کدام کنسول بازی بهترین عملکرد را در سال 2019 داشته است؟

پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ؛ کدوم کنسول بازی بهترین عملکرد را در سال 2019 داشته است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

ما در این مقاله به بررسی عملکرد سه کنسول پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام کنسول کنسول بازی توانسته در سال 2019 موفق‌تر عمل کند.

ایکس باکس وان – The Xbox One

کنسول بازی

ایکس باکس وان در ادامه عملکرد خوب‌اش در دو سال گذشته، سال 2019 را هم نسبتا خوب سپری کرد. با این حال، تمرکز مایکروسافت بر روی آینده بود و در کنار این اولویت اصلی، آن‌ها تلاش کردند با چیزهایی که دارند، کنسول نسل فعلی خود را به بهترین شکل ممکن پشتیبانی کنند.

پروژه ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) یکی از بهترین ویژگی‌های این کنسول بود که ارزش آن را دو چندان می‌کند. مایکروسافت اگر این سرویس را از ابتدا و در کنار عرضه ایکس باکس وان منتشر می‌کرد، شاید شرایط درخشان‌تری را در این نسل تجربه می‌کرد.

با اینکه کنسول مذکور دارای عناوین انحصاری چندانی نبود اما حضور بازی‌های ترد پارتی درجه یک در سرویس ایکس باکس گیم پس توانستند دارندگان این کنسول را راضی کنند. مایکروسافت تمام تلاش خود را کرد تا این سرویس را جذاب جلوه دهد و در این زمینه، کاملا موفق ظاهر شد. با این حال، عدم وجود آثار انحصاری درجه یک را نمی‌توان انکار کرد و مایکروسافت باز هم نتوانست این مشکل را رفع کند. اگر چه شرایط با آغاز نسل بعدی تغییر پیدا خواهد کرد و آن‌ها با خریداری استودیوهای بازی‌سازی مختلف و توسعه عناوین جاه طلبانه، کاملا آماده هستند تا نسل جدید را به شکل قدرتمندانه‌تری آغاز کنند.

بازی Crackdown 3 فراتر از یک بازی متوسط پیش نرفت و البته مایکروسافت هم از این مسئله آگاهی داشت. عدم وجود آثار انحصاری بزرگ، یکی از دلایلی بود که انتظارات از این بازی بالا باشد و در نهایت هم نتوانست رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد. در مقابل، بازی Gears 5 پرونده سال 2019 را برای ایکس باکس به خوبی بست. این بازی شاید جایزه بهترین بازی سال را نبرده باشد اما در کنار Forza، یکی از بهترین آثار انحصاری این کنسول در نسل فعلی است.

کنسول بازی

نمایشگاه E3 2019 برای مایکروسافت، عجیب‌ترین بخش بود. رییس ایکس باکس، فیل اسپنسر بارها وعده یک کنفرانس خیره کننده را داد اما نتیجه آن چیزی نبود که تصور می‌شد. کنفرانس مایکروسافت سرگرم کننده بود، اما چیزهای تازه‌ای برای هیجان‌زده کردن مخاطبان حرفه‌ای (هاردکور) نداشت و از نظر انحصاری هم شاهد عناوین چشم گیری نبودیم.

خریداری استودیوی دابل فاین (Double Fine) که ریاست آن بر عهده تیم شفر است، حرکت هوشمندانه‌ای از سوی مایکروسافت بود و بازی Bleeding Edge اثر جدید استودیوی نینجا تئوری هم نشان می‌دهد که پتانسیل خوبی دارد، اگرچه عرضه آن برای رایانه‌های شخصی باعث می‌شود تا آن حس خوب انحصاری بودن را نداشته باشد.

انحصار بازی آنلاین Phantasy Star Online 2 می‌توانست یک برگ برنده برای مایکروسافت باشد اما در نهایت مشخص شد که این بازی برای پلتفرم‌های دیگر هم منتشر می‌شود.

و در نهایت می‌رسیم به معرفی کنسول ایکس باکس سری ایکس. مراسم The Game Awards، آخرین فرصت مایکروسافت برای معرفی کنسول جدید خود در سال 2019 بود و آن‌ها از این فرصت، بیشترین بهره را بردند. مایکروسافت از ایکس باکس سری ایکس رونمایی کرد و با اینکه نام آن کمی گیج‌ کننده بود اما توانست نظر مخاطبان را جلب کند. پس از معرفی فاجعه‌بار کنسول ایکس باکس وان که به شکست آن انجامید، مایکروسافت با درس گرفتن از اشتباهات، توانست آغاز خوبی را برای کنسول جدیدش رقم بزند.

