مالیات خرید و فروش خودرو

مالیات خرید و فروش خودرو در مجلس تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی 1 بهمن 98 مجلس شورای اسلامی مالیات خرید و فروش خودرو و انواع موتورسیکلت تولید داخل و وارداتی را به تصویب رساندند.

روز سه شنبه 1 بهمن 98 در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس طی رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده 32 موافقت کردند. از مجموع 206 نماینده حاضر در این جلسه، 137 رای موافق، 34 رای مخالف و 4 رای ممتنع به ثبت رسید.

جزئیات تعیین مالیات خرید و فروش خودرو

در ماده 32 لایحه مالیات بر ارزش افزوده آمده است ماشین‌های راه‌سازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقالات نمی‌شوند، اما سایر نقل و انتقالات انواع خودرو و موتورسیکلت مشمول مالیات بوده و جزئیات آن به شرح زیر است:

  • خودروهای تولید داخل به میزان 1 درصد قیمت خودرو و خودروهای وارداتی به میزان 2 درصد قیمت خودرو به ماخذ مذکور در تبصره (1) ماده (30) این قانون برای سال تولید مشمول مالیات می‌شوند. ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه 10 درصد همان ماخذ کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ششم به بعد، 40 درصد ماخذ یاد شده است.

تبصره 1:

ثبت سند انتقال وسایل نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، مشروط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بوده و به شکلی است که سازمان تعیین خواهد کرد. این مراجع اگر در اجرای این حکم تخلف انجام دهند، ملزم به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده خواهند بود.

تبصره 2:

نخستین انتقال خودرو از کارخانه‌های تولید کننده یا مونتاژکننده داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده است.

تبصره 3:

نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نخواهد شد.

مالیات برای مسافران به خارج از کشور

در جلسه علنی امروز مجلس طبق تصویب یک ماده از لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد که این مالیات را برای خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی دریافت و این مبلغ را به حساب درآمد عمومی خزانه‌داری کل کشور واریز کند. تاکنون در خصوص مقدار مالیاتی که باید از مسافران دریافت شود، جزئیاتی اعلام نشده است، اما طبق تصمیم مجلس این موضوع در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. الان دیگع بخوای از در خونه تم بیای بیرون باید مالیات بدی

  2. چقدر شبیه داستانهای حکومتهای ستمگر و مردم مظلوم شده سرنوشتمون.
    دیگه مونده برای نفس کشیدنم مالیات بدیم….

  3. ترجمه:
    دنیا دست انداخته رو گلومون حتی نمیزاره یه قطره نفت بفروشیم واسه همین پولمون داره کم میشه خب هرجایی دستمون برسه یه کم ازش برمیداریم تا جبران بشه کجا هم بهتر از جیب مردم

  4. با سلام
    یادمه مدرسه که میرفتیم تو کتابهای تاریخ نوشته بود علت منفور شدن پادشاهان و سلسله های پادشاهی در نزد مردم گرفتن مالیاتهای جورواجور و زیاد از مردم بود