دوربین گلکسی اس 20 اولترا

نگاهی عمیق به دوربین گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ

دوربین گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ (Samsung Galaxy S20 Ultra) مهمترین نقطه قوت آن خواهد بود. دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا عکس‌هایی 108 مگاپیکسلی ثبت کرده و قابلیت بزرگنمایی شگفت‌انگیزی دارد.

بعد از حدود دو الی سه سال تمرکز گوشی‌سازان روی بهبود طراحی بدنه محصولات خود، اکنون رقابت اصلی به بخش دوربین موبایل کشیده شده است. نکته جالب در این رابطه، تلاش آن‌ها برای بهبود کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گوشی‌های هوشمند خود به روش نرم افزاری است. شرکت‌هایی همچون گوگل نشان دادند اهمیت نحوه پردازش داده دریافت شده توسط سنسور دوربین، به اندازه نوع سخت افزار (سنسور و لنز) است. بررسی دوربین گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ نشان می‌دهد به خاطر این دیدگاه، نباید قید استفاده از سخت افزارهای برتر را زد!

هواوی در این زمینه مستثنی است. این شرکت بعد از کنار کشیدن مایکروسافت از دنیای گوشی‌های هوشمند، تیم بخش توسعه دوربین موبایل شرکت نوکیا که پیشتر برای مایکروسافت کار می‌کرد را به چنگ آورد. نتیجه استفاده از تجربه آن‌ها به خوبی در دوربین گوشی هواوی پی 20 پرو پیداست. هواوی همچنین یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه (R&D) در فنلاند، مهد نوکیا، تاسیس کرد. رئیس این آزمایشگاه، آقای میکو ترهو (Mikko Terho) پیشتر برای نوکیا مشغول به کار بود.

اکنون یکی از مخترعان تکنولوژی دوربین موبایل بی‌نظیر PureView شرکت نوکیا، ریاست دپارتمان تصویربرداری و فیلم برداری موبایل هواوی را بر عهده دارد. اوج تکنولوژی دوربین موبایل، که حاصل سرمایه‌گذاری فراوان بخش تحقیق و توسعه بزرگترین شرکت گوشی‌ساز چینی است، را باید در هواوی پی 30 پرو مشاهده کرد؛ دستیابی به زوم اپتیکال 5 برابری و استفاده از سنسور منحصربه‌فرد RYYB به منظور افزایش 40 درصدی توان عکاسی در شب، دستاوردهای بزرگی برای دنیای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند. انتظار می‌رود جهش بزرگ بعدی در این زمینه، به لطف دوربین گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ حاصل شود.

تصور غالب گوشی‌سازان درباره نحوه پیشرفت در دنیای دوربین موبایل مهم نبود، چرا که در هر صورت هواوی رقابت را بیشتر به سمت سخت افزار برد. استفاده از سنسورهایی با رزولوشن بالا، استفاده از چند سنسور روی ماژول دوربین اصلی و ارائه قابلیت‌هایی کاربردی و متفاوت همچون بزرگنمایی اپتیکال زیاد، توجه کاربران را به خود جلب کرد. این موضوع سامسونگ را به تغییر استراتژی در استفاده از سنسور 12 مگاپیکسلی که از زمان گلکسی اس 7 در دوربین گوشی‌های هوشمند پرچمدارش به کار می‌برد، وادار کرد. نتیجه را به زودی در دوربین گلکسی اس 20 اولترا خواهیم دید!

سامسونگ در توسعه گوشی‌های خانواده Galaxy S20، مخصوصا بهترین مدل آن با پسوند Ultra، تمرکز خاصی روی دوربین موبایل داشته است. پشتیبانی تراشه کوالکام اسنپدراگون 865 از سنسور دوربین تا سقف رزولوشن 200 مگاپیکسل نشانه دیگری از تلاش سامسونگ برای بهبود سخت افزاری دوربین گوشی‌های پرچمدار این شرکت است.

