12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

در لیست داستان های علمی عجیب سال 2019 دوازده مورد از عجیب‌ترین پژوهش‌های علمی انجام شده در سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

با اینکه دانشمندان سراسر جهان همه ساله تحقیقات علمی شگفت‌انگیز و هوشمندانه‌ای را انجام می‌دهند و نتایج حیرت‌انگیزی در این رابطه ارائه می‌شود، هستند داستان های علمی عجیب و غریبی که باعث می‌شوند، از خود بپرسیم که دلیل انجام پژوهش‌های آکادمیک در رابطه با آن‌ها چه بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا فهرستی از عجیب‌ترین پژوهش‌های علمی سال 2019 را بررسی کنیم.

داستان های علمی عجیب 2019

1. عروس دریایی شانه‌دار گاهی اوقات مقعد دارد!

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

با اینکه داشتن مخرجی برای بیرون ریختن مواد اضافی موجود در بدن جانداران، مسئله‌ای مهم و ضروری در نظر گرفته می‌شود، جالب است بدانیم که عروس دریایی شانه‌دار مهاجم (Mnemiopsis leidyi) داشتن چنین قسمتی در بدنش را ضروری نمی‌داند.

قبلا تصور می‌شد که این گونه جانوری دارای محلی دائمی برای دفع مواد زائد است، اما همان‌طور که دانشمندان آزمایشگاه زیست شناسی دریایی در ماساچوست آمریکا نتیجه‌گیری کردند، مقعد عروس دریایی شانه‌دار قسمتی از بدن این جاندار است که به صورت منظم ناپدید شده و مجددا ظاهر می‌شود.

این اولین باری است که مشاهده می‌شود یک جاندار می‌تواند مقعد خود را ناپدید کند و دانشمندان اظهار کرده‌اند که تحقیقات بیشتر در مورد این عروس دریایی می‌تواند پرده از این راز بردارد که چگونه جانداران دیگر در سیر تکامل به مقعد دائمی مجهز شدند!

2. تنیدن تارعنکبوت در گوش یک مرد

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

این مورد از داستان های علمی عجیب به شرق چین مربوط می‌شود؛ وقتی مردی به خاطر یک حس عجیب در گوش سمت راستش به بیمارستان مراجعه کرد، پزشکان انتظار دیدن هر چیزی در گوش شخص را داشتند، به جز یک عنکبوت زنده!

این‌طور که به نظر می‌رسد، عنکبوت مورد نظر در کنار پرده گوش مرد چینی جا خوش کرده بوده و با تنیدن تاری کل کانال گوش شخص را مسدود کرده بوده است. وقتی پزشکان تلاش کردند تا این جانور را از محل زندگی جدیدش بیرون کنند، استفاده از انبر فایده‌ای نداشت، اما در ادامه تلاش‌ها استفاده از محلول آب نمک باعث شد تا عنکبوت از گوش مرد چینی بیرون بیاید. گفته شده که این اتفاق عجیب صدمه‌ای به شنوایی فرد وارد نکرده و تاکنون موارد نادری از اتفاقات مشابه گذارش شده‌اند.

3. معمای ریاضی عدد 42 حل شد

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

چیزی در حدود 1800 سال پیش، ریاضی‌دانی به نام دیوفانت اسکندرانی (Diophantus of Alexandria) معمای عجیب و جالب‌توجهی را مطرح کرد که پاسخ آن تا سال 2019 پیدا نشد. این معما از ما می‌پرسد که آیا می‌توان تمامی اعداد بین 1 تا 100 را با استفاده از جمع مکعب سه عدد به دست آورد یا خیر؟

مکعب یک عدد به معنی رساندن آن عدد به توان سه است و جواب بسیاری از عددهای این بازه تا پیش از این معرفی شده بودند. تنها عددی که جمع سه مکعب برای آن پیدا نشده بود،‌ عدد 42 بود؛ گفته شده که برای حل معمای عدد 42، شبکه‌ای جهانی از 500 هزار کامپیوتر، محاسبات پیشرفته‌ای را انجام دادند تا جواب این معما را پیدا کنند.

