نسل پنجم اینترنت

تحول دیجیتال مصرف‌کنندگان، کلید ورود به نسل پنجم اینترنت است

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر ایران گفت تحول دیجیتال مصرف‌کنندگان، کلید ورود به نسل پنجم اینترنت است.

صبح روز چهارشنبه 11 دی 98 بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر ایران با حضور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، پژوهشگران، دانشجویان و مهندسان بخش‌های صنعتی کشور در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد که از اهداف این کنفرانس می‌توان به تبادل یافته‌ها و دستاوردهای علمی اشاره کرد. مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز در این کنفرانس حضور یافت و در ابتدای سخنان خود این سوال را مطرح کرد که اصولا چه اهمیتی دارد که تکنولوژی 5G بیاید؟ مگر با تکنولوژی‌های 4G و 3G چه کار کردیم؟!

راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت آمادگی می‌خواهد

نسل پنجم اینترنت

طاهری بخش در ادامه اظهار کرد نباید از اپراتورهای ارتباطی این انتظار را داشته باشیم که بلافاصله پس از اینکه یک تکنولوژی جدید به وجود آمد، آنها را ارائه کنند یا فناوری‌هایی را با انجام سرمایه‌گذارهای سنگین توسعه دهند که استفاده چندانی از آنها نمی‌شود. وی تاکید کرد برای راه‌اندازی و ارائه 5G می‌بایست آمادگی کامل داشت. معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول افزود اینکه اپراتورهای ارتباطی هزینه‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با فناوری‌های مختلف صرف کنند، برایشان بسیار سخت خواهد بود که در نهایت ترافیک شبکه آنها خالی بماند.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در ادامه اظهار کرد از اینکه پیش از تجاری شدن نسل پنجم اینترنت به فکر الزامات آن هستیم، خرسندم، اما متاسفانه تکنولوژی‌های 4G و 3G با تاخیر 8 ساله در سال 1393 به کشور آورده شدند، در شرایطی که آنها می‌بایست در سال 2010 وارد کشور می‌شدند تا صنایع بتوانند برای استفاده از امکانات و قابلیت‌های آن آمادگی پیدا کنند.

طاهری بخش در ادامه بیان کرد:

اهداف اصلی توسعه 5G شامل تحقق سه عنوان مقیاس‌پذیری، چابکی و انعطاف‌پذیری است. همچنین همراه اول برای ورود به این نسل اقدامات متعددی را به انجام رسانده است. با توجه به اینکه برآورد می‌شود اجرای پایلوت این نسل از فناوری تا 2021– 2022 و توسعه فراگیر آن تا 2024– 2025 طول بکشد، از این رو از 3 سال گذشته مباحث مربوط به این نسل را آغاز کردیم تا سرانجام بتوانیم با حمایت دولت، ما هم در این بازه زمانی اجرای پایلوت را داشته باشیم.

ویژگی‌های مهم 5G

معاون فنی همراه اول از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل پنجم اینترنت به سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه، کانکشن‌های در حجم انبوه و نرخ تاخیر پایین و دسترسی‌پذیری بالا اشاره کرد. وی افزود طیف‌های فرکانس مورد نیاز آن نیز باند 3.5Ghz در محدوده‌های کوچک و باند 700-800Mhz برای پوشش سراسری در کشور مورد نیاز خواهد بود. طاهری بخش تاکید کرد باند 700-800 مگاهرتز در بسیاری از کشورهای جهان برای نسل پنجم اینترنت (5G) آزادسازی شده است، اما در ایران شاهد این اتفاق نبوده‌ایم و اگر برای توسعه نسل جدید فناوری، این باندها آزادسازی نشوند، با مشکل مواجه خواهیم شد.

مباحث لازم برای ارائه به 5G

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در خصوص مباحث لازم برای ورود به تکنولوژی نسل پنجم اینترنت به مواردی چون رساندن فیبر به محل سایت‌های ارتباطی، تجمیع دیتاسنترها و تعامل 5G با دیگر نسل‌های قبلی اشاره کرد. وی افزود البته سرویس‌های اپراتورها بر پایه تقاضا است و تا هنگامی که برای استفاده از ظرفیت‌های نسل پنجم اینترنت، تقاضایی ایجاد نشود، اپراتورهای ارتباطی برای ارائه این فناوری تمایلی نخواهند داشت. طاهری بخش تصریح کرد هم‌اکنون عمده ترافیک شبکه نسل 4 به B2C تعلق دارد و ترافیک ایجاد شده در قسمت B2B حدود صفر است؛ از این رو برای اپراتورهای ارتباطی مزایایی برای ارائه 5G وجود ندارد.

تحویل دیجیتال کلید ورود به نسل‌های جدید فناوری

طاهری بخش در ادامه از عمده چالش‌های پیش روی صنایع کشور به خلا وجود رگولاتوری بین حوزه‌ای و جزیره‌ای عمل کردن در توسعه شبکه‌ها اشاره کرد. وی افزود یکی از کلیدواژه‌های مورد نیاز برای ورود به نسل‌های جدید فناوری، تحول دیجیتال در سمت مصرف کنندگان (سازمان‌ها) است. معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در پایان از عدم توانمندی دانشگاه در تولید منابع انسانی ضروری صنعت نیز انتقاد کرد.

جزئیاتی از بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر

بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر به عنوان یکی از رویدادهای علمی ارزشمند کشور محسوب می‌شود که به مدت دو روز در روزهای 11 و 12 دی ماه برگزار می‌شود. این کنفرانس 10 شاخه مختلف در حوزه‌های تحقیقاتی مختلف علوم و مهندسی کامپیوتر چون شبکه‌های نسل آینده، علوم داده، امنیت کامپیوتر، بازی‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، پردازش سیگنال، سیستم‌های توزیعی، مهندسی نرم افزار و معماری کامپیوتر را شامل می‌شود.

اکنون برای ارتباطات سیار مدل‌های اقتصادی جدیدی شکل گرفته است که در کنار ظهور کاربردهای جدید به نسل جدیدی از شبکه‌های انتقال داده سیار با حجم وسیع اتصال، میزان بالای پوشش شبکه، سطح بالای کیفیت سرویس، امنیت، قابلیت اطمینان و اعتماد نیاز است که به همین دلیل انتظار می‌رود شبکه‌های نسل پنجم این توانایی را داشته باشد تا این نیازها را برطرف سازد.

البته این فناوری در مراحل آزمایشی خود قرار دارد و به کارهای تحقیقاتی برای تحقق این اهداف نیاز خواهد داشت، اما با توجه به اینکه این شبکه نسل پنجم اینترنت در ارتقای فناوری اطلاعات حال و آینده تاثیر زیادی دارد، در کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر ایران به شبکه‌های نسل پنجم و ماورای آن، فناوری‌های توانمندساز و کاربردها پرداخته می‌شود و همراه اول به عنوان اپراتور اول کشور نیز اسپانسر اصلی این رویداد مهم است.