ریستارت کردن کامپیوتر از طریق اینترنت

معرفی 3 روش آسان برای ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت

فرض کنید بیرون می‌روید اما یادتان می‌رود کامپیوتر خود را خاموش کنید. گزینه‌های مختلفی برای ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت و از راه دور در دسترس است. در اینجا 3 روش آسان را به شما معرفی می‌کنیم.

در دنیای مدرن امروز شاید کاری نباشد که نتوانیم با اینترنت آن را انجام دهیم و انجام فرامین مختلف مانند خاموش کردن یا ریستارت کردن رایانه ویندوزی از راه دور و از طریق اینترنت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آیا نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم از راه دور دارید تا شاید از یک برنامه در حال اجرا خارج شوید؟ با استفاده از ابزارهای داخلی ویندوز و برنامه‌های شخص ثالث می‌توانید کامپیوتر مجهز به ویندوز 10 خود را از راه دور ریستارت کنید.

1. استفاده از آدرس آی پی

ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنتریستارت

روش نخست برای ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت و از راه دور مختص کاربران در همان شبکه است. به عنوان مثال، شما ممکن است لپ‌تاپ خود را به صورت روشن در اتاق ناهارخوری جا گذاشته باشید، اما اکنون در طبقه بالا از رایانه دسکتاپ استفاده می‌کنید. برای خاموش کردن لپ‌تاپ از راه دور، از ابزار Windows shutdown.exe استفاده کنید. استفاده از این ابزار ساده است، اما چندین عملکرد در دسترس است تا بتوانید فرمان خاموش کردن را تنظیم کنید. این کار را با باز کردن ابزار PowerShell شروع کنید. روی منوی استارت راست کلیک کرده و سپس Windows PowerShell را انتخاب کنید.

در اصل، از طریق برنامه خط فرمان ویندوز یا یک اپلیکیشن می‌توانید دستور خاموش کردن را با استفاده از این دستور صادر کنید:

shutdown /r /f /m \\[remotecomputerIP] –t 00
  • m \[remotecomputerIP]/ – یک دستگاه خاص را هدف قرار می‌دهد؛ [remotercomputerIP] را با نام شبکه یا آدرس آی پی کامپیوتر جایگزین کنید.
  • r/ سیستم را به صورت کامل فورس ریستارت می‌کند.
  • hybrid/ – خاموش کردن و به دنبال آن راه‌اندازی سریع سیستم که همراه با دستور /s مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • f/ تمام برنامه‌های در حال اجرا به صورت اجباری بسته می‌شوند.
  • t 00/ به خط فرمان می‌گوید که سیستم بدون هیچ تأخیری (صفر ثانیه) ریستارت شود.
  • c/ افزودن پیام را امکان‌پذیر می‌سازد، مانند «دپارتمان IT از راه دور رایانه شما را ریستارت می‌کند».
  • ?/ لیست کاملی از فرمان‌ها را نشان می‌دهد.

(اکثر این فرمان‌ها در برنامه خط فرمان ویندوز کار می‌کنند. بدین منظور کافی است که ممیز یا اسلش (/) را با خط تیره یا هایفن (-) جایگزین کنید. از این فرمان‌ها با دقت استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به کسی که پشت میز رایانه نشسته است این اجازه را بدهید که راه‌اندازی مجدد سیستم را لغو کند.

یکی از اشکالات این رویکرد آن است که شما باید از راه دور به رایانه به صورت ادمین متصل باشید. چنانچه ترجیح بدهید که امنیت سفت و سختی روی رایانه شخصی یا سرور خود داشته باشید، انجام این کار همیشه راحت و آسان نیست.

2. استفاده از ریموت دسکتاپ

ریستات کردن کامپیوتر با اینترنت

آیا نیاز دارید که کامپیوتر خود را از راه دور ریستارت کنید، اما نمی‌توانید به راحتی از رویکرد خط فرمان ویندوز استفاده کنید؟ بهترین گزینه برای شما در اینجا استفاده از ریموت دسکتاپ است. پروتکل ریموت دسکتاپ (Remote Desktop Protocol) عبارت است از پروتکل اختصاصی مایکروسافت برای دسترسی به میز کارتان از راه دور.

اکثرا این رویکرد از طریق یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد (برای استفاده از اینترنت، باید پورت فورواردینگ را روی روتر خود تنظیم کنید که در ادامه جزئیات بیشتری در این مورد ارائه شده است). پروتکل RDP در دسکتاپ ویندوز وجود دارد، بنابراین به سادگی آن را می‌توانید از منوی استارت اجرا کنید (از دستور “rdp” در برنامه خط فرمان استفاده کنید).