دوربین گلکسی اس 20 اولترا

سنسور اصلی دوربین گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ

تا امروز، مهمترین شنیده درباره دوربین بهترین گوشی هوشمند سال 2020 سامسونگ، افزایش 9 برابری رزولوشن سنسور رنگی اصلی آن در مقایسه با دوربین گلکسی اس 10 است. البته افزایش رزولوشن به معنی بالاتر رفتن کیفیت عکس‌ها نیست. حتی در صورت عدم توجه به نقاط ضعف سنسورهای دارای پیکسل‌های فراوان همچون کاهش توانایی در دریافت نور از محیط، ممکن است کیفیت با کاهش نیز مواجه شود.

گوشی‌سازان بعد از روی آوردن به راهکار استفاده از سنسور دوربین موبایل دارای رزولوشن بالا، به منظور از بین بردن نقاط ضعف آن و تبدیلشان به فرصت، از تکنیک Pixel- Binning استفاده کردند. در این ترفند، اطلاعات ذخیره شده درون چند پیکسل، همه داخل یک پیکسل گردآوری می‌شوند. به این ترتیب مشکلاتی از قبیل دریافت نور کم و همچنین حجم بسیار بالای فایل تصویری نهایی از بین می‌رود.

سنسور رنگی 108 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا اتفاق جدیدی در دنیای گوشی‌های هوشمند نخواهد بود، چرا که شیائومی پیشتر، در همکاری با غول کره‌ای، شیائومی می نوت 10 را به این سنسور مجهز کرده است. نحوه ثبت جزئیات توسط دوربین این گوشی حیرت‌انگیز است، هر چند صاف بودن حاشیه‌های فریم، کمی از شدت هیجان ما کم می‌کند.

به طور واضح، سامسونگ سنسور دوربین موبایل 108 مگاپیکسلی خود را برای پرچمدارش، متفاوت‌تر توسعه خواهد داد. یکی از تفاوت‌های دوربین گلکسی اس 20 اولترا با سایر گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های با رزولوشن بالا، تفاوت در نحوه عملکرد تکنولوژی Pixel-Binning است؛ در پرچمدار سال 2020 سامسونگ، نسبت ادغام پیکسل‌ها به جای 2*2 برابر 3*3 خواهد بود. برای درک بهتر، ابتدا به تصویر زیر توجه کنید.

دوربین گلکسی اس 20 اولترا

در محصولاتی که از سنسور 48 مگاپیکسلی شرکت سونی یا سنسور 64 مگاپیکسلی سامسونگ استفاده می‌کنند، به لطف Pixel-Binning، اطلاعات چهار پیکسل در یک پیکسل ادغام شده و یک تصویر به ترتیب 12 مگاپیکسلی و 16 مگاپیکسلی (باکیفیت بالاتر) حاصل می‌شود. در سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ، اطلاعات 9 پیکسل درون یک مورد ذخیره خواهد شد.

به این ترتیب، مجددا عکس نهایی دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل خواهد بود، اما میزان جزئیات، دقت رنگ‌ها، محدوده دینامیکی و مخصوصا نحوه نورپردازی به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ در این حالت اندازه پیکسل مجازی به 2.4 میکرون می‌رسد که در مقایسه با اندازه پیکسل فیزیکی سنسور رنگی دوربین گلکسی اس 10، پیشرفتی شگرف محسوب می‌شود. حتی در سنسور 48 مگاپیکسلی سونی نیز اندازه پیکسل مجازی به مراتب کمتر است (1.6 میکرون).

شیائومی از ظرفیت بالای تکنولوژی سامسونگ استفاده نکرد. در گوشی می نوت 10، ترکیب یک سنسور بزرگ با پیکسل‌های 0.8 میکرونی نسبتا کوچک، گشودگی دریچه دیافراگم ثابت در لنز و به کار بردن اپتیکی با کیفیتی متوسط، به کم عمق شدن فوکوس و بروز محوشدگی در صورت نزدیک شدن به سوژه منجر شد.

اما طبق اخبار، در دوربین گلکسی اس 20 اولترا از سنسور 108 مگاپیکسلی متفاوتی استفاده خواهد شد. از طرفی سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس تا امروز، از لنزهایی با قابلیت گشودگی دریچه دیافراگم متغیر استفاده می‌کند. حضور چنین لنزی در سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا قطعی است.

