هشدار دانشمندان در مورد گرم شدن اقیانوس ها با نرخ 5 بمب اتم در ثانیه!

گرم شدن اقیانوس ها پدیده‌ای است که جزو مشکلات آب و هوایی و تغییرات جوی زمین به حساب می‌آید. در همین رابطه دانشمندان در مقاله‌ای جدید هشدار داده‌اند که این افزایش دما با نرخی باورنکردنی در حال وقوع است.

دانشمندان در تازه‌ترین تحقیقات خود نشان داده‌اند که نرخ گرم شدن اقیانوس ها در سیاره ما برای هر ثانیه،‌ چیزی در حدود حرارت 5 بمب هسته‌ای است. این بررسی‌ها که داده‌های چندین دهه را کنار هم گذاشته‌اند،‌ واقعیتی نگران‌کننده را در مورد تغییرات آب و هوایی زمین به ما یادآور می‌شوند.

گرم شدن اقیانوس ها

در جریان بررسی داده‌هایی که از دهه 50 میلادی تاکنون جمع‌آوری ‌شده‌اند، یک تیم بین‌المللی دانشمندان اعلام کرده‌اند که دمای میانگین در اقیانوس‌های جهان 0.075 سلسیوس از دمای میانگین سال‌های 1981 تا 2010 بیشتر شده است. افزایش دمایی که در نگاه اول بسیار ناچیز به نظر می‌آید، اما با مدنظر گرفتن حجم عظیم اقیانوس‌ها در کنار فاصله زمانی بسیار کوتاه طی شده، باعث نگرانی پژوهشگران شده است.

در مقاله این دانشمندان که ژورنال “Advances in Atmospheric Sciences” به تازگی آن را چاپ کرده، گفته شده که برای این افزایش دما چیزی در حدود 228 میلیارد تریلیون ژول (معادل 1021 ژول) انرژی لازم است. تصور این مقدار انرژی کار راحتی نیست و به همین دلیل یکی از محققان مقاله چاپ شده به نام لیژینگ چنگ (Lijing Cheng)، پس از انجام محاسبات ریاضی مشخص کرد که این حرارت در مقایسه با انرژی آزاد شده از بمب هسته‌ای هیروشیما که در سال 1945 منفجر شد، چقدر است.

چنگ که در آکادمی علوم چین کار می‌کند، می‌گوید که بمبی که آمریکا در آن سال منفجر کرد 63,000,000,000,000 ژول انرژی آزاد کرد؛ این در حالی‌ست که میزان گرمای وارد شده به اقیانوس‌های زمین در 25 سال گذشته معادل 3.6 میلیارد بمب اتم هیروشیما بوده است! برای مدت زمان مشخص شده این مقدار حرارت حدودا برابر با انرژی آزادشده‌ی 4 بمب اتم در هر ثانیه بوده، اما نکته شوک‌آور ماجرا بیشتر شدن این نرخ در سال 2019 است.

هشدار دانشمندان در مورد گرم شدن اقیانوس ها با نرخ 5 بمب اتم در ثانیه!

جان آبراهام (John Abraham)، یکی دیگر از نویسندگان مقاله منتشر شده از دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید که در سال میلادی گذشته نرخ گرم شدن اقیانوس‌ها برابر با 5 بمب هسته‌ای در هر ثانیه بوده و اگر همچنان تصور گرمای آزاد شده از یک بمب اتمی ساده نیست، می‌توان گفت که نرخ گرم شدن آب اقیانوس‌ها در سال 2019 معادل این بوده که هر یک از ساکنان سیاره برای 365 روز، به صورت مداوم 100 سشوار را به سمت اقیانوس‌های زمین گرفته باشد!

آبراهام می‌گوید که گرم شدن سیاره زمین باعث شده تا یخ‌های قطبی زودتر آب شوند، دلفین‌ها به دلیل ناتوانی در تطابق با افزایش دما تلف شوند،‌ جو کره زمین به واسطه افزایش نرخ تبخیر آب اقیانوس‌ها دچار تغییراتی منفی شود و از طرف دیگر طوفان‌ها و گردبادهای رخ داده در مناطق مختلف جهان شدیدتر و مخرب‌تر از گذشته شوند.

بنابراین می‌توان گفت که وضعیت آب و هوایی زمین با این رویه روز به روز بدتر می‌شود و نکته نگران‌کننده اینجاست که نرخ گرم شدن اقیانوس ها رو به افزایش بوده و هر روز که ما مقابله با گرمایش زمین را به عقب می‌اندازیم،‌ وضعیت زندگی بر روی سیاره سخت‌تر از قبل می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فک کنم دارن موضوع رو بزرگ نماییش میکنن