با اجرای پروتکل ریموت دسکتاپ بر روی رایانه شخصی خود، آدرس آی پی یا نام هاست رایانه‌‌ای را وارد کنید که تصمیم دارید از راه دور آن را مجددا راه‌اندازی کنید. شما همچنین به نام کاربری و رمز عبور نیاز خواهید داشت. با برقراری کانکشن از راه دور، کامپیوتر خود را به روش معمول مجددا راه‌اندازی کنید.

ابزارهای ریموت دسکتاپ دیگری نیز موجود هستند. از تمام این ابزارها می‌توانید برای ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت و از راه دور استفاده کنید. بسیاری از این گزینه‌ها همچنین دارای یک منوی اختصاصی برای وارد کردن فرمان‌های لازم به منظور راه‌اندازی مجدد یا خاموش کردن رایانه فقط با یک کلیک هستند.

3. استفاده از مرورگر وب با برنامه Shutter

ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت

روشی دیگر برای راه‌اندازی مجدد رایانه شما نصب یک برنامه رایگان است که توسط دنیس کوزلوف با نام Shutter ساخته شده است. این یک ابزار برنامه‌ریزی از راه دور است که به شما امکان دسترسی به اقدامات و رویدادهای سیستم را می‌دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است مقدار استفاده از CPU را چک کنید یا از راه دور سیستم را خاموش کنید. با نصب اپلیکیشن Shutter روی سیستم خود می‌توانید کارهای مختفی را از طریق مرورگر انجام دهید.

شما می‌توانید از این برنامه به عنوان یک سرور استفاده کنید که از طریق هر مرورگری امکان دسترسی از راه دور به رایانه شخصی‌تان را به شما می‌دهد. برای انجام این کار از قسمت Options روی گزینه Web Interface کلیک کنید. در اینجا، گزینه Enable را انتخاب کرده و یک Listen IP را از لیست برگزینید و پورت مورد نظر برای استفاده را وارد کنید. پورت 80 به صورت پیش‌فرض و معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، اگر می‌خواهید امنیت بیشتری داشته باشید، می‌توانید از پورت‌های دیگر استفاده کنید. در آخر نام کاربری و رمز عبور خود را تنظیم کرده، روی Save کلیک کنید و تمام.

پیکربندی برنامه Shutter برای ریستارت کردن کامپیوتر با اینترنت

برای استفاده از این برنامه از خارج از شبکه خانگی خود، باید به اصطلاح یک «حفره» ایجاد کنید تا به Shutter از طریق روتر دسترسی داشته باشید. برای این کار، صفحه روتر خود را باز کنید (که معمولا آدرس آن 192.168.1.1 است) و پورت فورواردینگ را پیکربندی کنید. برای آگاهی از مراحل دقیق به دفترچه راهنمای روتر خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که آی پی و پورت تعریف‌شده در اپلیکیشن Shutter در اینجا تعریف شده باشد و فعال باشد. پس از ذخیره تنظیمات مرحله راه‌اندازی کامل می‌شود. اکنون می‌توانید از مرورگر وب استفاده کنید و نه تنها دستور ریستارت رایانه خودتان بلکه فهرست کاملی از فرمان‌های دیگر را نیز ارسال کنید.

برای دسترسی به Shutter از راه دور، مرورگر را باز کنید و آدرس آی پی و پورت تعیین‌شده را وارد کنید. از یک موقعیت خارجی مانند کتابخانه یا از محل کار، آی پی خارجی اختصاص‌داده‌شده توسط ISP خودتان را به همراه پورت وارد کنید. رابط وب بعد از لاگین کردن با آیدی و پسورد تعریف‌شده نمایان خواهد شد. اگر آی پی خارجی خود را نمی‌دانید، به وب‌سایت Whatsmyip.com سر بزنید.

توجه داشته باشید که برای دسترسی داشتن به Shutter از جایی خارج از شبکه محلی به آی پی استاتیک نیاز دارید. در اینجا، شما می‌توانید کارهای مختلفی از خاموش کردن رایانه گرفته تا قطع کردن صدای سیستم یا اجرا کردن یک برنامه خاص را انجام دهید. برای راه‌اندازی مجدد سیستم از طریق رابط وب Shutter روی گزینه Reboot و سپس Execute کلیک کنید. تمام!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. عالی بود ممنون از آموزش

  2. طرفدندی نیست که بشه ایپی رو هر چند ثانیه یبار عوض کرد؟؟؟

  3. فقط برای ریستارت کردنه،واسه خاموش کردنم میشه ازش استفاده کرد؟