رای دهنده اسرائیلی

اطلاعات شخصی میلیون‌ها رای دهنده اسرائیلی فاش شد

اطلاعات مربوط به میلیون‌ها رای دهنده اسرائیلی از طریق اپلیکیشن مدیریت انتخابات Elector لو رفت. در این حمله سایبری، اطلاعات مهم بالای 6 میلیون نفر از قبیل آدرس و شماره موبایل فاش شد.

انتخابات یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی در تمدن‌های بشری به شمار می‌رود. برخلاف تصور، این موضوع به تاریخ معاصر و زمان از بین رفتن حکومت‌های دیکتاتوری طی چند صد سال اخیر منحصر نشده و انسان‌های نخستین نیز برای انتخاب سردسته گروه یا فردی برای مسئولیتی مشخص، انتخابات داشتند! برخلاف بسیاری از اعمال دیگر که امروز مکانیزه و کامپیوتری انجام می‌شوند، حساسیت‌ها درباره وارد کردن تکنولوژی به فرآیند انتخابات زیاد است. اتفاقی که برای میلیون‌ها رای دهنده اسرائیلی رخ داد، همان ترسی است که از انجام این کار جلوگیری می‌کند.

اتفاقی که اخیرا رخ داده، بدترین حادثه ممکن در جریان فرآیند انتخابات به شمار می‌رود. یک حزب سیساسی در اسرائیل برای مدیریت انتخابات و مدرن کردن آن، یک اپلیکیشن موبایل طراحی کرد. حال داده متعلق به میلیون‌ها نفری که از این برنامه برای رای دادن استفاده کردند، فاش شده است.

احزاب سیاسی در اسرائیل برای برطرف کردن محدودیت‌های پیام‌رسانی و تبلیغات توسط طرفداران هر حزب، به استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل رو آورده و تکنولوژی را وارد فرآیند انتخابات کردند. آن‌ها از ریسک انجام این کار، که سبب شده پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه آی تی نیز از ادغام انتخابات با سیستم‌های مکانیزه خودداری کنند، باخبر بودند، اما دل به دریا زدند. نتیجه، افتضاحی است که اکنون به بار آمده است.

یکی از احزاب سیاسی اسرائیل به نام Likud طرفداران خود را وادار به استفاده از اپلیکیشن موبایل Elector کرد. اکنون اطلاعات نزدیک به 6 میلیون رای دهنده اسرائیلی شامل طرفداران حزب Likud و همچنین حزب مخالف آن، در یک نفوذ سایبری گسترده به سرقت رفته است.

جزئیات از اطلاعات مربوط به 6 میلیون رای دهنده اسرائیلی

نرم افزار نام برده توسط شرکتی به نام Feed-b توسعه پیدا کرد. در ادامه مسئولیت نظارت و مدیریت فرآیند انتخابات با استفاده از برنامه Elector نیز روی دوش همین شرکت قرار گرفت. این شرکت به نفوذ به برنامه توسعه یافته به دست خود اقرار و اعلام کرد به طور دقیق، اطلاعات مربوط به 6 میلیون و 453 هزار و 254 نفر فاش شده است. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس منزل و محل کار، جنسیت، شماره تلفن و دیگر موارد کاملا شخصی است.

طبق گزارش روزنامه Haaretz این نخستین مرتبه‌ای نیست که حزب سیاسی Likud درگیر رخنه‌های امنیتی و حملات سایبری می‌شود، اما اتفاق اخیر، بدترین بلایی است که تاکنون بر سر آن‌ها و در اصل بر سر طرفدارانش آمده است. این حزب بعد از وادار کردن هواداران خود به استفاده از اپلیکیشن Elector حتی آن‌ها را به افزودن اطلاعات مربوط به آشنایان و دوستان خود نیز تشویق کرد. به همین دلیل اطلاعات نام برده در بالا شامل نام، آدرس و شماره تلفن، حداقلی است که از 6 میلیون کاربر نرم افزار فاش شده است. به عبارتی از یک سری کاربران، اطلاعات شخصی بیشتری لو رفت.

پیش از توسعه نرم افزار Elector، احزاب مختلف، طرفداران آن‌ها و مخصوصا متخصص‌ها به ریسک‌های امنیتی وارد کردن اپلیکیشن‌های موبایل به فرآیند انتخابات اشاره کردند. از طرفی نباید فراموش کرد درست کردن پایگاه داده‌ای متشکل از این همه داده شخصی مهم از میلیون‌ها کاربر، عملی خلاف قانون محسوب می‌شود.

بد نیست بدانید نرم افزار Elector پیشتر توسط دولت‌هایی همچون روسیه، آمریکا و چین نیز مورد استفاده قرار گرفته است، اما هرگز خبری درباره لو رفتن اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس آن‌ها منتشر نشد. حداقل می‌توان گفت در صورت بروز چنین حادثه‌ای، موضوع علنی نشده و دولت‌های نام برده روی آن سرپوش گذاشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. درود آقای باستانی . لطفا یک پست درباره کندی سرعت و اختلالات در اینترنت کشور اسیر ایران رو نشر کنید .
    عرفان جان آیا شما هم کندی سرعت و اختلالات اینترنتی دارید ؟

  2. عجب حرکت خفنی زدن اینا