هنوز جزئیات دقیقی از این کنسول منتشر نشده و احتمالا برای آگاهی بیشتر از آن و بازی‌های انحصاری بزرگ‌اش همچون Hellblade و Halo باید تا نمایشگاه E3 2020 منتظر بمانیم. با این حال، نشانه‌ها حاکی از این هستند که ایکس باکس جدید، رقیب سرسخت‌تری برای کنسول بعدی سونی خواهد بود و با اینکه جزئیات سخت افزاری آن مشخص نیست اما گفته می‌شود که با یک ابرکنسول رو به رو هستیم.

نینتندو سوییچ – Nintendo Switch

کنسول بازی

نینتندو در سال 2019 همان مسیری را ادامه داد که از ابتدای معرفی سوییچ آغاز کرده بود: انتشار بازی‌های انحصاری قابل توجه در کنار عرضه پورت‌های غافل گیر کننده از عناوین ترد پارتی.

مشکلی که با کنسول Wii آغاز شد و در Wii U تبدیل به یک معضل شد، عدم پشتیبانی از عنوانی ترد پارتی بود و حتی پشتیبانی از بازی‌های فرست پارتی هم به خوبی انجام نمی‌شد. اما نینتندو تلاش کرد تا این نواقص را در کنسول جدید خود برطرف کند و موفقیت سوییچ نشان می‌دهد که آن‌ها به هدف خود رسیده‌اند. بازی‌های خوب، پورت‌های مناسب و دسته‌های انعطاف پذیر، این کنسول تا اینجا توانسته همان چیزی باشد که مخاطبان نیاز داشتند.

انتشار بازی‌های انحصاری درخشانی همچون پوکمون، سوپر ماریو میکر 2، Astral Chain و غیره، در کنار بازی‌های ترد پارتی جذابی همانند اورواچ، ویچر 3، ولفنشتاین، مورتال کمبت 11 و غیره باعث شد تا سال 2019 برای طرفداران نینتندو همه چیز داشته باشد.

کنسول بازی

در حالی که همه نگاه‌ها در نمایشگاه E3 2019 به مایکروسافت دوخته شده بود، این نینتندو بود که در نهایت راضی کننده‌ترین کنفرانس را داشت. این کنفرانس کاملا متعادل بود و آن‌ها بازی‌های جدید انحصاری و ترد پارتی خوبی برای سال 2019 و 2020 معرفی کردند. برخلاف مایکروسافت، کنفرانس نینتندو نشان می‌داد که آن‌ها به فکر کنسول بعدی خود نیستند و در حال حاضر تمام تمرکز آن‌ها بر روی سوییچ قرار دارد.

در بخش سخت افزار و پلتفرم‌های جدید، از انتشار کنسول دستی نینتندو سوییچ لایت نمی‌توان گذشت. سوییچ لایت اگر چه ساختارشکن یا نوآورانه نبود اما در مجموع، کنسول باکیفیت و تحسین برانگیزی محسوب می‌شد. نسخه لایت دارای دکمه‌های بهبود یافته بود و قیمت پایین‌تری داشت که باعث می‌شد خرید آن توسط والدین برای کودکان، کمی آسان‌تر باشد.

پلی استیشن 4 – PlayStation 4

کنسول بازی

این کنسول در سال 2019 همانند یک تیم فوتبال قدرتمند بود که صعودش از گروه قطعی شده و حالا بازی‌ بعدی‌اش تشریفاتی است. در نسل فعلی کنسول‌ها، سونی همواره جلوتر از دیگران حرکت کرد و پلی استیشن 4 با آن بازی‌های عظیم و پرخرج، یک بار دیگر اهمیت بازی‌های انحصاری را به رقبا یادآوری می‌کرد. اما وقتی به سال 2019 رسیدیم، سونی تصمیم گرفت که خود را به آب و آتش نزده و به آرامی پیش برود.

وقتی به عملکرد پلی استیشن 4 در سال 2019 نگاه کنیم، برای اولین بار می‌بینیم که با معضل آثار انحصاری درجه یک رو به رو است. سونی در سالی که گذشت، کم سر و صداتر از همیشه بود و کاملا مشخص است که تمرکز اصلی آن‌ها، بر روی نسل آتی است زیرا آن‌ها در این نسل پیروز شده‌اند و البته چیز جدید دیگری هم برای عرضه ندارند.

بازی Days Gone با انتظارات بالا منتشر شد اما نتوانست همگان را راضی کند. دیز گان در مجموع بازی خوبی بود اما اثری است که زود فراموش می‌شود مگر اینکه سونی به آن یک فرصت دیگر داده و ادامه بهتری برای آن بسازد.

بازی Death Stranding عنوان بزرگ دیگر آن‌ها بود که البته انحصاری محسوب نمی‌شود اما فروش خوبی بر روی این کنسول داشت. دث استرندینگ اثری است که یا آن را درک می‌کنید و از آن لذت می‌برید یا با شما سازگار نیست و آن را خسته کننده توصیف می‌کنید.