محاسبات نشان داد که معادله مورد نظر به صورت 3^(80538738812075974-) + 3^(80435758145817515) + 3^(12602123297335631) = 42 حل می‌شود.

4. سرقت رصدخانه 700 کیلویی از کف دریا

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

مورد چهارم فهرست داستان های علمی عجیب 2019 مطمئنا در بین جالب‌توجه‌ترین سرقت‌های تاریخ قرار می‌گیرد. 21 آگوست روزی بود که یک قطعه 740 کیلوگرمی از تجهیزات علمی دانشمندان در کف دریای بالتیک، در ساحل شمال آلمان، به سرقت رفت. در آن روز سیستم‌های ردیابی قسمت GEOMAR که زیر نظر مرکز تحقیقات اقیانوسی هلمولتز فعالیت دارد، نشان دادند که قسمتی از تجهیزات جمع‌آوری داده از کف دریا گم شده است.

در ابتدا تصور می‌شد که فرستنده تجهیزات دچار ایراد شده، اما بررسی‌های بیشتر و ارسال قواص به کف دریا نشان داد که کل رصدخانه تجهیزات در جای خود نیست و تنها کابل‌های بریده شده این تجهیزات به‌جا مانده‌اند. هیچ طوفان، موج و یا حیوان بزرگی نمی‌توانسته این تجهیزات سنگین را از جای خود بردارد و به این ترتیب،‌ رصدخانه دریایی دانشمندان آلمانی هم به لیست عجیب‌ترین سرقت‌های تاریخ اضافه شده است.

5. وجود خفاش، قورباغه و مارمولک در سالاد بسته‌بندی شده!

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

سبزیجات و سالادهای بسته‌بندی شده،‌ خیال مصرف‌کننده را از بابت تهیه و شستشو و آماده کردن خوراکی‌های سبزیجاتی راحت می‌کنند، اما تحقیق علمی که در سال گذشته منتشر شد، نشان داد که از سال 2003 تاکنون موارد زیادی از وجود جانورانی مثل قورباغه، وزغ، مارمولک و حتی خفاش در این بسته‌بندی‌ها رخ داده است.

در این تحقیق 40 نمونه از وجود جانوران مختلف در سالادهای بسته‌بندی شده 20 ایالت آمریکا مورد بررسی قرار گرفت که در ده مورد از این گزارش‌ها، موجودات داخل بسته‌بندی‌ها زنده بودند. گفته شده که وقوع چنین اتفاقاتی می‌تواند از بحرانی در صنایع غذایی خبر دهد و برای فهمیدن چگونگی ورود این حیوانات به بسته‌های غذایی باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

6. نقشه زمین تخت گرایان برای عبور از لبه سیاره

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

زمین تخت گرایان گروهی از انسان‌های خیال‌باف و ساده‌لوح هستند که بدون توجه خاصی به قوانین پایه‌ای فیزیک، باور دارند که سیاره کروی و گرد زمین، تخت است. این افراد می‌گویند که در لبه‌های این جسم بشقاب مانند، دیواره‌ای از یخ ضخیم، از ریزش اقیانوس‌ها از لبه بشقاب جلوگیری می‌کند. در سال 2020 هم کنفرانس بین‌المللی زمین تخت گرایان (FEIC) قصد دارد تا برای جستجوی دیواره یخی مورد نظر، گروهی از محققان زمین تخت گرا را به محلی که تصور می‌شود،‌ لبه زمین در آن قرار دارد، بفرستد.

با اینکه بیش از دو هزار سال پیش، یونانی‌ها گرد بودن زمین را ثابت کردند، هنوز هستند کسانی که باور به تخت بودن زمین و قرارگیری قطب شمال در وسط این جرم دیسک مانند دارند. هنوز مشخص نیست که این افراد ساده‌لوح قصد دارند که چگونه سفر خود به لبه سیاره را هدایت کنند. در حالی که سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) مورد استفاده برای چنین سفرهایی وابسته به ده‌ها ماهواره مختلف است که برای مشخص کردن موقعیت‌های جغرافیایی، در اطراف زمین می‌چرخند، گفته شده که در صورت درست بودن نظریه تخت بودن زمین، تنها 3 ماهواره برای تعیین مختصات جغرافیایی هر نقطه بر روی دیسک زمین لازم خواهد بود.

