آیا درمان ویروس کرونا با وایتکس امکان‌پذیر است؟

ادعای درمان ویروس کرونا با وایتکس چقدر صحت دارد؟

به تازگی افرادی در وب‌سایت‌ها و فروم‌های مختلف ادعا کرده‌اند که ترکیبی قوی از مایع سفیدکننده یا همان وایتکس می‌تواند به عنوان درمان ویروس کرونا چین استفاده شود؛ اما آیا این ادعای عجیب درست است؟

درمان ویروس کرونا چین که به تازگی موجب نگرانی شدید مقامات و مردم کشورهای مختلف جهان شده، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشمندان است و به تازگی برخی از طرفداران تئوری‌های توطئه ادعا کرده‌اند که ترکیبی قوی از مایع سفیدکننده یا همان وایتکس، می‌تواند کروناویروس چین را درمان کند. در ادامه به بررسی بیشتر این ادعای عجیب خواهیم پرداخت.

در حالی که هر روز خبر از پیدا شدن سر و کله کروناویروس چین در یک کشور جدید می‌رسد، افراد سودجویی هستند که به عناوین مختلف و برای کسب درآمد، جلب‌توجه و یا کسب شهرت، مواد عجیبی را به عنوان درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا چینی معرفی می‌کنند. این ویروس دستگاه تنفسی که مدتی پیش از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و به کشورهای دیگر جهان منتقل شد، توجه زیادی را به خود جلب کرده و هستند کسانی که از ترس ابتلا به این ویروس، دست به اقدامات عجیبی برای محافظت از خود و خانواده‌هایشان می‌زنند.

در میان محصولات مختلفی که در اینترنت به افراد نگران و وحشت‌زده فروخته می‌شوند، ترکیبی از آب مقطر و وایتکس توجه بسیاری را جلب کرده که با قیمت 28 دلار برای یک بطری 118 میلی‌لیتری به فروش می‌رسد. فروشندگان این محصول ادعا می‌کنند که برای فعال کردن اثر ضد کروناویروس ترکیب مورد نظر، خریداران باید قبل از مصرف مقداری اسید سیتریک که در آب لیمو یافت می‌شود را به محلول اضافه کنند.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در کنار اعلام این موضوع که هنوز درمان ویروس کرونا امکان‌پذیر نیست، از مدت‌ها پیش هشدار داد که اصلی‌ترین ترکیب سفیدکننده‌ها، یعنی دی اکسید کلر، می‌تواند باعث مشکلات شدید کبدی و کاهش بیش از حد فشارخون در افراد شود.

آیا درمان ویروس کرونا با وایتکس امکان‌پذیر است؟

ادعاهای دروغ درمان ویروس کرونا

محصول وایتکس و آب مقطری که معرفی کردیم با نام «محلول معدنی معجزه‌‌آسا» یا “MMS” به فروش می‌رسد و گفته شده که مقامات از سال 2010 در تلاش بوده‌اند تا از فروش این ماده در فضای مجازی جلوگیری کنند. قبل از شیوع کروناویروس چینی، سودجویان MMS را به عنوان درمانی برای آنفولانزا، سرطان و حتی اوتیسم می‌فروختند و با اتفاقات اخیری که در شهر ووهان چین رخ داده، فروشندگان ترکیب سفیدکننده و آب فرصت جدیدی را برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند.

آیا درمان ویروس کرونا با وایتکس امکان‌پذیر است؟

از ده سال پیش تاکنون هشدارهای جدی در آمریکا، بریتانیا و کانادا در مورد فروش MMS داده شد؛ در سال گذشته با افزایش تعداد کسانی که با خوردن ماده مورد نظر دچار استفراغ شدید، اسهال و مشکلات کبدی شدند، توجه‌ها مجددا به این ترکیب جلب شد و گفته شده که با ارتباط دادن محصول مورد نظر به درمان ویروس کرونا چین، تلاش مقامات برای جلوگیری از عرضه MMS جدی‌تر خواهد شد.

تاثیر وایتکس بر کروناویروس

قسمتی از جنجال‌ها زمانی شروع شد که یکی از کاربران توییتر به مخاطبان یادآوری کرد که ویروس‌های خانواده کرونا نسبت به ترکیب دی اکسید کلر حساس هستند؛ اما نکته اینجاست که خوردن سفیدکننده‌های صنعتی و خانگی هیچ تاثیری بر ویروس مورد نظر در بدن فرد ندارد.

ترکیب دی اکسید کلر در مواردی مانند تصفیه آب برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و در برخی موارد، انگل‌ها به کار می‌رود. با این حال مقدار لازم برای چنین استفاده‌هایی فوق‌العاده کم است و بسیاری از موسسه‌های معتبری مانند انجمن شیمی آمریکا تایید کرده‌اند که وارد شدن ترکیب دی اکسید کلر به صورت مستقیم به معده بسیار خطرناک است.

آیا درمان ویروس کرونا با وایتکس امکان‌پذیر است؟

با این تفاسیر نشر توییت مربوط به دی اکسید کلر باعث شد تا حجم قابل‌توجهی از کاربران این پلتفرم شروع به تعریف کردن از ترکیب مورد نظر برای درمان ویروس کرونا کنند و پس از مدت کوتاهی بحث‌ها به تاثیرات MMS برای مقابله با ویروس جدید چینی رسید.

طرفداری نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه از MMS

بررسی‌ها نشان داده که بسیاری از پیام‌های تبلیغاتی مربوط به ترکیب وایتکس و آب مقطر الگوهای مشابهی دارند و به نظر می‌رسد که منبع اصلی توییت‌ها و پیام‌های طرفداری از این ترکیب یکی باشد. از طرف دیگر نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه که هر چند وقت یک‌بار توجه‌ها را به موضوعات خنده‌دار مختلفی شامل تخت بودن زمین، بروز اوتیسم به دلیل استفاده از واکسن و مواردی این‌چنینی جلب می‌کنند، به فروش بیشتر ترکیب MMS کمک کرده‌اند.

یکی از این نظریه‌پردازان، یوتیوبری به نام جوردن سیتر (Jordan Sather) است که در یکی از ویدیوهای پربیننده‌اش در یوتیوب، ادعا کرد که ویروس کرونا توسط کمپانی‌های دارویی ساخته شده تا ارزش سهام این شرکت‌ها را افزایش دهد. در توییت‌های سیتر اشاره‌های فراوانی به MMS شده و این شخص در کنار دیگر افرادی که به نظر می‌رسد از فروش این محصولات سود می‌برند، تلاش‌های چشم‌گیری برای ارتباط دادن ترکیب مورد نظر به ویروس کرونا چین دارند.

آیا درمان ویروس کرونا با وایتکس امکان‌پذیر است؟

با این وجود، همانطور که اشاره کردیم سازمان غذا و دارو در کنار سایر موسسات بهداشت و درمان معتبر جهان اعلام کرده‌اند که ترکیباتی مانند محلول MMS هیچ تاثیر درمانی برای بیماری‌هایی مثل سرطان، اوتیسم و یا مشکلات ناشی از کروناویروس ندارند و هیچ تحقیق معتبری در رابطه با مفید بودن این محصولات انجام نشده است.