فناوری 6G

ژاپن در پی دستیابی به فناوری 6G تا سال 2030 است

صحبت از فناوری 6G در حالی مطرح می‌شود که هنوز نسل پنجم شبکه موبایل در نقاط محدودی از دنیا در دسترس قرار دارد. دولت ژاپن به تازگی برنامه‌ خود برای دستیابی به تکنولوژی 6G را مطرح کرده است.

بر اساس گزارش Nikkei، کشورهای زیادی از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توسعه نسل ششم شبکه موبایل هستند. یکی از این کشورها ژاپن است. آن‌ها تصمیم دارند تا سال 2030 به فناوری 6G دست پیدا کرده و از این نظر، بالاتر از دیگر کشورهای دنیا قرار بگیرند. صحبت از تکنولوژی 6G در ابتدای سال 2020 با توجه به محدود بودن اتصال نسل قبلی یعنی 5G کمی عجیب به نظر می‌رسد. به عبارتی بسیاری از کشورهایی که از توسعه نسل ششم شبکه موبایل صحبت می‌کنند، هنوز در پوشش‌دهی نسل پنجم حتی در پایتخت‌ خود ضعف دارند.

سرعت غیر قابل تصور در فناوری 6G

بر اساس اعلام برنامه دولت ژاپن، این کشور تصمیم دارد تا ده سال آینده به فناوری 6 جی دست پیدا کند. طبق انتظار آن‌ها، سرعت انتقال داده بر بستر این شبکه نزدیک به 10 برابر بیشتر از 5 جی خواهد بود! این در حالی است که هم‌اکنون، پهنای باند 5G را در مقایسه با 4G غیر قابل تصور و شگفت‌انگیز یاد می‌کنیم.

چین، کره جنوبی و فنلاند دیگر کشورهایی هستند که تحقیقات در این تکنولوژی را آغاز کرده‌ و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تکنولوژی 6G داشته‌اند. در صورتی که هر یک از آن‌ها زودتر به پیشرفت‌های مهمی در این رابطه دست پیدا کند، قادر خواهد بود به وسیله ثبت پتنت، از محل فروش تکنولوژی و تجهیزات مخابراتی به دیگر کشورها، درآمد هنگفتی کسب کند.

وزیر امور داخلی و ارتباطات دولت ژاپن در ماه میلادی جاری، یک انحمن تحقیقاتی مخصوص توسعه فناوری 6G تاسیس خواهد کرد. مدیریت آن را متخصصانی از شرکت توشیبا و اپراتور موبابل ژاپنی NTT Docomo بر عهده خواهند گرفت. در ابتدای تاسیس، استراتژی‌های دستیابی به نسل ششم شبکه موبایل همراه با اهداف دولت از رسیدن به آن بیان می‌شود. انتظار می‌رود استراتژی‌ها و اهداف این انجمن تحقیقاتی تا شش ماه دیگر به طور واضح مشخص شود. گفتنی است بودجه پروژه توسعه فناوری 6 جی به صورت مستقیم توسط دولت ژاپن تامین خواهد شد.

فناوری 6G

دولت ژاپن از نسل بعدی شبکه موبایل با عنوان “Post-5G” (بعد از 5 جی) یاد می‌کند، اما با توجه به روال نام‌گذاری که تا امروز طی شده است، انتظار داریم نسل بعدی فناوری 6G نام بگیرد. به لطف سرعت بسیار بالای نقل و انتقال داده بر بستر این شبکه، بسیاری از اعمال غیر ممکن کنونی امکان‌پذیر خواهند شد. بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط دولت ژاپن، سرعت تحت نسل ششم شبکه موبایل باید حداقل 10 برابر 5 جی باشد. به این ترتیب حجم انبوهی از داده طی کسری از ثانیه جابه‌جا می‌شود.

اما دستیابی به پهنای باند تعریف شده برای فناوری 6G دشوارتر از چیزی است که تصور می‌کنید. به همین دلیل با هدف دستیابی به آن در سال 2030، فعالیت کشورهای مختلف در این راستا از نیمه‌های سال 2019 شروع شده و در ابتدای 2020 شکل جدی‌تری به خود گرفته است. در نوامبر سال 2019 دولت چین اعلام کرد به زودی، دو موسسه تحقیقاتی با هدف توسعه تکنولوژی 6G تاسیس خواهد کرد.

تا امروز چندین پروژه دانشگاهی در این رابطه در برخی از دانشگاه‌های صنعتی بزرگ فنلاند اجرایی شده است. در کره جنوبی، دو شرکت سامسونگ و ال جی، هر یک مراکز تحقیقاتی منحصربه‌فردی به منظور توسعه 6G طی سال 2019 احداث کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. دم مهندسا گرم .. دنیا رو مهندسا میسازن نه پزشکا !!! که تو ایران پزشکان ادعای خدایی دارن

  2. ما نمیدونیم فردا چ خبره ،اینا ب فکر 10سال اینده شونن