برخی فیلترهای تصفیه آب مواد سمی را وارد آب می‌کنند!

برخی فیلترهای تصفیه آب مواد سمی را وارد آب می‌کنند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برخی از فیلترهای تصفیه آب نه تنها باعث حذف مواد سمی موجود نمی‌شوند، بلکه استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند سمومی را به آب وارد کند که برای سلامت ما بسیار خطرناک هستند.

به تازگی دانشمندان نشان داده‌اند که استفاده نادرست از فیلترهای تصفیه آب و نگهداری نامناسب از این وسایل می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد و به جای فیلتر کردن مواد سمی و شیمیایی داخل آب، سموم قدرتمندی را به آب آشامیدنی ما وارد کند. از طرف دیگر در تحقیقات انجام شده به صورت گسترده کارایی فیلترهای گوناگون مورد استفاده با یکدیگر مقایسه شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

کارایی فیلترهای تصفیه آب

محققان دانشگاه‌های دوک و کارولینای شمالی پژوهش اخیر را انجام داده‌اند و مرکز توجه این دانشمندان،‌ موادی سمی به نام “PFAS” است که به عنوان مواد شیمیایی جاودانه هم شناخته می‌شود. PFAS عموما در مواد دفع‌کننده و کف مورد استفاده آتش‌نشان‌ها هستند و از این جهت نام ماده شیمیایی جاودانه برای آن‌ها انتخاب شده که وارد شدن آن‌ها به طبیعت راه برگشتی ندارد و PFAS پس از وارد شدن به منابعی مانند آب‌های آشامیدنی، در این منابع باقی می‌مانند.

قرارگیری در معرض این مواد می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات سلامتی جدی از جمله بیماری تیروئید و سرطان شود. تحقیق دانشمندان هم نشان می‌دهد که برخی از فیلترهای تصفیه آب توانایی جدا کردن این مواد سمی از آب را دارند، اما بازدهی این فیلترها متفاوت است. در این پژوهش‌ها 100 نوع مختلف فیلتر تصفیه آب مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که فیلترهای دومرحله‌ای و فیلترهای اسمز معکوس (RO) زیر سینکی بیشتر از بقیه در جدا کردن مواد PFAS از آب کارایی دارند.

این در حالی است که فیلترهای کربن فعال که بیشتر از همه در خانه‌ها استفاده می‌شوند، توانایی‌های متفاوتی در تصفیه آب دارند. سیستم‌های فیلتر آب هم که تصفیه کل آب منازل را بر عهده دارند، در 4 نمونه از 6 مورد بررسی شده، مواد PFAS موجود در آب را نسبت به حالت اولیه افزایش دادند.

به طور دقیق‌تر گفته شده که فیلترهای دومرحله‌ای و فیلترهای اسمز معکوس بازدهی 94 درصدی در حذف مواد شیمیایی مورد نظر داشتند و فیلترهای کربن فعال هم به صورت میانگین 73 درصد بازدهی داشتند؛ برخی از فیلترهای کربن فعال مواد PFAS را کاملا از بین می‌بردند و برخی دیگر هم هیچ تاثیری بر ترکیب آب آشامیدنی نداشتند.

با این تفاسیر متاسفانه باید گفت که فیلترهای تصفیه آب مناسب قیمت بیشتری نسبت به سایر فیلترها دارند و به همین دلیل افرادی که توانایی خرید تجهیزات تصفیه آب گران‌قیمت را ندارند، نمی‌توانند کاملا از تاثیرات مضر موادی سمی مثل PFAS در امان باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. قربان تولیدات داخلی برم خخخ