چرا اسمارت فون‌ها دماسنج ندارند؟

چرا تلفن‌های هوشمند دماسنج ندارند؟

دماسنج وسیله‌ای کاربردی برای اندازه‌گیری دما است که در حوزه‌های مختلف قابل استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود در حالی که تلفن‌های هوشمند ما قابلیت‌های بی‌شماری دارند،‌ آیا انداز گیری دما هم می‌تواند یکی از این قابلیت‌ها باشد؟

بسیاری از ما با دماسنج و ترمومترهای دیجیتال که به صورت گجتی جداگانه برای اندازه‌گیری دما به کار می‌رود، آشنا هستیم. از طرف دیگر تلفن‌های هوشمند مدت‌هاست که زندگی ما را ساده کرده‌اند و امکانات بی‌شماری را در اختیار ما قرار داده‌اند. با این تفاسیر آیا می‌تواند از این وسایل فوق پیشرفته انتظار داشت که دمای محیط را هم‌اندازه بگیرند و همچنین، آیا اپلیکیشن‌های اندازه‌گیری دما کاربردی دارند؟ در ادامه به این سوالات جواب می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چرا اسمارت فون‌ها دماسنج ندارند؟

اینکه تلفن‌های هوشمند بی‌نهایت از یک دماسنج دیجیتالی ساده پیشرفته‌تر هستند،‌ موضوع عجیبی نیست و از طرف دیگر می‌توان با اطمینان گفت که اضافه کردن یک سنسور اندازه‌گیری دما در اسمات فون‌های ما کار چندان سختی برای کمپانی‌های سازنده نیست. در حال حاضر هم سنسورهایی برای همین منظور در گوشی‌های ما تعبیه شده‌اند؛ این حسگرها در شرایط مختلف دمای باتری و تراشه‌های گوشی‌ها را اندازه می‌گیرند و از بروز اتفاقات گوناگون با داغ شدن بیش از حد تلفن‌های هوشمند جلوگیری می‌کنند.

اما اندازه‌گیری دمای محیط توسط دستگاهی که دائما به واسطه پردازش‌های مختلف در حال گرم و سرد شدن است، کاری دشواری بوده و عملی کردن آن با دقت دستگاه‌های مجزای اندازه‌گیری دما تقریبا غیرممکن است؛ سنسور ترمومتر اسمارت فون باید جایی در بیرون گوشی باشد و از طرف دیگر طراحی وسیله نمی‌تواند طوری باشد که سنسور مورد نظر ظاهر دستگاه را بیش از حد زشت کند.

به این ترتیب حسگر دمایی موردنظر باید در سطح اسمارت فون قرار بگیرد و در حالی که پوسته خارجی تلفن‌ها همانند یک رادیاتور حرارت را دفع می‌کنند، جلوگیری از به هم ریختن اندازه‌گیری حسگر کار سختی است. با این حال الگوریتم‌های هوشمندانه‌ای توسط برخی سازندگان ابداع شده‌اند که با توجه به دمای داخل اسمارت فون و حرارت به وجود آمده توسط باتری و تراشه‌ها و سایر عوامل موجود، دمای محیط را حدس می‌زنند و تقریبا به ما می‌گویند که دما چند درجه است.

البته تلفن‌های هوشمندی هم هستند که دماسنج در آن‌ها تعبیه شده است. شرکت‌های سامسونگ و موتورولا این ایده را امتحان کردند و در اسمارت فون‌های گلکسی اس 4 (Galaxy S4) سامسونگ و همچنین نوت 3 (Note 3) این شرکت،‌ حسگرهای اندازه‌گیری دمای محیط وجود داشتند. البته برای استفاده درست از این حسگرها سامسونگ از کاربر می‌خواهد که مدت زمانی صبر کند تا تلفن هوشمند سرد شود و همچنین در هنگام اندازه‌گیری دما، دستگاه را در دست نگیرد تا حرارت بدن سنسور دماسنج گوشی را دچار اشتباه نکند.

با تمام این‌ها وقتی هم که کاربران سامسونگ نکات موردنظر را رعایت می‌کردند، عدد اعلام شده دماسنج دستگاه قابل اعتماد نبود و به همین دلیل این کمپانی در محصولات دیگر سراغ ایده اندازه‌گیری دما توسط اسمارت فون نرفت.

اپلیکیشن‌های دماسنج

در حالی که مشکلات زیادی بر سر راه یک اندازه‌گیری دقیق دما توسط تلفن‌های هوشمند وجود دارد، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها همچنان به طراحی برنامه‌های مختلف دماسنج ادامه می‌دهند و درست مثل تمامی اپ‌های مربوط به اندازه‌گیری فشارخون که مشخص نیست چگونه کار می‌کنند،‌ این برنامه‌ها هم در کنار نمایش تعداد زیادی پیام تبلیغاتی حدسی نه چندان دقیق را به کاربر ارائه می‌دهند.

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که قابلیت دماسنجی دقیق در گوشی‌های هوشمند تا زمانی که این دستگاه‌ها دائما دچار تغییر دما می‌شوند، غیرممکن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. حدس من اینه به زودی این مشکل هم حل میشه

  2. شاید با چیپ برچسب روی جعبۀ موبایل و به کمک بلوتوث و GPS بشود دمای داخل و خارج منزل را اندازه‌گیری کرد