تراشه جدید اسنپدراگون کوالکام

رونمایی کوالکام از سه تراشه جدید اسنپدراگون برای گوشی‌های ارزان قیمت و میان‌رده

تراشه های جدید اسنپدراگون 720G، اسنپدراگون 662 و 460 کوالکام، با ویژگی‌های ارتقایافته‌ای معرفی شده‌اند تا کاربران گوشی‌های هوشمند را با حداقل هزینه، از حداکثر امکانات بهره‌مند سازند.

اخیرا نام شبکه 5G بر سر زبان‌ها افتاده؛ اما واقعیت این است که دست‌کم تا چند سال آینده، بار اصلی ارتباطات بی‌‎سیم روی دوش شبکه 4G خواهد بود. در ضمن بسیاری از کشورها، هنوز فاقد زیرساخت‌های لازم برای نسل پنجم شبکه موبایل هستند. با توجه به این موارد، کوالکام سه تراشه جدید اسنپدراگون را معرفی کرد تا به نیاز تولیدکنندگان و کاربرانی که به شبکه 5G دسترسی ندارند، پاسخ دهد.

این چیپست‌ها با اسامی اسنپدراگون 720G، اسنپدراگون 662 و اسنپدراگون 460، قابل استفاده در گوشی‌های رده ابتدایی تا میان رده هستند. البته برخی از قابلیت‌های آن‌ها، در حد مدل‌های رده بالاست. می‌توانیم از امکانات ارتباطی‌شان مثال بزنیم که شامل پشتیبانی از وای فای 6، بلوتوث 5.1، کوالکام FastConnect و سرعت بالاتر اتصال 4G می‌شود. بهبودهایی در GPS و پشتیبانی از فرکانس دوگانه (Dual-Frequency) را نیز به این موارد اضافه کنید. از همه مهم‌تر، هوش مصنوعی!

حالا تراشه های رده پایین کوالکام نیز از قابلیت‌های AI بهره می‌برند که باعث ارتقای عملکرد دوربین، دستیار صوتی و آگاهی محیطی می‌شود.

تراشه اسنپدراگون 720G : گزینه‌ای جدید برای گیمرها

تراشه اسنپدراگون 720G

هدف از تولید این چیپست، راضی کردن گیمرهایی است که بودجه لازم برای خرید یک گوشی پرچمدار را ندارند. اسنپدراگون 720 جی دارای هشت هسته Kryo 465 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو 618 است. کاربران به لطف آن می‌توانند از گیم‌پلی HDR، کنتراست و دامنه رنگ دینامیک، کیفیت بالای محیط بازی و صدای هماهنگ بهره‌مند شوند.

قابلیت‌های Snapdragon 720G در گیمینگ خلاصه نمی‌شود. پردازنده سیگنال تصویر (ISP) هم در آن ارتقا یافته است و توانایی پشتیبانی تا 192 مگاپیکسل را دارد؛ البته اگر سازندگان گوشی بخواهند تا آنجا پیش بروند.

این چیپست با فرآیند ساخت 8 نانومتری تولید شده که یعنی نه تنها عملکرد بهتری دارد؛ بلکه مصرف انرژی آن هم کمتر است.

اسنپدراگون 662 : مناسب برای گوشی‌های میان رده

تراشه اسنپدراگون 662

در بین سه تراشه جدید شاید اسنپدراگون 662 کمتر قابل توجه باشد. البته در حد انتظار، بهبود یافته و می‌تواند به عنوان یک چیپ میان رده، وظایف خود را بدون دردسر انجام دهد.

این چیپست یک CPU هشت هسته‌ای (Kryo 260 با حداکثر فرکانس 2 گیگاهرتز) دارد. خبری از فیلم‌برداری 4K نیست و حداکثر توان پشتیبانی آن به دوربین‌های 48 مگاپیکسلی محدود می‌شود. برای تولید آن، از فناوری ساخت 11 نانومتری استفاده شده است.

اسنپدراگون 460 : دارویی نیروزا برای گوشی‌های ارزان قیمت

تراشه اسنپدراگون 460

قدرت این چیپست به پای دو هم‌قطار خود نمی‌رسد؛ اما بیشترین پتانسیل را برای اثرگذاری در بازار موبایل دارد. اسنپدراگون 460 دارای هشت هسته Kryo 240 است که به ادعای کمپانی سازنده، 70 درصد بهتر از قبل عمل می‌کنند. ظاهرا GPU این تراشه هم بهبود 60 درصدی را تجربه کرده است.

با این تغییرات و سایر ترفندهای به‌کارگیری شده، کوالکام عملکرد اسنپدراگون 460 را دو برابر بهتر از نسل قبل توصیف می‌کند. این می‌تواند مزایای زیادی برای گوشی‌های رده ابتدایی به همراه داشته باشد. همچنین ISP موجود در این چیپست که Spectra 340 نام دارد، قادر به پشتیبانی از دوربین سه‌گانه است. با این اوصاف، اسنپدراگون 460 گزینه‌ای ایده‌آل برای موبایل‌های اقتصادی نوکیا و سایر برندها خواهد بود.

اما تراشه های جدید اسنپدراگون کوالکام، چه زمانی وارد گوشی‌های هوشمند می‌شوند؟ دستگاه‌های قدرت گرفته از 720G را در همین سه ماهه نخست 2020 ملاقات خواهیم کرد؛ یعنی حداکثر تا دو ماه آینده!

مدل‌های 662 و 460 کمی با تاخیر در دسترس قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود گوشی‌های مجهز به آن‌ها، در اواخر سال جاری میلادی وارد بازار شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*