آیا موجودات فضایی نامرئی در بین ما هستند؟

آیا موجودات فضایی نامرئی در بین ما هستند؟

موجودات فضایی نامرئی احتمالا در کنار ما، بر روی زمین زندگی می‌کنند! این ادعای اولین فضانورد بریتانیایی و دانشمندی برجسته بوده که اخیرا باعث جنجالی‌تر شدن بحث حیات فرازمینی شده است.

موجودات فضایی نامرئی بر اساس تازه‌ترین ادعای هلن شارمن (Helen Sharman) که به عنوان اولین فضانورد بریتانیا و شیمیدانی از امپریال کالج لندن شناخته می‌شود، ممکن است در بین ما باشند و ما هم هیچ راهی برای تشخیص وجود آن‌ها نداشته باشیم. این دانشمند برجسته اخیرا صحبت‌های عجیب و جالب‌توجهی را در مورد نوعی از حیات فرازمینی که تشخیص آن برای ما غیرممکن است، مطرح کرده که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت. با گجت نیوز همراه باشید.

آیا موجودات فضایی نامرئی در بین ما هستند؟

شناسایی حیات به باور بسیاری از دانشمندان آن‌قدرها هم کار سختی نیست و موجودی که غذا می‌خورد، نفس می‌کشد، تولیدمثل می‌کند، جا به جا می‌شود و رشد می‌کند، به عنوان یک موجود زنده دسته‌بندی می‌شود. با این حال توافق بر روی تعریف مشخصی از حیات برای مدت‌ها موضوع بحث و جدل دانشمندان و فیلسوفان بوده و مشخص کردن فاکتورهایی خاص برای حیات آن‌قدرها هم کار راحتی نیست. به عنوان مثال یک پرینتر سه بعدی می‌تواند یک پرینتر سه بعدی دیگر را به وجود آورد، اما کسی این تجهیزات پیشرفته را زنده قلمداد نمی‌کند. از طرف دیگر حدودا 99.9 درصد قاطرهای جهان عقیم هستند، اما نمی‌توان گفت که یک قاطر موجود زنده نیست.

تخمین زده می‌شود که بیش از 100 تعریف مختلف برای حیات وجود دارد و به همین دلیل شناسایی حیات در خارج از جو زمین موضوعی چالش‌برانگیز و جنجالی به شمار می‌رود. وقتی صحبت از بیگانگان فضایی به میان می‌آید، اکثر افراد موجوداتی انسان‌نما را تصور می‌کنند که به احتمال قوی دارای سر و دست و پا هستند؛ با این حال، از مدت‌ها پیش محققان اظهار کرده‌اند که حیات فرازمینی ممکن است به شدت با آنچه در بین عامه مردم تصور می‌شود، تفاوت داشته باشد.

موجودات فضایی نامرئی در میان انسان‌ها

شارمن با در نظر گرفتن تمامی این موضوعات می‌گوید که کاملا به وجود حیات بیگانه باور دارد، اما معتقد است که موجودات فضایی به احتمال قوی مثل انسان‌ها از کربن و نیتروژن ساخته نشده‌اند و این شانس وجود دارد که موجودات فضایی نامرئی همین ‌الان در میان ما قرار گرفته‌اند.

آیا موجودات فضایی نامرئی در بین ما هستند؟

هلن شارمن

شارمن می‌گوید که چنین شکلی از زندگی در صورت وجود باید در یک زیست‌کره دیگر قرار داشته باشد و این دانشمند تصحیح می‌کند که منظور او از زیست‌کره متفاوت، قلمرو ارواح یا بحث‌های ماورا طبیعه نیست. شارمن معتقد است که این موجودات فضایی نامرئی به احتمال زیاد باید در مقیاسی میکروسکوپی زندگی کنند و از آنجایی که تنها کشت درصد محدودی از میکروب‌ها در آزمایشگاه ممکن است، این شانس همیشه وجود دارد که تعداد زیادی از اشکال حیات هنوز توسط انسان کشف نشده باشند.

به بیان ساده‌تر، بیوشیمی این موجودات متفاوت است و بررسی و حتی تشخیص وجود آن‌ها از درک ما خارج بوده و محدود بودن توانایی‌های بشر در اکتشاف در جهان میکروسکوپی به این موضوع کمک می‌کند. البته به تازگی امکان تعیین ترتیب توالی دی ان ای میکروب‌های غیرقابل کشت میسر شده، اما حتی در این صورت فرض ابتدایی دانشمندان برای کشف زندگی بیگانه این خواهد بود که چنین حیاتی دارای دی ان ای است.

حیات سیلیکونی

یک حالت جایگزین برای حیات وابسته به کربن، حیات سیلیکونی است. جالب است بدانیم که حدودا 90 درصد کره زمین از سیلیکون، آهن، اکسیژن و منیزیم ساخته شده و چنین حیاتی مواد اولیه بسیاری برای به وجود آمدن دارد. سیلیکون به کربن شباهت داشته، اما ناتوانی این عنصر در ایجاد پیوندها و زنجیره‌های بلند همانند کربن که دیواره سلول‌ها را تشکیل می‌دهند، شکل‌گیری حیات با سیلیکون را کمی به چالش می‌کشد.

از طرف دیگر ترکیب‌های معمول سیلیکون در دمای میانگین زمین به صورت جامد هستند و در آب حل نمی‌شوند. در حالی که کربن دی اکسید به راحتی در آب حل می‌شود و از طرف دیگر، این عنصر از لحاظ تشکیل پیوند و ترکیب بسیار انعطاف‌پذیر است. همچنین، حیات زمینی ترکیب شیمیایی بسیار متفاوتی نسبت به مواد سازنده سیاره دارد و می‌توان گفت که این ترکیب شیمیایی بیشتر به خورشید نزدیک است تا زمین!

آیا موجودات فضایی نامرئی در بین ما هستند؟

به همین دلیل مخالفان نظریه‌های حیات سیلیکونی معتقدند که ممکن است چنین شکلی از زندگی جایی غیر از سیاره ما وجود داشت باشد. با این وجود، چند سال پیش دانشمندان دانشگاه کلتک (Caltech) توانستند پروتئین‌های باکتریایی را کشت کنند که با سیلیکون پیوند ایجاد کردند و به این ترتیب نشان داده شد که عنصر سیلیکون می‌تواند با ارگانیسم‌های زنده ترکیب شده و به نوعی زنده شود.

بنابراین در رابطه با حیات سیلیکونی، محققان توجه خود را به اجرام آسمانی دیگر مثل قمر سیاره زحل جلب کرده‌اند. به همین دلیل برای پیدا کردن موجودات فضایی نامرئی شارمن توصیه می‌کند که دانشمندان باید خارج از اشکالی از زندگی که وابسته به کربن هستند، تحقیق کنند و دامنه تصورات و پژوهش‌های علمی باید گسترده‌تر شود.

با اینکه بسیاری از انسان‌ها به وجود حیات فرازمینی باور دارند، هنوز شواهد قابل‌قبول و مورد تاییدی از موجودات فضایی در دست نیست که واقعی بودن جاندارانی غیر از جانداران زمینی را تایید کند. با این حال نمی‌توان به صورت کامل بحث وجود زندگی در خارج از سیاره ما را رد کرد و همان‌طور که شارمن گفته، موجودات فضایی نامرئی ممکن است بر روی زمین و یا هرجایی از کیهان حضور داشته باشند و نمی‌توان جستجو برای آن‌ها را متوقف کرد.