سال گرم زمین

سال 2019 رکورد دومین سال گرم زمین را به خود اختصاص داد

گزارش‌های ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا حاکی از آن است که سال 2019 میلادی پس از سال 2016، دومین سال گرم زمین بود.

گزارش‌های اخیر ناسا، سازمان هواشناسی جهانی و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی به اوج خود رسیده و سال 2019 پس از سال 2016 به دومین سال گرم زمین تبدیل شده بود. اطلاعات این سازمان‌ها که تغییرات گرمایی را از دهه 1880 میلادی تا به امروز نشان می‌دهد، حاکی از آن است که گرمای هر دهه نسبت به دهه قبلی خود رشد پیدا کرده و این افزایش دمای کره زمین طی 5 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

2019؛ دومین سال گرم زمین

سال گرم زمین

بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقاتی فضایی Goddard منتشر کرده است، در سال 2019 میانگین دمای هوا حدود 0.98 درجه سانتی‌گراد بود که از میانگین گرمای هوا در بازه زمانی 1951 تا 1980 بیشتر بوده است. این سازمان که به سازمان ناسا تعلق دارد، برای اینکه به چنین اطلاعاتی دست پیدا کند، کلیه اطلاعاتی که در 20 هزار ایستگاه هواشناسی، شناورهای آبی، کشتی‌ها و پایگاه‌های تحقیقاتی قطب شمال به ثبت رسیده را جمع‌آوری کرده و پس از بررسی آنها، طی گزارشی به انتشار رسانده است.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که سال 2019 به دلیل افزایش سطح کربن دی اکسید و سایر گازهای گلخانه‌ای به دومین سال گرم زمین تبدیل شده است. البته انتشار بخش زیادی از این گازهای مخرب به دلیل فعالیت‌های انسان‌ها در حوزه تولیدات کشاورزی و پرورش حیوانات بوده است. قطب شمال بیشتر از سایر نقاط زمین تحت تاثیر این گازهای مخرب قرار گرفته و گرمای آن تا 3 برابر زمین افزایش پیدا کرده است. گفتنی است سیاره زمین به طور متوسط سالانه گرم‌تر می‌شود، اما این افزایش دما در تمام نقاط زمین رخ نمی‌دهد.

افزایش گرمای کره زمین باعث شد تا یخ‌های گرینلند و قطب شمال با سرعت بی‌سابقه‌ای ذوب شوند و کشورهایی چون استرالیا به دلیل این افزایش گرما با آتش‌سوزی‌های شدید مواجه شوند. همچنین موج‌های گرمایی برای سایر مناطق گره زمین بارش‌های شدیدی را به همراه دارند که با جاری شدن سیل، جان و مال بسیاری از مردم در خطر خواهد بود. از این رو کارشناسان بر این باورند که اگر اقدامات جدی و مهمی برای کنترل گرمای زمین انجام نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد حوادث بسیار مخرب‌تری خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*