سرمایه گذاری هند محاسبات کوانتومی

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری هند روی محاسبات کوانتومی طی 5 سال آینده

هند نیز با سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری روی محاسبات کوانتومی (Quantum Computing) می‌خواهد پا به پای دیگر کشورهای بزرگ در این حوزه حرکت کند.

اخیراً دولت هند اظهار داشته است که قصد دارد 80 میلیارد روپیه (1.12 میلیارد دلار) روی تحقیق و مطالعه‌ی محاسبات کوانتومی طی 5 سال آینده سرمایه‌گذاری کند. نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند عنوان کرده است این برنامه، تحقیق فناوری کوانتومی تحت هماهنگی پروژه‌های فناوری کوانتومی و ملی را گسترش می‌دهد.

با این حال پیش از هند، کشورهای زیادی رهبری استفاده از محاسبات کوانتومی را بر عهده گرفته‌اند. در سال 2016، کمیسیون اروپا اعلام کرد که روی پروژه‌هایی با محوریت رایانش کوانتومی، سرمایه‌گذاری 1 میلیارد یورویی (1.13 میلیارد دلار) انجام داده است. در سال 2018 نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا لایحه‌ای را برای سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری روی این فناوری به امضا رساند. در همان زمان، چین نیز برای سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری روی تحقیق و مطالعه در مورد فناوری کوانتومی در طول چند سال اعلام آمادگی کرد. دیگر کشورها مانند ژاپن، آلمان و کانادا نیز برنامه‌های خود برای پیشبرد پروژه‌های مبتنی بر رایانش کوانتومی را اعلام کرده‌اند.

نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند محاسبات کوانتومی

نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند

رقابت IBM و گوگل در دنیای محاسبات کوانتومی

در مقابل، هند تجربه‌ی بسیار کمی در این زمینه دارد و تعداد پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها در مورد فناوری‌های جدید نیز کم است. سال گذشته وزارت علوم و فناوری هند، یک پروژه‌ی تحقیقاتی به نام توانمندسازی علم و فناوری کوانتومی (QuEST) را در یک مؤسسه واقع در جنوب شهر حیدرآباد، با سرمایه‌گذاری 11.2 میلیون دلاری کلید زد. در حالی هند هنوز اول راه مطالعات کوانتومی است که دو کمپانی IBM و گوگل هم اکنون برای تسلط بر این فناوری به مبارزه با یکدیگر می‌پردازند. در واقع کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند مشکلاتی را حل کنند که کامپیوترهای معمولی به هیچ عنوان قادر به انجام آن نیستند. در سمتی دیگر، آمازون و مایکروسافت کلاد (Microsoft Cloud) نیز سرویس‌دهی برای رایانش کوانتومی را آغاز کرده‌اند.

سال گذشته آرویند کریشنا، مدیر اجرایی تازه منصوب شده‌ی IBM در مصاحبه‌ای عنوان کرد که هیچ استارت آپ هندی را ندیده است که به طور فعال در زمینه‌ی محاسبات کوانتومی مشغول به کار باشد. هند برای قرار گرفتن در کنار دیگر کشورهای فعال در این حوزه باید در پروژه‌های درستی سرمایه‌گذاری کند. شاید هند بتواند با شرکت‌های بزرگی نظیر IBM و گوگل برای منافع مشترکی که دارند همکاری‌هایی نیز داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*