کنسول بازی

سال 2019 شاید سال درخشش پلی استیشن 4 نبوده باشد اما سال 2020 امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. این کنسول محبوب آماده می‌شود تا پایان جذابی برای نسل فعلی خلق کند و بازی‌های بزرگی همچون لست آف آس 2، بازسازی Final Fantasy VII، بازی Nioh 2 و البته Ghost of Tsushima آثار انحصاری مورد انتظار آن هستند. بازی The Last of us Part II به تنهایی کافی است تا سال 2020 را برای پلی استیشن دگرگون کند.

آن‌ها به زودی از کنسول پلی استیشن 5 نیز رونمایی می‌کنند و در مقایسه با سال گذشته، حضور فعالانه‌تری در صنعت بازی خواهند داشت. ما هنوز جزئیات زیادی از این کنسول در دست نداریم و بیشتر شبیه به یک معما است اما می‌دانیم که سونی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا یک بار دیگر از رقیب سنتی خود پیشی بگیرد.

در حال حاضر این مایکروسافت است که در مرکز توجه قرار دارد و جزئیاتی که از کنسول آن‌ها اعلام شده، مخاطبان را هیجان‌زده کرده است. ویژگی‌هایی همچون ظرفیت گرافیکی بسیار بالا، پشتیبانی از عناوین نسل قبل، ایکس باکس گیم پس و البته پروژه ایکس کلاد. سونی سرویس اشتراکی مخصوص خود را دارد، یعنی PS Now که البته خوب است اما آن‌ها اگر می‌خواهند گوی سبقت را بدزدند، باید چیزهای بهتری نسبت به مایکروسافت معرفی کنند (که محتمل است). اما اگر همان چیزهایی را بشنویم که مایکروسافت در مورد کنسول خود گفته بود، در این صورت، معرفی پلی استیشن 5 به اندازه کافی تاثیرگذار نخواهد بود.

برنامه استیت آف پلی (State of Play) اتفاق خوب دیگری بود که در سال 2019 به بهترین شکل ممکن اجرا شد. سونی مشخصا از نینتندو الهام گرفته و از رسانه‌های سنتی برای معرفی آثار خود استفاده می‌کند. پیش بینی می‌شود که مایکروسافت هم به زودی وارد عمل شده و چنین رویکردی را در پیش بگیرد.

کدام کنسول بازی بهترین عملکرد را در سال 2019 داشته است؟

کنسول بازی

با بررسی عملکرد و وضعیت سه کنسول، می‌توان گفت که کنسول نینتندو سوییچ بهترین عملکرد را در سال 2019 داشته است. نینتندو پیروز شد اما نه با فاصله زیاد و بیشتر بواسطه شرایط دو شرکت رقیب. مایکروسافت و سونی تمرکز اصلی خود را بر روی توسعه کنسول‌های جدید خود قرار داده بودند و نینتندو در این میان، به بهترین شکل ممکن از کنسول فعلی خود پشتیبانی کرد. آن‌ها بازی‌های انحصاری موفقی عرضه کردند و توانستند عناوین ترد پارتی محبوب را به این کنسول بیاورند. آن‌ها همچنین میان بازی‌های بزرگ و مستقل تعادل ایجاد کردند و برای تمامی سلیقه‌ها، بازی‌های خوش ساختی ارائه دادند. کنسول نینتندو سوییچ لایت هم اتفاق خوبی بود و نشان داد که بازار کنسول‌های دستی هنوز هم طرفدار دارد.

ایکس باکس وان هم خوب پیش رفت و مایکروسافت در مسیر رفع مشکلات، رو به جلو حرکت کرد و باید این کنسول را در رتبه دوم قرار دهیم. در مقابل این دو، پلی استیشن 4 عقب نشست و حتی در نمایشگاه E3 2019 شرکت نکرد. سونی یکی از آرام‌ترین سال‌های خود را تجربه کرد و از موفقیت این کنسول لذت برد؛ به هر حال، پلی استیشن 4 پیروز اصلی این نسل از کنسول‌ها محسوب می‌شود و فاصله‌اش با رقبا، مثال زدنی است.

ما هنوز نمی‌دانیم که نینتندو سوییچ با ورود ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، چگونه می‌خواهد در بازار خودنمایی کند اما با جدیت می‌توان گفت که سال 2019، سال آن‌ها بود و طرفداران این کنسول باید از این مسئله خوشحال باشند.

نظر شما در رابطه با عملکرد این سه کنسول بازی در سال 2019 چیست؟ از نظر شما کدام کنسول بهترین عملکرد را داشته است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. هیچ کدوم به پای مار بازی گوشی نوکیا نمیرسن…لامصب خیلی هیجانیه😞😞

  2. ایکس باکس ک چ اول نسل چ اخرش افتضاح عمل کرده

  3. قطعا بی هیچ حرف و حدیثی نینتندو سوویچ