تشخیص نشانه های حیات فرازمینی می‌تواند سخت و حتی غیرممکن باشد!

تشخیص نشانه های حیات فرازمینی می‌تواند سخت و حتی غیرممکن باشد!

نشانه های حیات فرازمینی از آنچه تصور می‌شود، غیرمنتظره‌تر و عجیب‌تر هستند؛ این بخشی از نتایج ارائه شده در پژوهش‌های جدید دانشمندان است که شانس پایین ما برای پیدا کردن موجودات فضایی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

اخیرا بررسی‌های محققان در مورد نشانه های حیات فرازمینی و مدارکی که وجود زندگی در خارج از جو زمین را تایید می‌کنند، نشان می‌دهند که پیدا کردن موجودات فضایی به احتمال قوی بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و حتی اگر نشانه‌ای توسط ستاره شناسان کشف شود، ممکن است که دانشمندان در تشخیص ارتباط آن با حیات دچار اشتباه شوند. در ادامه با ما همراه باشید.

چالش‌های کشف نشانه های حیات فرازمینی

به تازگی استانداردهای مدنظر محققان حیات فرازمینی دچار تغییراتی شده و علائمی که به عنوان نشانه‌های حیات بیگانه در نظر گرفته می‌شوند، رنج گسترده‌تری را شامل شده‌اند. به همین ترتیب انتظار می‌رود که در آینده نزدیک هم این فاکتورها مجددا دچار تغییر شوند و سیگنال‌هایی که از نظر دانشمندان به عنوان مدرکی از وجود زندگی در سیاره‌های فراخورشیدی به حساب می‌آیند، با آنچه هم‌اکنون می‌بینیم، فرق داشته باشند.

با این تفاسیر توانایی محققان در تشخیص وجود حیات بر روی اجرام آسمانی دیگر به چالش کشیده می‌شود و همانطور که اسکات گادی (Scott Gaudi)، دانشمندی با بیست سال سابقه کار در بحث سیاره‌های فراخورشیدی از تیم مشاوران سازمان فضایی ناسا می‌گوید، بهترین کاری که در چنین شرایطی می‌توان انجام داد، آماده کردن خود برای چیزهایی است که انتظار رخ دادن آن‌ها نمی‌رود.

از طرف دیگر بسیاری از مهم‌ترین اکتشافات علم بشر مثل کشف پنی‌سلین و اثبات وجود پدیده تابش زمینه کیهانی (CMB)، به صورت تصادفی اتفاق افتاده‌اند و به همین دلیل سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان انتظار داشت که کشف حیات فرازمینی با وجود محدودیت درک ما از نشانه‌های حیات، به صورت تصادفی رخ دهد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که چنین انتظاری بسیار سخت است؛ دنیل سیمونز (Daniel Simons) می‌گوید که به صورت کلی انسان‌ها در مقابل چیزهایی که انتظار آن‌ها نمی‌رود، نسبتا کور هستند. این روانشناس شناختی به خاطر آزمایش‌های معروفش در رابطه با ضعف‌های توجه انسان، معروف است.

در یکی از مهم‌ترین آزمایش سیمونز نشان داده شد که اگر افراد به اندازه کافی مشغول توجه کردن به موضوعی باشند، حتی یک گوریل بزرگ را هم که در جلوی چشمانشان قرار گرفته، نمی‌بینند. آزمایش‌های مشابهی هم در گذشته انجام شده‌اند که ناتوانی افراد در دیدن کارت‌های بازی غیرمعمول را در میان ورق‌های بازی نشان می‌دهند. در مباحث فلسفی هم موضوع مشابهی در مورد تمایل ما به نادیده گرفتن حقیقت نامعمول وجود دارد.

گفته شده که محل متمرکز شدن توجه ما به میزان زیادی به باورها، تجربه‌های قبلی،‌ اعتقادات و انتظارات ما ارتباط دارد؛ به عنوان مثال در اولین تحقیقاتی که کمبود مولکول‌های اوزون در اتمسفر قطب شمال در آن‌ها ثبت شد، دانشمندان تصور می‌کردند که این اطلاعات مربوط به نوعی خطای اندازه‌گیری است و بعدها که پژوهشگران داده‌های خود را مجددا چک کردند، بحث سوراخ شدن لایه اوزون اتمسفر به صورت رسمی مورد توجه قرار گرفت.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا امکان رخ دادن اتفاق مشابهی در بحث نشانه های حیات فرازمینی وجود دارد؟ در طی ده سال گذشته پژوهشگران حوزه سیاره‌های فراخورشیدی چیزی بیشتر از 3650 سیاره را در خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده‌اند و حجم بسیار زیادی از اطلاعات خام تهیه شده است که باید توسط متخصصان آنالیز شوند. در سال‌های آینده هم به لطف ماموریت‌های مختلف ناسا تعداد بیشتری جرم فراخورشیدی کشف خواهند شد.

