وی پی ان

وی پی ان چیست و چگونه از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند؟

وی پی ان یا همان شبکه خصوصی مجازی، راهکاری آسان برای متصل کردن دو موقعیت مکانی است. در ادامه می‌بینیم که وی پی ان چیست و چگونه VPN به محافظت از حریم خصوصی شما کمک می‌کند.

کاربران مختلف از شبکه‌های وی پی ان برای محافظت از حریم خصوصی، افزایش امنیت و دسترسی به سرویس‌های قفل‌شده مانند نتفلیکس استفاده می‌کنند. شما نیز به دلایلی ممکن است بخواهید از VPN استفاده کنید. در اینجا به تفاوت بین تونلینگ و سایر سرویس‌های وی‌پی‌ان و اینکه چرا سرویس‌‌های پولی همیشه بهترین گزینه هستند، می‌پردازیم.

وی پی ان چیست؟

وی پی ان چیست

همانطور که گفته شد، وی پی ان مخفف شبکه خصوصی مجازی است. VPN یک تونل ایمن بین دو بخش وب است. اینگونه در نظر بگیرید: تونلی که از زیر یک کوه عبور می‌کند و هر دو طرف به یک مسیر مستقیم از بین کوه متصل هستند. در این حالت، کوه همان اینترنت است.

یکی از دلایل اصلی برای استفاده از VPN، حفظ حریم خصوصی و امنیت است. وی پی ان برای حفاظت از داده‌های شما در حین انتقال از رمزگذاری استفاده می‌کند. هر کسی که به دنبال وارسی و پیگیری اتصال شما است، باید تلاش زیادی به خرج دهد تا متوجه شود که هنگام استفاده از وی‌پی‌ان چه کار می‌کنید. رمزگذاری ابزاری مهم برای حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت است.

شما به دلایل مختلفی از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت، ورود به سرویس‌های از راه دور، دسترسی به اینترانت دفتر کار خود از یک مکان خارجی و تماشای محتوای قفل‌شده از یک موقعیت مکانی محدود‌شده، می‌توانید از اتصال وی‌پی‌ان استفاده کنید.

تونل وی پی ان چیست؟

تونل وی پی ان یک روش جایگزین برای هدایت به شبکه VPN است. عبارت «تونل وی پی ان» به طور معمول فقط به صورت «وی پی ان» استفاده می‌شود، زیرا آگاهی مردم در این باره افزایش پیدا کرد و شروع به استفاده از وی‌پی‌ان‌ها برای فعالیت‌های اینترنتی متداول کردند، نه فقط برای محافظت از حریم خصوصی یا ورود به شبکه رایانه‌ای از راه دور.

وی پی ان چگونه کار می‌کند؟

سرویس VPN

بدون وی‌پی‌ان، داده‌های شما بین رایانه و سرورهای وب‌سایتی که از آن بازدید می‌کنید، جریان پیدا می‌کند. ارائه‌دهنده سرویس اینترنت، دولت و سازمان‌های دیگر می‌توانند داده‌های مورد استفاده شما را ردیابی و تحلیل کنند و این ممکن است در مقابل اسنوپینگ و سایر حملات اینترنتی آسیب‌پذیر باشد.

VPN از داده‌های شما در هنگام انتقال از رایانه به سرور VPN محافظت می‌کند. ارائه‌دهنده سرویس وی‌پی‌ان داده‌های شما را رمزگذاری کرده و به این ترتیب، اطمینان حاصل می‌شود که هیچ چشم کنجکاوی نمی‌تواند داده‌هایی که از رایانه شخصی، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند یا به واسطه دستگاه‌های دیگر ارسال می‌شوند را رهگیری کند یا بخواند.

اتصال وی‌پی‌ان تنها از داده‌های شما تا سرور وی‌ پی ان محافظت می‌کند. زمانی که داده‌های شما سرور را ترک می‌کند، دوباره به حالت عادی برمی‌گردد. سرور وب‌سایت آدرس آی‌ پی منشأ را نمی‌شناسد و بنابراین، نمی‌تواند رد شما را در یک موقعیت مکانی واحد بزند. با این حال، همانطور که گفته شد، اگر هنگام استفاده از وی پی ان حتی به اکانت فیسبوک خودتان متصل شوید، آن‌ها همچنان می‌دانند که این اکانت فیسبوک شماست.

