بازار گوشی های هوشمند

سهم برندهای مختلف از بازار گوشی های هوشمند در سال 2019

میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2019 برابر 1.486 میلیارد دستگاه بوده است. در ادامه می‌بینیم که سهم برندهای مختلف از بازار گوشی های هوشمند در سال 2019 چقدر بوده است.

بازار گوشی‌ های هوشمند برای مدتی رو به زوال بوده است، اما آخرین گزارش‌ها حکایت از بهبود شرایط دارد و سال 2020 می‌تواند سال بسیار خوبی باشد. اگرچه فروش کل گوشی‌های هوشمند نسبت به سال 2018 با کاهش 1 درصدی مواجه شده است، اما میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه چهارم 2019 برابر 408 میلیون دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.5 درصدی را نشان می‌دهد.

سامسونگ، پیشتاز بازار گوشی های هوشمند

سامسونگ گلکسی

طبق معمول، سامسونگ با فروش بالغ بر 296 میلیون دستگاه در سال 2019 پیشتاز بازار گوشی‌ های هوشمند به شمار می‌رود. این رقم، رشد 1.5 درصدی را در مقایسه با سال 2018 نشان می‌دهد که سامسونگ 291 میلیون دستگاه گوشی به فروش رسانده بود. به این ترتیب سهم سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند از 19 به 20 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، موفقیت سامسونگ تا حد زیادی به گوشی‌های جدید سری A این شرکت بازمی‌گردد. گوشی‌های جدید این سری در سراسر هند و اروپا به محبوبیت بالایی دست یافته‌اند و همچنان در ایالات متحده آمریکا، که مصرف‌کنندگان معمولا مدل‌های پرچمدار را به دستگاه‌های میان رده ترجیح می‌دهند، به رشد خود ادامه می‌دهند.

اطلاعاتی در مورد عملکرد سری گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 در مقایسه با نسل قبلی ارائه نشده است، اما به موفقیت زود هنگام سامسونگ در بازار نوظهور 5G اشاره شده است – سامسونگ موفق شده است تعداد 6.7 میلیون دستگاه را در سال 2019 عرضه کند.

در سه ماهه پایانی سال گذشته، سامسونگ به لطف فروش 70 میلیون دستگاه، توانسته است 17 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. اما علی‌رغم افزایش میزان فروش به تعداد 200,000 دستگاه، سامسونگ پشت سر اپل در رده دوم قرار گرفته است.

کاهش میزان فروش گوشی‌های هواوی

هواوی پی 30

هواوی سال گذشته با فروش 238 میلیون دستگاه رسما دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان لقب گرفت. سهم هواوی از بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2019 برابر 16 درصد بود و رشد سالانه 16.1 درصدی را تجربه کرد. اما سؤال اصلی این است که هواوی تا چه مدت می‌تواند این عنوان را حفظ کند.

بر اساس آمارهای منتشرشده، بیش از 60 درصد میزان فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در سال گذشته به لطف افزایش تمرکز بر روی بازار، در چین اتفاق افتاده است. این مطمئنا حرکتی چشمگیر است، اما در نهایت روند نگران‌کننده‌ای را در بازار گوشی های هوشمند در اروپا و دیگر بازارهای بین‌المللی نشان می‌دهد.

از آنجایی که ممنوعیت تجارت بین آمریکا در ماه مه سال گذشته به اجرا درآمد، هواوی روی فروش گوشی‌های هوشمند قدیمی با سرویس‌های گوگل در خارج از مرزهای چین متمرکز شد. اما با گذشت زمان و ورود گوشی‌های جدیدتر به بازار و همچنین به خاطر رشد رقابت، این شرکت در تلاش است تا اعداد و ارقام خود را حفظ کند.

تأثیر تحریم‌های آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته خود را نشان داد که میزان فروش هواوی برابر 56 میلیون دستگاه بود. اگرچه هنوز هم این رقم چشمگیری است، اما نتایج در نهایت حاکی از کاهش 6 درصدی است که به نوبه خود سهم این شرکت را از بازار به 14 درصد کاهش داده است.

نحوه عملکرد این شرکت در سال 2020 تا حد زیادی به ممنوعیت تجاری آمریکا بستگی خواهد داشت. در صورت برداشته شدن محدودیت‌های مبادلاتی، سامسونگ می‌تواند بار دیگر با ریسک از دست دادن عنوان خود روبرو شود، اما در صورت ادامه شرایط فعلی، روند نزولی این برند در بازارهای بین‌المللی ممکن است توقف‌ناپذیر باشد.

اپل، برند شماره یک بازار گوشی های هوشمند 2019

اپل آیفون

اپل پس از تجربه سالی سخت و دشوار به خطر تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار برای آیفون XR و آیفون XS، در رده سوم قرار گرفت. این شرکت در سال گذشته 196 میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده و 13 درصد از بازار را در اختیار داشته است. اپل در سال 2018 توانسته بود 206 میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند و یک درصد سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشت.

خوشبختانه، این شرکت موفق شد با تبدیل شدن به تولیدکننده برتر جهان در زمینه گوشی‌های هوشمند برای اولین بار از سال 2017 به بعد، پایان خوبی را در سال گذشته برای خود رقم بزند و به برند شماره یک بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه پایانی 2019 تبدیل شود. گفته می‌شود این موضوع در درجه نخست مربوط به عرضه آیفون سری 11 است که همچنان به عملکرد فراتر از انتظارات خود ادامه می‌دهد.

اپل بین ماه‌های اکتبر و دسامبر توانسته است نزدیک به 73 میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که رشد 10.6 درصدی را نسبت به میزان فروش آیفون در 12 ماه گذشته نشان می‌دهد. این رشد چشمگیر باعث شد تا سهم اپل از بازار به 18 درصد افزایش پیدا کند.

شیائومی و موتورولا، همچنان در مسیر پیشرفت

سهم شیائومی از بازار گوشی های هوشمند

پس از سامسونگ، هواوی و اپل، برند چینی شیائومی با فروش 124.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2019 در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، رتبه‌های پنجم و ششم به ترتیب به برندهای اوپو و ویوو با میزان فروش نزدیک به 120 و 114 میلیون دستگاه تعلق می‌گیرد.

موتورولا همچنان به آرامی به مسیر رو به رشد خود ادامه می‌دهد و توانست با میزان فروش 39.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال گذشته خود را به رتبه هفتم برساند. از طرف دیگر، ال‌جی با میزان فروش تنها 29 میلیون دستگاه در رتبه هشتم قرار گرفته است که در مقایسه با رقم نزدیک به 41 میلیونی سال 2018 با کاهش فروش زیادی مواجه شده است. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، ال‌جی احتمالا تا پایان امسال جایی در بین 10 برند برتر نخواهد داشت.

دو رتبه آخر جدول در بین 10 تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند در سال 2019 نیز به ترتیب به برندهای ریلمی و تکنو تعلق می‌گیرد.