نکته بسیار مهمی که از پیشرفت غیر قابل مقایسه کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اس 20 اولترا در مقایسه با دوربین شیائومی می نوت 10 خبر می‌دهد، استفاده از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 865 به جای اسنپدراگون 730G است. کوالکام در توسعه بهترین چیپست موبایل خود تا امروز تمرکز خاصی روی پردازشگر تصویر داشته است، به همین دلیل از نظر نحوه پردازش داده، باید منتظر پیشرفت‌های زیادی باشیم. از طرفی اسنپدراگون 730G یک تراشه میان‌رده به شمار می‌رود، هر چند در این دسته‌بندی، قدرتمندترین گزینه است.

متاسفانه، هیچ سنسوری قادر به ارائه نتیجه‌ای بهتر از آن چه لنز در اختیارش قرار داده، نیست. به همین دلیل انتظار داریم افزایش ضخامت گوشی گلکسی اس 20 اولترا به خاطر افزایش برآمدگی ماژول دوربین اصلی آن، به خاطر توجه ویژه سامسونگ به لنزهای مورد استفاده همراه با سنسورها، مخصوصا لنز روی سنسور رنگی اصلی، باشد.

سنسور دارای لنز پریسکوپی و قابلیت بزرگنمایی Space Zoom

برخلاف تصور و اخباری که تا امروز شنید‌ه‌ایم، بزرگنمایی سنسور دارای لنز پریسکوپی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا 10 برابری (10x) نخواهد بود. شرکت‌های تولیدکننده لنزهای این چنینی برای سامسونگ، Optrontec و Actro، کیت‌هایی با قابلیت زوم اپتیکال حداکثر 5 برابر تولید می‌کنند. همچنین سامسونگ تا امروز، فقط یک ماژول لنز پریسکوپی 5x معرفی کرده است. از گفته‌های آقای مینگ-چی کو نیز نمی‌توان غافل شد. به عقیده وی، اولین گوشی دارای پشتیبانی از زوم پریسکوپی خالص 10 برابری هواوی پی 40 خواهد بود.

قبل از سامسونگ، هواوی و اپل، شرکت Corephotonics تلاش برای ساخت دوربین‌های دارای چند سنسور و چند لنز، مجهز به لنزی با قابلیت تغییر گشودگی دریچه دیافراگم و مخصوصا دارای توانایی بزرگنمایی زیاد با وجود اندازه کوچک سنسور را آغاز کرد. پتنت‌هایی که این شرکت طی سال‌های 2013 و 2014 به ثبت رسانده، گواهی بر این ادعا است.

به عنوان نمونه باید به راهکار شرکت Corephotonics به منظور افزایش قابلیت زوم دوربین‌های موبایل، به وسیله استفاده از دو لنز، اشاره کرد. یکی از این لنزها عریض و دیگری باریک است. در ویدیوی زیر، که به سال 2014 تعلق دارد، یکی از نمایندگان شرکت به تشریح نحوه دستیابی به بزرگنمایی اپتیکال زیاد در دوربین‌های موبایل می‌پردازد.

با این حال، اپل اولین شرکتی بود که گوشی هوشمندی با قابلیت زوم اپتیکال 2 برابری ارائه کرد؛ آیفون 7 پلاس به یک سنسور با لنز عادی و یک سنسور با لنز تله فوتو مجهز بود. با در نظر گرفتن تلاش‌های Corephotonics برای توسعه چنین دوربینی از مدت‌ها قبل، ابتدا تصور کردیم اپل با این شرکت همکاری کرده است، اما مدتی بعد، شرکت Corephotonics اپل را به زیر پا گذاشتن حقوق و سو استفاده از حق اختراع آن‌ها متهم کرد.

نکته جالب بر اساس ادعای این شرکت فعال در حوزه اپتیک اینجاست که اپل پیش از ساخت آیفون 7 پلاس، با آن‌ها مذاکراتی داشته است، اما در نهایت، ایده دوربین دوگانه مجهز به سنسوری با لنز تله فوتو را در جریان مذاکرات دو شرکت مورد تمسخر قرار داده و آن را غیر قابل پیاده‌سازی عنوان کرده است!

