نیاز به باز شدن قفل صفحه با این دستیار دیجیتالی صحبت کنند، حسادت می‌کنیم.

در گوشی‌های اندرویدی بنا به دلایلی که مشخص نیست، هر زمانی که قصد صحبت کردن با دستیار دیجیتالی را دارید، باید ابتدا قفل صفحه را باز کنید. مطمئناً این کار فرصتی را پیش می‌آورد که یک شخص دیگر بتواند با دستیار مجازی شما ارتباط گرفته و از اطلاعات شخصی شما باخبر شود، اما انتخاب این موضوع باید در اختیار خود کاربر قرار گیرد که آیا می‌خواهد چنین قابلیتی فعال باشد یا خیر.

4- زمانبندی حالت تیره

سرانجام حالت تیره به اندروید آمده است، اما آن هنوز به طور کامل در این پلتفرم ننشسته است و شما نیاز دارید هر مرتبه به آن یادآوری کنید که خاموش یا روشن شود. ما نمی‌دانیم که چرا گوگل تصمیم گرفته گزینه‌ای را برای روشن شدن خودکار این حالت در هنگام غروب و خاموش شدن آن در هنگام طلوع خورشید در دسترس کاربران قرار ندهد. این راه درستی است که باید حالت تیره همراه آن ارائه شود و نیازی نباشد شما هر مرتبه آن را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنید.

صحبت از حالت تیره شد، خوب نیست اگر گوگل تصاویر پس زمینه‌ای را ارائه کند که با حالت تیره سازگار می‌شوند؟ گوگل در حال حاضر دارای والپیپرهای زنده است که نشان می‌دهد این شرکت هنر طراحی را به خوبی بلد است؛ بنابراین غیرممکن نیست اگر این شرکت والپیپرهایی را بسازد که پس از غروب آفتاب، همراه حالت تیره در گوشی شما پدیدار می‌شوند.

5- یک قابلیت مشابه AirDrop

یکی دگر از قابلیت‌هایی که مدت طولانی است در انتظار آن هستیم، اشتراک‌گذاری فراگیر است که می‌تواند از ترکیب وای فای و بلوتوث برای یک اتصال مستقیم بین دو دیوایس، بدون نیاز به یک اپلیکیشن میانجی استفاده کند. اپل سال‌هاست راه حل خود به نام AirDrop‌ را در اختیار کاربرانش قرار داده است که راه بسیار عالی برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین آیفون‌ها و کامپیوترهای مک این شرکت است. گوگل نیز راه حلی به نام Android Beam را ارائه کرده است،‌ ولی استفاده از آن مستلزم فعال بودن NFC است.

شایعات اخیر در واقع تایید می‌کنند که چنین قابلیتی در دست توسعه است تا اجازه دهد کاربران به آسانی فایل‌هایشان را در قالب ویژگی جدیدی به نام Fast Share” بین یکدیگر انتقال دهند. امیدواریم این ویژگی همراه با اندروید 11 در اختیار ما قرار گیرد.

6- یک اپلیکیشن سلامت پیش‌فرض جامع

در حالی که اپلیکیشن‌های سلامت مختلفی در پلی استور گوگل حاضر هستند، ما امیدواریم گوگل نیز خود یک اپلیکیشن سلامت پیش‌فرض جامع را توسعه ببخشد که می‌تواند تمام نیازهای سلامت و تناسب اندام کاربران را ذخیره کند. اپل نشان داده است که اپلیکیشن Health این شرکت به خوبی شامل سوابل پزشکی و ردیابی پریود می‌شود. بنابراین تنها کاری که گوگل برای رقابت با اپل می‌تواند انجام دهد، ارائه‌ی یک راه حل شبیه به اپلیکیشن Health اپل است. زیرا Google Fit قطعا نمی‌تواند با آن رقابت کند.

7- گزینه‌ی قفل اپلیکیشن‌ها

یکی از قابلیت‌های رایجی که در رابط‌های کاربری سفارشی اندروید وجود دارد، اجازه‌ قفل کردن اپلیکیشن‌های روی صفحه هوم در یک موقعیت خاص برای جلوگیری از انتقال تصادفی آن‌ها است. این ممکن است قابلیت سودمندی برای بسیاری نباشد، اما اگر یک فرزند کوچک دارید که گهگاهی گوشی شما را به دست می‌گیرد و با آن بازی می‌کند، این ویژگی بسیار سودمند خواهد بود.

8- نمایش سطح باتری ایرپادز

باید این واقعیت را بپذیریم که ایرپادز اپل به خاطر راحتی استفاده و کیفیت صدای خوبی که ارائه می‌کند، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. آیا می‌دانید که شما می‌توانید از AirPods در گوشی‌های اندرویدی نیز استفاده کنید؟ آن بدون هرگونه مشکلی کار می‌کند، اما مشکلی که با آن داریم عدم نمایش سطح باتری ایرپادز است. هرچند شما می‌توانید یک اپلیکیشن متفرقه را برای نمایش آن روی گوشی خود نصب کنید، اما عملکرد آن عالی نیست و گوگل نیازمند آن است که یک ابزار بومی است که می‌تواند زندگی را آسوده‌تر کند!

9- دسترسی گسترده به سیستم

یکی دیگر از قابلیت‌های الهام بخش از آی او اس که هیچگاه در اندروید وجود نداشته است، دسترسی ساده یا یک میان‌بر است که می‌تواند به شما کمک کند با یک دست از گوشی غول پیکر خود استفاده کنید.

به طور مثال در آی او اس شما می‌توانید به راحتی با بالا آوردن انگشت خود از قسمت پایین نمایشگر، پنجره‌ای را تا وسط صفحه بالا بیاورید که می‌تواند قابلیت‌های کنترلی خوبی را در اختیار شما قرار دهد. ما امیدواریم این ویژگی به اندروید نیز ورود کند.