تشخیص نشانه های حیات فرازمینی می‌تواند سخت و حتی غیرممکن باشد!

آیا ممکن است که محققان پس از بررسی‌های اولیه احتمال وجود حیات بر روی یک سیاره را رد کنند و بعدها ثابت شود که اگر این جرم آسمانی به صورت دقیق‌تر مورد توجه قرار می‌گرفت، موجودات فضایی ساکن آن توسط دانشمندان کشف می‌شدند؟ حتی ممکن است فاکتورهای استاندارد برای تعیین اهمیت سیاره‌های فراخورشیدی، اجرام آسمانی بسیار مهمی را از دید دانشمندان پنهان کنند و شانس ما برای یافتن زندگی در خارج از جو زمین را از بین ببرند.

با این وجود نیازی نیست که بیش از اندازه بدبینانه به موضوع نگاه کنیم؛ در همان اسناد تاریخی از پیشرفت‌های علمی که نمونه‌های زیادی از جهت‌گیری‌های غلط دانشمندان در آن وجود دارد، مواردی هم هستند که محققان بدون در نظر گرفتن فرضیات اولیه و استاندارد، اکتشافات بزرگی را تنها با اعتماد کردن به غریزه خود به ثبت رسانده‌اند.

در حالی که نمی‌توان اکتشافات علمی را تنها به مشاهدات متکی کرد و باید تئوری‌هایی هم وجود داشته باشند که به ما روش آنالیز مشاهدات و داده‌های به دست آمده را نشان دهند، پیشنهاد می‌شود که دانشمندان در چنین مباحثی با ذهنی بازتر به موضوعات مورد پژوهش بپردازند و به اصطلاح، انتظار وقوع اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشند.

در بحث پیدا کردن نشانه های حیات فرازمینی هم دانشمندان باید روشنفکرانه‌تر به مباحث نگاه کنند و به تکنیک‌ها و ایده‌های غیرمعمول توجه بیشتری داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. بابا
    4000 هزار پرونده زمینی برای اثبات وجود ، وحتی همکاری دولت ها با اونا وجود داره
    حتی 4000 مدرک دیداری وجود داره که وجود اونا روی سیاره رو اثبات میکنه
    منطقه 51 امریکا ، محل ارتباط اونا با دولتهای منفی و ضد انسانی هست ،
    این بازیا ، بازیه ضمیر نا خوداگاهه ، اونا هنوزم دارن توسط رسانه ها قضیه رو به نفع خودشون کش میدن و الکی ذهنیت عموم رو برای عدم اگاهی خودشون به سیارات دیگر رو فراهم می کنن ، هدفشون کناره گیری مردم از اگاهی و علم کیهانیه ،
    اونا جهانو سعی دارن کنترل کنن و به طبقه کارگری مردمی نیاز دارن ،
    بابا ؟
    اونا حتا در حال ثبت مکان در سیارات هستن ، تا به محض اتفاق برای زمین – تمامی دارایی مردم زمین رو بالا بکشن و خودشون در سیارات دیگر ساکن بشن ،
    با انواع روشهای باوری و غیره به سیستم مردمی چیزایی تزریق میکنن که مردم در یک شعاع محدود زندگی کنن ، و اضافه خواهی نکنن …( این سیستم تزریقی باوری ریشش خیلی طولانیه ، ) این سیاره بارها نابود شده ، و دوباره اصلاح شده ) فرازمینی های منفور ، مسعول تمامی اتفاقات انسانی این سیاره هستن ، ولی حافضه انسان ها لحضه تولد پاک میشه ، اونم برای عدم اگاهی به خارج از جو ! مردم رو در کارهای زمینی مشغول به چرندیات کردن و در اصل ، انرژی محدود حاصل از طبقه کارگری به اونها متوصل میشه ، عین انگل مردم زمین رو میمکن ! امیدوارم تمامی دولت ها یا اگاه باشن که بازی میخورن ، یا توبه کنن یا هرچی چون در اصل همه بازی میخورن …
    اینم بگم
    طبقه مثبت هم وجود داره که طرف داره صلح و ارامش و امنیت و واحدی همرو دارن
    البته اینا چیزای عمومی هست ، بنده خودم تحقیق کردم از خوده اینترنت ، اینا چیزایی نیست که هیچ کی ندونه ، عمومی و عام هستن ، امریکا یک شاخ کنترل کننده جهانی هست و کلیه دولت ها زیر مجموعه اونن ، شاید اصلی ترین علت تنفر امریکا از ایران ، این باشه که ،، ایران یک سیستم خود محوری انجام داده ، یعنی نخواسته تابع اونا باشه ، به این علت از ایرانیا متنفرن و تمرکزشون این جاست ،
    طرف داره مسعولین این جا نیستم ، ولی مسعولین ما با اگاهی و خدمت به مردم و با مدیریت و علم و اگاهی مردمش ، میتونست سد علم کنه جلوی اونا و سراغازه نور و صلح و ارامش برای زمین باشه ، ولی با این روش های غافل و عدم اگاهی و بازی خوردن با سیستم باوری ، محاله ممکنه این کارو بکنن
    امیدوارم حداقل سران ما توبه یا اگاه شن و برای مردمشون ارزش قاعل شن ،
    البته توان ایستادگی در مقابل این سیستم کاره راحتی هم نیست ،
    تمامی مساعل روزمره زمینی که در جریانه باور نکنید هم به پای خودتون … تماما برنامه ریزی شده هست ، زندگی پا برجاست ، ولی نحوه زندگی مهمه ، تنها تغذیه تمامی شعورات dna مارو مختل میکنه تا ذهن اگاه نداشته باشیم و ذهن به ناچار دنبال حداقل یک ارباب بگرده ، چون غیره فعاله …
    بد نیست
    مستند
    therive (بقا) رو ببینید
    برای مقدمه اگاهی خوبه
    بدرود

