پرینتر پوست یک قدم به استفاده در بیمارستان‌ها نزدیک‌تر شد!

پرینتر پوست یک قدم به استفاده در بیمارستان‌ها نزدیک‌تر شد!

پرینتر پوست دستگاهی شگفت‌انگیز، ساخته شده توسط دانشمندان کانادایی است که برای درمان بیماران سوختگی و زخم‌های این‌چنینی استفاده می‌شود. به تازگی هم خبرهای امیدوارکننده‌ای در مورد این دستگاه به گوش می‌رسد.

به تازگی خبر رسیده که دستگاه پرینتر پوست که لایه‌های مصنوعی از پوست را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های مشابه تولید می‌کند، مرحله دیگری از آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته و به استفاده در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نزدیک‌تر شده است. در ادامه به بررسی این گجت حیرت‌انگیز می‌پردازیم.

معرفی پرینتر پوست

دانشمندان کانادایی در سال 2018 دستگاهی مشابه وسیله‌های به‌کارگیری نوارچسب را معرفی کردند که به راحتی قابل‌حمل است و برای پوشاندن زخم بیماران دچار سوختگی، مستقیما بر روی زخم‌ها لایه‌هایی از پوست مصنوعی را پرینت می‌کند. اکسل گانتر (Axel Günther)، یکی از سازندگان این پرینتر پوست می‌گوید دستگاه مورد نظر همانند وسیله‌های چسب کاری عمل می‌کند و ظاهر آن هم نسبت به این تجهیزات بسیار متفاوت نیست.

در همین رابطه، گانتر و همکارانش هفته گذشته مقاله‌ای را در ژورنال “Biofabrication” منتشر کردند که خبر از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های پرینتر مورد نظر بر روی خوک‌ها می‌دهد. یکی از مهم‌ترین روش‌های مورد استفاده توسط پزشکان برای درمان بیماران سوختگی،‌ پوشاندن زخم‌ها به کمک پیوند پوست است. در این روش پزشک از قسمت دیگری از بدن بیمار پوست برداشت کرده و زخم مورد نظر را با آن می‌پوشاند.

با این وجود وقتی بیمار به صورت گسترده و عمیق سوخته باشد، استفاده از این روش امکان‌پذیر نخواهد بود. درمان‌های جایگزین مثل تولید پوست‌های مصنوعی در آزمایشگاه و پیوند آن به بیمار هم مشکلات خود را دارند و به همین دلیل است که گانتر پرینتر پوست را ساخته است تا در سریع‌ترین زمان ممکن و به سادگی، بتوان سوختگی‌ها را با پوست مصنوعی پرینت شده پوشاند.

چاپگر ساخته شده به صورت مستقیم زخم را با نوعی جوهر بیولوژیکی می‌پوشاند. این جوهر حاوی پروتئین‌های درمانی و همچنین سلول‌هایی است که به سیستم دفاعی بدن در بهبود زخم کمک می‌کنند. در تحقیق جدید هم گانتر و همکارانش چاپگر پوست را بر روی زخم‌های عمیق خوک‌ها که لایه‌های بالایی و زیرین پوست این حیوانات را شامل می‌شدند، امتحان کردند و نتایج به دست آمده هم بسیار امیدوارکننده بودند.

گانتر می‌گوید که چاپ گر او و تیمش به راحتی و با بازدهی قابل قبولی لایه‌های پوستی را بر روی زخم‌ها پرینت می‌کند و لایه‌های چاپ شده به سختی و به ندرت جابه‌جا می‌شوند. سلول‌های درمانی استفاده شده در جوهر بیولوژیکی هم از طرف دیگر سرعت بهبود زخم را شدیدا بالا می‌بردند. زخم‌های درمان شده با پرینتر پوست برخلاف زخم‌هایی که مراقب چندانی از آن‌ها نمی‌شوند و یا به روش‌های دیگر درمان می‌شوند، آثار کمتری به جا می‌گذارند و التهاب و مشکلات دیگر در آن‌ها کمتر رخ می‌دهد.