گوشی سونی اریکسون W800 و K750

فلش بک؛ قدرت‌نمایی دو گوشی سونی اریکسون W800 و K750 در بازار

ما در این مقاله نگاهی به گذشته و قدرت‌نمایی دو گوشی سونی اریکسون W800 و K750 در بازار موبایل سال 2005 خواهیم انداخت که چگونه توانستند مشتریان را جادو کرده و جذب خود کنند.

روزگاری سونی یکی از باارزش‌ترین نام‌ها در دنیای فناوری بود. این شرکت دستگاه پخش کننده موسیقی قابل حمل افسانه‌ای واکمن را اختراع کرد. همچنین اولین دوربین دیجیتال به نام Cyber-shot را نیز در سال 1996 روانه‌ی بازار کرد. با این حال نتوانست این موفقیت را در دنیای موبایل حفظ کند.

سونی اریکسون W800

گوشی سونی اریکسون W800 و K750

Sony Ericsson W800

این شرکت با شریک تجاری خود اریکسون وارد بازار شد و گوشی‌های خودش را (در زمانی که اندروید متولد نشده بود) عرضه کرد. ما به خوبی گوشی سونی اریکسون W800 را به خاطر می‌آوریم که یک لوگوشی بزرگ واکمن نیز روی آن نقش بسته بود.

نه تنها این، یک دکمه با لوگوی واکمن نیز روی این گوشی حضور داشت که با فشار دادن اپلیکیشن پخش کننده موزیک اجرا می‌شود. این اپلیکیشن قادر به اجرای فایل‌های MP3 و AAC بود. این گوشی همچنان تا سال 2005 میلادی به عنوان یک شاهکار عالی در صنعت موبایل محسوب می‌شد. با این وجود تنها گوشی متمرکز بر موسیقی در آن سال نبود. موتورولا ROKR E1، به عنوان رقیب اصلی این محصول همان سال وارد بازار شد.

مقایسه‌ی این دو گوشی، می‌توانست به خوبی تفاوت بین آن‌ها را به نمایش بگذارد. سونی اریکسون یک حافظه‌ی 512 مگابایتی، یک کابل USB و نرم افزار Disc2Phone را به شما ارائه می‌کرد. شما می‌توانستید موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را از طریق این نرم افزار به گوشی خود انتقال دهید.

در آن سمت، موتورولا به شما اجازه می‌داد موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را از کلکسیون موسیقی‌های iTunes دریافت کنید. آیتونز چند سال قبل از آن درهای خودش را به روی محصولات باز کرده بود و از آیپاد اپل پشتیبانی می‌کرد. آیپاد یک دیوایس پخش موسیقی بود و کاری که واکمن با نوارهای کاست انجام می‌داد را به صورت دیجیتالی انجام می‌داد.

این غول ژاپنی به عنوان یک نام بزرگ در حوزه سخت افزار صوتی و صاحب Sony Music (که به صورت 50/50 در سال 2005 با Sony BMG شریک بود)، در موقعیتی قرار گرفت که بتواند بازار موسیقی موبایلی را از آن خودش کند. گوشی‌های واکمن نیمی از معادله بودند، یک فروشگاه آنلاین موسیقی نیز نیمه‌ی دیگر آن بود، اما هیچگاه تحقق پیدا نکرد. خداحافظی با سی‌دی‌ها و انتقال موسیقی‌ها به گوشی شما باعث از دست رفتن دانلود دیجیتالی می‌شد.

بدون در نظر گرفتن اینکه می‌تواند این تلفن چند آهنگ را در خود جای دهد، باید گفت که W800 برتری کاملی نسبت به گوشی موتورولا داشت (موتورولا ROKR E1 فقط به ذخیره‌ی 500 آهنگ محدود بود). حافظه‌ی 512 مگابایتی به معنای ذخیره‌ی تعداد زیادی موسیقی بود، اما شما می‌توانستید یک حافظه میکرو اس دی 2 گیگابایتی را نیز در اختیار داشته باشید که 700 موسیقی دیگر با متوسط کیفیت 128Kbps را نیز در خود ذخیره می‌کرد. گوشی موتورولا فاقد اسپیکرهای استریو بود و از جک استاندارد هدفون نیز پشتیبانی نمی‌کرد. روی آن یک جک 2.5 میلی‌متری به کار رفته بود.

سونی اریکسون K750

گوشی سونی اریکسون W800 و K750

Sony Ericsson K750

یکی دیگر از محصولات شرکت سونی اریکسون، K750 افسانه‌ای بود. این گوشی در اصل مشابه W800 بود و بزرگ‌ترین تفاوت بین آن دو، برندشان بود. این گوشی به جای تمرکز روی موسیقی، روی دوربین متمرکز بود. این گوشی به یک ماژول دوربین 2 مگاپیکسلی مشابه با کمی تفاوت روی قرارگیری جایگاه دوربین خود مجهز بود. یک کاور کشویی برای محافظت از لنز دوربین روی قاب پشتی قرار داشت که هنگام اجرای اپلیکیشن دوربین، به صورت خودکار کنار می‌رفت. کاور لنز W800 کوچکتر بود و باید آن را به صورت دستی کنار می‌زدید.

این کاور در مدل K750 به گونه‌ای طراحی شده بود که شبیه دوربین‌های دیجیتالی سونی به نظر برسد؛ گرچه ما نمی‌دانیم که چرا سونی از این فرصت استفاده نکرد و از برند Cyber-shot مدل جدیدتر K800 استفاده نکرد.

در این گوشی حافظه‌ی 64 مگابایتی در دسترس کاربران قرار داشت و کلید بالای جوی استیک به جای موزیک پلیر، منوی مالتی‌تسکینگ را اجرا می‌کرد. این گوشی همانند مدل W800 از فرمت‌های صوتی MP3 و AAC پشتیبانی می‌کرد. کلید شاتر دوربین هر دو گوشی نیز روی فریم کناری آن‌ها قرار داشت. اما چرا سونی اریکسون این دو گوشی را با فاصله‌ی زمانی نزدیک به هم عرضه کرد؟ واضح است که این یک بازی بازاریابی بود. W800 به کاربران واکمن و K750 نیز به کاربران دوربین‌های سایبرشات پیشنهاد می‌شد. شما فکر می‌کنید که یک گوشی متمرکز بر یک هدف مشخص مثل دوربین سایبرشات، یک موزیک پلیر واکمن یا شاید نمایشگر Trinitron جذابیت بیشتری داشت؟ سونی نیز مثل شما فکر می‌کرد.

آخرین گوشی این کمپانی، مدل اکسپریا 1 نیز مملو از المان‌های برند سونی است. با نگاهی به آن شما از برند محبوب براویا گرفته تا برندهای حرفه‌ای نظیر مانیتورهای Master و دوربین‌های Alpha المان‌هایی ارث برده شده را می‌بینید. اما ما در مورد گوشی‌های Sony Ericsson W800 و K750 و ارزش برندینگ آن‌ها صحبت می‌کنیم. گزارش فروش گوشی‌های برند واکمن سونی در سه ماهه‌ی پایانی سال 2005، فروش 3 میلیون دستگاهی را به نمایش می‌گذارند. این شامل گوشی بالارده W900 با بهره‌گیری از فناوری ارتباطی 3G نیز می‌شود و فقط به مدل W800 محدود نمی‌شود. در آن گزارش، اشاره‌ای به مدل خاص K750 نشده بود.

و بله، هر دو گوشی با عرضه‌ی 15 میلیون دستگاهی در زمان حیات خود پرفروش‌ترین گوشی‌های شرکت سونی لقب گرفتند.