7. شباهت موجودات فضایی به پاستا

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

در آوریل 2019 یک مورد دیگر از داستان های علمی عجیب رخ داد؛ در این ماه ژورنال “Astrobiology” گزارشی تهیه شده زیر نظر ناسا را منتشر کرد که بر اساس آن، شکارچیان موجودات فضایی باید در آینده بیشتر به دنبال جانداران فرازمینی با شکل‌هایی شبیه ماکارونی یا پاستا باشند.

دلیل این نتیجه‌گیری،‌ به وجود آمدن چنین شکل‌هایی به کمک میکروب‌ها در لبه چشمه‌های آب داغ موجود بر روی زمین است. در پارک ملی یلوستون، دمای آب چشمه‌های آب داغ بین 65 تا 72 درجه سانتی‌گراد متغیر است و پی اچ آب اسیدی هم بین 6.2 تا 6.8 اندازه‌گیری شده است.

در چنین شرایطی موجودات میکروسکوپی علاقه‌مند به حرارت، بسترهایی ساخته شده از کربنات کلسیم را به وجود می‌آورند که بسیار شبیه به رشته‌های پاستای بلند و مخاطی شکل هستند. به همین دلیل وجود شرایطی مشابه بر روی سیاره‌های فراخورشیدی و قمرهای موجود در اطراف سیاره‌های نزدیک به ما، دانشمندان را به فکر این ایده انداخته که در صورت شکل‌گیری پاستاهای میکروبی مشابه بر روی اجرام آسمانی دیگر، فسیل این اشکال به وجود خواهد آمد و محققان را از حیات بیگانه میکروبی در خارج از سیاره ما باخبر می‌کند.

8. مرغ دریایی که یک سگ را دزدید!

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

در سال گذشته وقتی یک سگ کوچک چهارساله چی‌وا‌وا به نام گیزمو (Gizmo) در شهری در جنوب بریتانیا سرش به کار خودش بود، یک مرغ دریایی آن را با منقارش بلند می‌کند و از خانه و زندگی‌اش دور می‌کند. با وجود عجیب بودن چنین اتفاقی، متخصصان تایید می‌کنند که مرغ‌های دریایی توانایی انجام این کار را دارند.

این پرندگان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار معمولا از ماهی‌ها، جانداران بی‌مهره، سبزیجات و غذاهای پسمانده انسان‌ها تغذیه می‌کنند و گاهی اوقات هم پیش می‌آید که مرغان دریایی موش، موش کور و حتی خرگوش‌ها را شکار می‌کنند. البته شکار سگ‌های کوچک توسط مرغان دریایی اتفاقی بسیار نادر است و به همین دلیل متخصصان می‌گویند که صاحبان چنین سگ‌هایی نیاز ندارند که در این رابطه نگران باشند.

9. مار زنگی دوسری به نام دیو دوتایی

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

خزنده شناسانی به نام‌های دیو اشنایدر (Dave Schneider) و دیو بروکت (Dave Burkett) در داستان بعدی از لیست داستان های علمی عجیب 2019، بچه مار زنگی دوسری را جنگل‌های جنوبی ایالت نیوجرسی آمریکا کشف کردند. این حیوانات نایاب معمولا به صورت کامل در طبیعت رشد نمی‌کنند و به دلیل مشکلی که دارند، زنده نگه‌داشتن آن‌ها نیاز به محیط‌های خاص دارد.

دو خزنده شناس نیوجرسی هم مار مورد نظر را با خود بردند و از آن در محیطی خانگی مراقبت کردند. اشنایدر می‌گوید که نام جانور، «دیو دوتایی» (Double Dave) انتخاب شده و به نظر می‌رسد که سر سمت راست بیشتر تصمیم‌گیری‌ها و پردازش‌ها را انجام می‌دهد. با این حال گاهی اوقات هم پیش می‌آید که سر سمت چپ تصمیم می‌گیرد که کل بدن را به سمتی دیگر هدایت کند.