  2. واقعا ب شخصه نمیدونم وجود دارن یا ندارن

    • نمیدونم فک کنم قرانم گفته هستن

      • نه دیگه !
        وقتی ادم با شما حرف میزنه چنان ادعای خدایی دارید که نگو !
        وقتی سینه خدارو به سینه میزنی ، همون قران خدا هم گفته تمدن های دیگه وجود داره جد ما باهاشون در ارتباط بودن
        این همه قصه قرانی هست
        حالا در عجم
        چه طور ممکنه
        همین اسلام که سنگ خدا رو میزنه به سینه
        چه طور ممکنه بزنه زیره همه چی !
        کسی در مقابل این عالم قد علم کنه بگه خرافات یا در اثر عدم توانایی ذهنیش بگه چرندیات ، به نظر شخص بنده
        دشمن همه چی محسوب میشه !
        عزیزانم
        مطلعه کنید ، میدونم سرتون بد جور سرگرم مساعل گزرا و سوع تفاهم هست ، ولی یکم اگاه باشید
        راستی
        این قدر که شما به این زندگی گزرا و محدود وفا کردید
        اون براتون یک درصد هم وفا نکرد هیچ یکمم به ضرر شما تموم میشه ، ازتون کسر میکنه (ای کاش همه قدر و عظمت بزرگی خودشونو میدونستن ) اینم بگم درک و عظمت خداوند زمانی میسر میشه که ، خودتون عظمت خودتون رو درک کنید
        چه طور با این سطح از خدا حرف میزنید ، جای تعجب داره واقعا !!!!
        خواهش دارم ازتون
        یکم مطالعه کنید در مورد اگاهی
        مقدمش اینه
        من چه کسی هستم !
        این جرقه برای شناخت هست ، بعد از مرگ جاودانگی بر حسب اگاهی خوبه
        یا زیر خاک بردن جسم با قانون این زندگی زمینی که نااگاهیه ؟؟؟
        این زندگی برای شما نموند ، شما براش موندید …. اونم فقط نااگاهی …
        انسان به وسعت جهان هستی
        البته که شمارو نمیگه …
        ولی با اگاهی
        شاید یک درصد وسعت پیدا کردید
        این شما و این میدان

  3. خخخخخخ
    هنوز نفهمیدید حیات فرازمینی وجود داره ؟؟؟؟
    خداااای من
    خخخخ