کشف جالب‌توجه فضاپیمای ماون ناسا در اتمسفر مریخ

کشف جالب‌توجه فضاپیمای ماون ناسا در اتمسفر مریخ

فضاپیمای ماون (MAVEN) ناسا که از مدت‌ها پیش مشغول گردش به دور مریخ و جمع‌آوری داده از این سیاره سرخ بوده، به تازگی اطلاعات جالب‌توجهی را در مورد اتمسفر مریخ به زمین مخابره کرده است. با ما همراه باشید.

در تازه‌ترین اکتشافات مربوط به سیاره همسایه ما در منظومه شمسی، مریخ، سازمان فضایی ناسا خبر داده است که فضاپیمای ماون (MAVEN) این آژانس لایه‌ها و شکاف‌های جالب‌توجهی را در قسمت بالایی اتمسفر این سیاره کشف کرده که از شباهت جالب‌توجه مریخ به زمین خبر می‌دهد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا کشف اخیر کاوشگر ماون را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

گفته شده که کاوشگر ماون در قسمت‌هایی از اتمسفر بیرونی مریخ که از دارای بار الکتریکی است و با نام آیونوسفر (ionosphere) شناخته می‌شود، شکاف‌ها و لایه‌هایی را کشف کرده که پدیده‌هایی مشابه آن‌ها بر روی سیاره ما، باعث اختلال‌های غیرمنتظره در ارتباطات رادیویی می‌شوند.

از آنجایی که ارتفاع محل وقوع این پدیده در اتمسفر زمین بسیار بالاست، دانشمندان فرصت چندانی برای بررسی دقیق آن نداشته‌اند و به همین دلیل اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. در همین رابطه دانشمندان امیدوارند که با کشف جدید فضاپیمای ماون ناسا، ابهامات شکاف‌ها و لایه‌های آیونوسفر دو سیاره برطرف شوند. البته گفته شده که لایه‌های مورد نظر در سیاره ما به راحتی قابل‌شناسایی هستند و به کمک دستگاه‌های رادیویی ساده می‌توان وجود آن‌ها را تشخیص داد.

ناسا در این رابطه می‌گوید که در هنگام گوش دادن به رادیو، وقتی ناگهان سیگنال قطع می‌شود و یا ایستگاه رادیویی خود به خود تغییر می‌کند، به احتمال قوی لایه‌های پلاسمای باردار در بیرونی‌ترین قسمت آیونوسفر باعث وقوع این اتفاق شده‌اند. این لایه‌ها به صورت ناگهانی در محل مورد نظر خود به وجود می‌آیند و برای چندین ساعت از بین نمی‌روند. این لایه‌ها مثل آینه‌هایی عظیم عمل می‌کنند و با منعکس کردن سیگنال‌های رادیویی در راستای افق، در ارتباطات رادیویی اختلال ایجاد می‌کنند.

این لایه‌ها می‌توانند پیام‌های رادیویی هواپیماها و کشتی‌ها را مختل کرده و همچنین رادارهای نظامی را مواقتا از کار بیاندازند. دلیل اینکه اطلاعات زیادی در مورد ماهیت این لایه‌های پلاسما در دست نیست، غلظت هوای محل شکل‌گیری آن‌ها، در ارتفاع حدود 96 کیلومتری، عنوان شده است. کم بودن غلظت هوا در این منطقه باعث می‌شود که پرواز هواپیماها در چنین ارتفاعی سخت باشد.

از طرف دیگر در این ارتفاع غلظت هوا به قدری زیاد است که ماهواره‌ها برای پرواز در آن به مشکل برمی‌خورند. به این ترتیب بهترین راه دسترسی به لایه آخر آیونوسفر، از طریق موشک است؛ اما این تجهیزات پروازی مدت دسترسی کمی را فراهم می‌کنند و حضور آن‌ها در آیونوسفر نمی‌تواند بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.

این در حالی است که در آسمان مریخ، فضاپیمای ماون ناسا می‌تواند ارتفاع پروازی کمتری داشته باشد و در عین حال، نمونه‌هایی را به صورت مستقیم از لایه‌های مورد نظر جمع‌آوری کند. یکی از تجهیزات موجود در ماون به تازگی از وجود مقادیر زیاد و غیرمنتظره‌ای از پلاسما در اتمسفر مریخ خبر داده است و همچنین گفته شده که شکاف‌هایی با پلاسمای کمتر در این بخش از اتمسفر وجود دارند که خاصیت عکس لایه‌های پلاسمای مشاهده شده را از خود نشان می‌دهند.

به این ترتیب، وجود ماهواره‌ای از طرف ناسا در این بخش از اتمسفر سیاره سرخ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا پدیده مورد نظر را بهتر بررسی کنند و به صورت غیرمستقیم، به ماهیت واقعی آن بر رو زمین هم پی ببرند.

در ادامه شما را به دیدن ویدیویی در رابطه با کشف اخیر ماهواره ماون دعوت می‌کنیم:

بررسی لایه‌های پلاسمای جو مریخ با فضاپیمای ماون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. عاشقتم ناسا جووووون فوق‌العاده جالب بود!

  2. چندان هم جالب نبودش

  3. خیلی جااااالب بود