در روزهای ابتدایی استفاده از VPN، باید یک تونل وی‌پی‌ان ایجاد می‌کردید که کلیه ترافیک وب شما را هدایت کند. این در حالی است که اکنون می‌توانید انتخاب گسترده‌ای از بین ارائه‌دهندگان سرویس وی پی ان داشته باشید که بیشتر آن‌ها راهکار ساده‌ای را برای استفاده از این سرویس در اختیارتان قرار می‌دهند.

آیا استفاده از وی‌پی‌ان بی‌خطر است؟

استفاده از وی‌ پی ان بی‌خطر است، اما قانونی بودن استفاده از این سرویس به کشور شما بستگی دارد. کشورهای مختلفی در سراسر جهان وجود دارد که استفاده از سرویس VPN یا استفاده از رمزگذاری (برای شهروندان حقیقی) غیر قانونی است. بهتر است قوانین محلی را قبل از استفاده از این نوع سرویس در یک کشور جدید، به ویژه در مواردی که با دولتی محدودسازنده روبرو هستید، بررسی کنید.

طرف دیگر قضیه امنیت وی پی ان، درک این موضوع است که داده‌های شما واقعا چگونه در معرض خطر قرار ندارد. وی‌پی‌ان تا حدی از حریم خصوصی شما محافظت خواهد کرد. اگر هنگام استفاده از VPN وارد حساب فیسبوک خودتان شوید، فیسبوک هنوز هم در جریان خواهد بود که شما هستید. فقط نسبت به اوقات معمول به نظر خواهد آمد که در یک موقعیت مکانی متفاوت قرار دارد و به همین دلیل، ممکن است با بررسی‌های امنیتی اضافی برای احراز هویت روبرو شوید.

اگر حساب کاربری گوگل شما در حالت لاگین‌شده باقی بماند، گوگل همچنان می‌تواند سابقه جستجوهای گوگل شما را به پروفایلتان و غیره لینک کند. آیا می‌دانستید که برخی افراد کلا از جستجوی گوگل اجتناب می‌کنند؟ در فرصت‌های آتی در رابطه با جایگزین‌های جستجوی گوگل با محوریت حفاظت بیشتر از حریم خصوصی صحبت خواهیم کرد. پس جواب سؤال اصلی ما مثبت است؛ وی پی ان از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. اما فقط در صورتی که از اینترنت به گونه‌ای خصوصی استفاده کنید.

آیا سرویس‌های VPN رایگان امن هستند؟

وی پی ان VPN

دو نوع سرویس VPN وجود دارد: رایگان و پولی. بسیاری از مردم واژه «رایگان» را می‌بینند و فکر می‌کنند که تفاوتی وجود ندارد، اما اینطور نیست. این نوع وی پی‌ ان‌ها رایگان هستند، چون از طریق روش‌های جایگزین درآمد کسب می‌کنند. در مورد سرویس‌های رایگان، آن‌ها ممکن است با جمع‌آوری و فروش داده‌های شما، نمایش تبلیغات مزاحم و موارد دیگر به کسب درآمد بپردازند.

مسائل دیگری نیز در مورد سرویس‌های وی‌پی‌ان رایگان وجود دارد. وی‌پی‌ان رایگان ممکن است در رابطه با اقدامات امنیتی مهم مانند سطح رمزگذاری، نوع پروتکل وی‌پی‌ان، تعداد سرورهای در دسترس و محدودیت‌های سرعت کم‌کاری کند.

مواقعی وجود دارد که استفاده از وی‌پی‌ان رایگان شاید موردی نداشته باشد، اما نباید انتظار داشته باشید که از حریم خصوصی شما همانند سرویس‌های پولی محافظت شود. زمانی که از سرویس‌های پولی استفاده می‌کنید، خیالتان از بابت حفظ حریم خصوصی راحت‌تر خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که VPN در برابر بدافزارها یا اسکریپت‌های ردیابی از شما محافظت نمی‌کند. با استفاده از این سرویس می‌توانید دسترسی راحت‌تری به برخی مطالب خاص داشته باشید و قطعا مشخص کردن موقعیت مکانی شما کاری دشوار خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*