تاکابوتی

راز مرگ مومیایی مرموز تاکابوتی پس از تلاش‌های فراوان کشف شد!

در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ سال پیش زنی در مصر مومیایی می شود که تاکنون پرونده مرگ این زن در جریان بوده است. این مومیایی تاکابوتی نام دارد و پژوهشگران اخیرا موفق شدند پرده از اسرار مرگ این مومیای بردارند.

تاکابوتی زنی باستانی از کشور مصر است که در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ سال پیش زندگی می کرد. مرگ او مشکوک به نظر می رسد اما با کشف راز قتل این زن، این پرونده باستانی بسته شد.

۲ هزار و ۶۰۰ سال طول کشید تا در نهایت پرونده تاکابوتی بسته شود و راز مرگ آن فاش گردد. این زن از طبقه اشراف بود و موهای فری داشته است. او اهل تبس بود و لحظات غم انگیزی را در آخرین روزهای عمر خود تجربه کرده است.

تاکابوتی ۲۰ ساله، در یک حمله وحشیانه با چاقو به قتل می رسد. راز قتل این زن جوان با تحقیقات دقیق بر روی بقایای آن بدست آمد. این زن از سوی دیگر دارای دو مشکل حاد بوده است؛ وی دارای یک دندان اضافی بوده و به جای ۳۲ دندان، صاحب ۳۳ دندان بوده است و از سوی دیگر  ستون فقرات این زن دارای یک مهره اضافی بوده است.

چگونه تاکابوتی سر از بلفاست درآورد؟

مومیایی تاکابوتی اولین مومیایی بود که از مصر خارج شده و سر از ایرلند درآورده است. پس از جنگ های ناپلئون، تجارت مومیای بشدت رواج می یابد و در این بین فردی متمول از کشور ایرلند  به نام توماس گرگ موفق می شود در سال ۱۸۳۴  بقای تاکابوتی را خریدار کرده و آن را از مصر به بلفاست منتقل کند.

در آن زمان، مصر شناسی به نام ادوارد هینکس موفق شد تا علائم هیروگلیف را بر روی این مومیایی رمز گشایی نماید. او دریافت که نام این زن تاکابوتی است. این زن مرموز در زمان مرگ متاهل و دارای ۲۰ سال سن بوده است. وی همچنین یک خان‌زاده در یکی از خانه های مجلل تبس بوده است. او پدری داشت که در سمت کشیش فعالیت می کرد و به پرستش آمون خدای خورشید مشغول بوده است.

رمز گشایی از تاکابوتی در سال ۱۸۳۵ در بلفاست صورت گرفت و از آن زمان تاکنون، تحقیقات بسیاری در خصوص مومیایی های  مصری صورت گرفته است و بر این اساس دانشی غنی در کشور ایرلند در حوزه مومیایی ها گسترش یافته است.

آزمایشات رادیوکربنی بر روی مومیایی این زن نشان داد که در پایان سلسله بیست و پنجم می و تقریبا در سال های ۶۶۰ قبل از میلاد می زیسته است. همچنین مومیایی و موهای این زن دستخوش آزمایشات اشعه ایکی و سی تی اسکن شد. اخیرا آزمایشات سی تی اسکن پیشرفته و نیز دی ان ای به تست های قبل اضافه شد و اسرار جالبی را فاش نمود. آزمایشات دی ان ای نشان داد که این زن شباهت بیشتری با اروپاییان دارد تا مصریان عصر جدید.

قلب این مومیایی از سینه آن خارج نشده است و از سوی دیگر تاکابوتی مرگی دلخراش داشته است. قاتل یا قاتلین از پشت و در ناحیه کتف چپ او را با چاقو مورد حمله قرار داده اند. تاکابوتی زن اسرار آمیز مصر باستان با چاقو به قتل رسیده است. در واقع آزمایشات سی تی اسکن نشان داد، تاکابوتی دارای زخمی عمیق در قسمت چپ پشت خود است. ضربه ای محکم با چاقو از پشت به او خورده و تا داخل سینه فرو رفته بود و همین عامل، مرگ او را رقم زده است.

مصریان باستان عادت داشتند تا قلب مومیایی را قبل از مومیایی کردن جسد از سینه وی در می آورند زیرا معتقد بودند که قلب توسط دیو آممیت خورده می شود و مانع از داشتن سفری راحت در دنیای آخرت خواهد شد. اما کسی  نمیداند چرا قلب زند مصر در جایش باقی مانده بود.

تحقیقات بر روی تاکابوتی منجر به شکل گیری طیف عظیمی از اطلاعات در خصوص مصر در سلسله بیست و پنج شده و تنها به شفاف سازی شخصیت این زن کمک نکرد. تمامی انی عوامل دست به دست هم داده تا شناخت از تاریخ مصر باستان یک گام جلو تر رود.

تیمی که در زمینه این زن باستانی تحقیق می کند شامل دانشمندان موزه ملی ایرلند شمالی، دانشگاه منچستر، دانشگاه بلفاست و بیمارستان خصوصی کینگز بریج است که هم اکنون در حال نوشتن کتاب خود در خصوص تاکابوتی هستند.

در ایرلند شمالی و در موزه ای به نام اولستر از مومیایی تاکابوتی نگهداری می شود و مردم می توانند با مراجعه به این موزه، به صورت رایگان به مشاهده این زن باستانی بپردازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا عرب های (عبری ها) مصری امپراطور و شکوه و عظمت بزرگ و نبوغ و هوش بالایی داشتن
    روحش شاد
    خبر خوب و مفیدی بود مرسی