10. تصمیم‌گیری‌های عجیب موجودات تک سلولی

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

با اینکه موجودات تک‌سلولی مثل “Stentor roeselii” مغز ندارند، اما جالب است بدانیم که این جانداران هم فرآیندهای تصمیم‌گیری پیچیده‌ای را طی می‌کنند. وقتی محققان آرامش این موجودات را در محیط آزمایش به هم زدند، دیده شد که موجود مخروطی شکل از چند تاکتیک مختلف برای برطرف کردن مشکل استفاده می‌کنند.

این تک سلولی در ابتدا خود را اطراف ماده مورد نظر کش می‌دهد، بعد در صورت برطرف نشدن مشکل با پرتاب زائده‌های مو مانند سعی می‌کند که ماده را از خود دور کند و اگر هیچ‌کدام از تاکتیک‌های عادی کارساز نباشد، Stentor شنا کنان از عامل مزاحم دور می‌شود.

جرمی گوناواردنا (Jeremy Gunawardena)، بیولوژیستی از دانشگاه هاروارد می‌گوید که قابلیت عوض کردن تصمیم به جای پی روی از قواعد و اصول خاص، نشان می‌دهد که جانداران تک سلولی توانایی تصمیم‌گیری بسیار پیشرفته‌تری نسبت به آنچه تصور می‌شد دارند.

11. خوراندن سنگ‌های ماه به سوسک

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

در ادامه لیست داستان های علمی عجیب به کره ماه می‌رسیم. پس از ارسال موفقیت‌آمیز فضانوردان آمریکایی به ماه در سال 1969، دانشمندان ناسا جانداران مختلفی را در معرض نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه قرار دادند تا بی‌خطر بودن این نمونه‌ها و خاک ماه را برای تمامی جانداران زمینی از جمله ماهی‌ها، پرندگان، پستانداران، گیاهان و خزندگان ثابت کنند. در جریان این آزمایش‌ها، نمونه‌های سطح ماه به سوسک‌ها خورانده شد، مقداری از سنگ‌های قمر زمین در تنگ ماهی‌ها ریخته شد و بخشی از نمونه‌ها هم به موش‌ها تزریق می‌شدند!

در کنار پرورش برخی گیاهان در خاک ماه،‌ فضانوردانی که در جریان ماموریت آپولو 11 به ماه فرستاده شدند هم برای مدت سه هفته در قرنطینه بودند. با این حال تمامی آزمایش‌ها نشان دادند که هیچ میکروب خطرناک و عجیبی از سطح ماه به زمین منتقل نشده است.

12. به ساحل آمدن هزاران ماهی آلت تناسلی!

12 مورد از داستان های علمی عجیب سال 2019

مورد آخر از فهرست داستان های علمی عجیب شاید شگفت‌انگیزترین داستانی باشد که در این لیست وجود دارد؛ در سال گذشته سیلی از ماهی‌های آلت تناسلی که نوعی کرم دریایی هستند در ساحل دریکز شمال سانفرانسیسکو، به ساحل آمد. این نوع کرم دریایی با ظاهری صورتی رنگ و طول آن که حدودا 25 سانتی‌متر است، به خاطر شباهت عجیبش به آلت تناسلی مردانه به عنوان ماهی آلت تناسلی شناخته می‌شود.

این کرم‌ها در سواحل بین ایالت اورگان و مکزیک زندگی می‌کند و معمولا با کندن حفره‌هایی در شن، خانه خود را در سواحل و محیط‌های شنی می‌سازند. با این وجود به نظر می‌رسد که در زمستان گذشته وقوع یک طوفان باعث شده تا هزاران حفره محل زندگی این کرم‌ها ویران شوند و سیل ماهی‌های آلت تناسلی مورد نظر در شمال سانفرانسیسکو توجه دانشمندان را به خود جلب کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*