با صحرای اقیانوس آرام و موجودات ساکن آن آشنا شوید!

با صحرای اقیانوس آرام و موجودات ساکن آن آشنا شوید+ویدیو

صحرای اقیانوس آرام منطقه‌ای در قسمت جنوبی این اقیانوس است که از لحاظ دسترسی انسان‌ها به آن، شرایط خاصی دارد و از سقوط فضاپیماها گرفته تا جریان‌های اقیانوسی مختلف، اتفاقات جالب‌توجهی در آن رخ می‌دهد. در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با شرایط این منطقه فوق‌العاده دورافتاده از کره زمین آشنا کنیم.

در قسمتی از اقیانوس آرام جنوبی منطقه‌ای وجود دارد که به با نام صحرای اقیانوس آرام شناخته می‌شود و به واسطه فاصله این منطقه از خشکی و شرایط خاص محیطی و بیولوژیکی آن، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا این منطقه از سطح سیاره را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

صحرای اقیانوس آرام

این قسمت از اقیانوس آرام شامل محلی به نام نقطه نمو (Point Nemo) بوده که در کل سیاره ما از هرکدام از خشکی‌های اطراف دورترین فاصله را دارد و از طرف دیگر گفته شده که صحرای اقیانوس آرام در مرکز چرخاب جنوبی اقیانوس آرام (SPG)، بزرگ‌ترین جریان چرخشی اقیانوسی جهان قرار گرفته است. این محل به واسطه لاشه فضاپیماها و ماهواره‌های سوخته‌ای که به سطح زمین برمی‌گردند و در آن سقوط می‌کنند، معروف است و گفته شده که چون از لحاظ بیولوژیکی، موجودات زنده چندان عجیبی در آن زندگی نمی‌کنند، نام صحرا برای آن انتخاب شده است.

فاکتورهایی مانند جریان‌های چرخشی که این منطقه را از مابقی اقیانوس ایزوله می‌کنند، فاصله زیاد از خشکی و کمبود مواد غذایی به دست آمده، در کنار تشعشعات ماورا بنفش شدید در صحرای اقیانوس آرام باعث شده تا موجوداتی با تنوع زیستی کم و تعداد اندک در آن زندگی کنند.

اما تمامی این‌ها فرضیاتی کلی بودند که دانشمندان اقیانوس‌شناس در مورد مرکز بزرگ‌ترین جریان چرخشی آبی جهان مطرح کرده‌اند و در واقعیت می‌توان گفت که به واسطه فاصله بسیار زیاد منطقه مورد نظر از خشکی،‌ وسعت زیادی که حدودا 37 میلیون کیلومترمربع تخمین زده شده و شرایط سخت آن،‌ بررسی دقیق گونه‌های حیاتی ساکن این صحرا از آنچه تصور می‌شود، دشوارتر است.

با وجود این چالش‌ها گروهی از محققان آلمانی از طرف موسسه زیست شناسی دریایی مکس پلانک، از ماه دسامبر 2015 تا ژانویه 2016 مسیری 7 هزار کیلومتری از ساحل کشور شیلی تا خشکی‌های نیوزیلند را طی کردند و در جریان این سفر دریایی 6 هفته‌ای،‌ اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد اکوسیستم صحرای اقیانوس آرام جمع‌آوری کردند.

در این سفر دانشمندان موفق شدند نمونه‌هایی از حیات میکروبی منطقه را که بین عمق 20 تا 5 هزار متری یافت می‌شود، جمع‌آوری کنند و به کمک یک سیستم آنالیز جدید، نمونه‌های ارگانیک را در مدت زمان کوتاه 35 ساعت با دقتی جالب‌توجه شناسایی کنند؛ در پایین تصویری از مسیر طی شده از میان SPG اقیانوس آرام را می‌بینیم که کشور نیوزیلند را به شیلی متصل می‌کند:

با صحرای اقیانوس آرام و موجودات ساکن آن آشنا شوید!

برنارد فاش (Bernhard Fuchs)، یکی از پژوهشگران این سفر تحقیقاتی می‌گوید که سلول‌های میکروبی کشف‌شده در سطح این بخش از اقیانوس حدودا 30 درصد از میکروب‌های سطح اقیانوس اطلس کمتر هستند. در میان ارگانیسم‌ها 20 گروه باکتریایی اصلی یافت شدند که نمونه‌هایی از آن‌ها در جریان‌های چرخشی اقیانوس‌های دیگر جهان هم یافت می‌شود.

در ادامه شما را به دیدن ویدیویی مربوط به اکتشافات انجام شده دعوت می‌کنیم:

به صورت کلی تحقیقات انجام شده نشان داد که SPG از لحاظ شرایط سخت تغذیه‌ای،‌ محلی شگفت‌انگیز و منحصر به فرد است که تنها موجوداتی که توانایی تحمل وضعیت سخت محیطی را دارند، در آن دوام می‌آورند. به همین دلیل آب‌های تقریبا خالی از سکنه و حیات اقیانوس آرام لقب صحرا را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما نکته مثبت اینجاست که این آب‌ها شفاف‌ترین و پاکیزه‌ترین قسمت اقیانوس‌های جهان به حساب می‌آیند.

نتایج تحقیقات فاش و همکارانش در ژورنال “Environmental Microbiology” به چاپ رسیده است.