لنز تله فوتو، بزرگنمایی اپتیکال حداکثر 2 الی 3 برابری را امکان‌پذیر می‌کند. این در حالی است که هواوی در گوشی پی 30 پرو از یک لنز پریسکوپی بهره برده و انتظار داریم به زودی چنین تکنولوژی را در دوربین گلکسی اس 20 اولترا و دوربین حداقل یکی از آیفون‌های سال 2020 شاهد باشیم. میزان بزرگنمایی در اینجا 5x به بالا است.

سامسونگ بهار سال جاری، همکاری با Corephotonics را برای استفاده از تکنولوژی زوم اپتیکال این شرکت آغاز کرد. حدود پنج ماه پیش، تصویری منتسب به ماژول لنز پریسکوپی مورد استفاده در دوربین سامسونگ گلکسی اس 11 (گلکسی اس 20) منتشر شد.

دوربین گلکسی اس 20 اولترا

سامسونگ از قابلیت‌های دوربین گوشی‌های پرچمدار آتی خود از نظر بزرگنمایی اپتیکال اطمینان دارد، به طوری که اسم رمز کیت دوربین یکی از اعضای خانواده Galaxy S20، هابل (Hubble) است. از طرفی سامسونگ اسم تجاری Space Zoom را به نام خود ثبت کرده است. گفته می‌شود این عبارت روی پنل پشتی گوشی دارای دوربین با اسم رمز Hubble نوشته می‌شود.

دوربین گلکسی اس 20 اولترا

هواوی بعد از معرفی گوشی پی 30 پرو با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری، برای نمایش توانایی آن، ویدیویی از نحوه نمایش سطح ماه بعد از بزرگنمایی هیبریدی 50 برابری منتشر کرد. با وجود قابلیت‌های فراوان دوربین پرچمدار سال 2019 هواوی، در مجله‌ها و وب سایت‌های غیر تخصصی، بیشترین توجه روی امکان تماشای سطح ماه با دوربین یک گوشی هوشمند قرار داشت! حال گفته می‌شود زوم هیبریدی دوربین گلکسی اس 20 اولترا به 100 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

سنسور ToF دوربین گلکسی اس 20 اولترا

بر اساس گزارش شرکت‌های تامین‌کننده قطعات سخت افزاری مورد نیاز سامسونگ برای ساخت گوشی‌های هوشمند، این شرکت در حجمی انبوه، درخواست سنسور ToF داده است. چنین حجمی نشان‌دهنده نیاز سازنده به آن‌ها برای تولید گوشی‌های پرفروش سری S است. سامسونگ پیشتر از چنین سنسوری در دوربین گلکسی اس 10 5G و گلکسی نوت 10 پلاس استفاده کرده است. انتظار می‌رود در سال 2020، اولین میان‌رده‌های سامسونگ با دوربین مجهز به سنسور ToF نیز عرضه شوند.

به عقیده تحلیلگران، به زودی شرکت‌های بیشتری به استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمندشان رو می‌آورند. مزیت استفاده از سنسور ToF بهبود شدید سرعت و دقت سیستم تشخیص چهره و کمک به دوربین در دریافت اطلاعات دقیق از محیط است. ToF به وسیله ساطع کردن پرتوهای مادون قرمز و سپس محاسبه زمان رفت و برگشت آن‌ها (بعد از برخورد به یک شی‌ء مشخص)، فاصله تا اشیای مختلف را با دقتی بالا اندازه‌‌گیری می‌کند. به همین دلیل دوربین به قادر به تشخیص پس‌زمینه از سوژه بوده و تصاویر پرتره بسیار حرفه‌ای ثبت می‌شوند.

در دوربین سلفی آیفون ایکس، آیفون ایکس اس و آیفون 11 پرو که با نام TrueDepth شناخته می‌شود، به منظور ایجاد طرحی از صورت کاربر و سپس استفاده از آن برای احراز هویت، 30 هزار نقطه از صورت وی در نظر گرفته می‌شود. برای تشخیص چهره فاصله نباید بیشتر از 30 سانتی متر باشد. اما دوربین‌های دارای سنسور ToF با استفاده از کیت تولیدکننده نور کمکی، نزدیک به 300 هزار نقطه از صورت کاربر را برای ایجاد طرحی سه بعدی در نظر گفته و بعد از آن، از فاصله 3 متری نیز قادر به تشخیص خواهند بود.

اپل احتمالا خطای سیستم تشخیص چهره فیس آیدی را یک در یک میلیون اعلام می‌کند. حال تصور کنید در صورت افزایش ده برابری جزئیات الگویی که سیستم از صورت کاربر تهیه می‌کند، میزان خطای آن تا چه اندازه کاهش پیدا خواهد کرد.

ویژگی‌های جدید دوربین سامسونگ گلکسی اس 20

با نگاهی به ویژگی‌های تراشه اسنپدراگون 865 و در نظر گرفتن نام‌های تجاری که سامسونگ اخیرا به ثبت رسانده است، می‌توان به گوشه‌ای از قابلیت‌های جدید دوربین گلکسی اس 20 اولترا پی برد.

چیپست پرچمدار سال 2020 کوالکام، از سنسور رنگی اصلی تا سقف رزولوشن 200 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. افزایش قابل توجه توان پردازشی این تراشه به بهبود عکاسی اچ دی آر و افزایش سرعت پردازش منجر خواهد شد. از فراهم شدن امکان فیلم برداری در رزولوشن 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه نمی‌توان غافل شد که پنجره‌ای جدید به روی دنیای سینما باز می‌کند. برای اسنپدراگون 865، پردازش ویدیوهای 4K HDR در نرخ فریمی 120 فریم بر ثانیه امکان‌پذیر است! انتظار داریم سامسونگ در گلکسی اس 20 اولترا از همه این ظرفیت‌ها بهره برده و قابلیت‌های یاد شده را به دوربین این گوشی اضافه کند.

Bright Night Sensor

با این حال، جذابیت حالت‌های عکاسی و فیلم برداری که سامسونگ برای آن‌ها یک اسم تجاری به ثبت رسانده‌ برای ما بیشتر است. استفاده از سنسوری 108 مگاپیکسلی به معنی استعداد شدید دوربین در دریافت نویز از محیط است. این وضعیت در زمان نبود نور کافی در محیط، مخصوصا طی شب، به شکل وحشتناکی بدتر می‌شود. اما سامسونگ با ترفندهایی به مشکلات فائق آمده و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده است، به طوری که توانایی بالا برای عکاسی در محیط‌های تاریک، یکی از ویژگی‌های مهم دوربین گلکسی اس 20 اولترا به شمار می‌رود.

سامسونگ چند ماه پیش اسم تجاری Bright Night Sensor را به ثبت رساند که به احتمال بسیار زیاد، به حالت عکاسی در شب اختصاصی جدید دوربین‌های موبایل این شرکت تعلق دارد.

ویژگی دوربین گلکسی اس 20 اولترا

Director View

این حالت به کاربر اجازه می‌دهد به صورت همزمان، از چند سنسور به صورت جداگانه اقدام به فیلم برداری کند. هواوی پیشتر چنین امکانی را تحت حالت Dual View در پرچمدارانش ارائه کرده بود. به وسیله یک سری تصویر بندانگشتی، قادر به جابه‌جا شدن بین دوربین‌ها خواهید بود. به عنوان نمونه می‌توانید با وجود فیلم برداری عادی از طریق سنسور رنگی اصلی، ناگهان با استفاده از سنسور دارای لنز پریسکوپی روی گوشه‌ای از فریم زوم کنید. ویدیوی زیر بهتر نحوه بهره بردن از این حالت را به شما نشان می‌دهد.

سال گذشته، از عدم تغییر طراحی ظاهری گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس گله داشتیم، اما امسال، اطلاع از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز دوربین پرچمداران سری S مخصوصا بهترین مدل آن، از توجهمان به طراحی گوشی‌ها کاسته است. سامسونگ برای ایجاد حفره‌ای روی نمایشگر سوپر امولد موبایل خود دردسرهای فراوانی را متحمل شد، به همین دلیل استفاده از این صفحه نمایش برای یک سال دیگر، کاملا قابل توجیه است. از طرفی این عدم تغییر، در قسمتی دیگر یعنی دوربین موبایل، به شدت جبران شده است.