با مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا آشنا شوید

با مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا آشنا شوید

مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) فضاپیمایی مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA)، با ماموریت بررسی قطب‌های خورشید است که خبر پرتاب آن اواخر ژانویه منتشر شد. در ادامه بیشتر با این فضاپیما و ماموریتش آشنا می‌شویم.

در اواخر ماه میلادی گذشته ناسا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کردند که در قالب پروژه‌ای مشترک، یک فضاپیما را به نزدیکی خورشید خواهند فرستاد که قطب‌های این جرم آسمانی عظیم و داغ را با دقت بیشتری بررسی می‌کند. این فضاپیما مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) نام دارد و در ادامه قصد داریم با ماموریت آن بیشتر آشنا شویم. با گجت نیوز همراه باشید.

مدارگرد خورشیدی

مدتی پیش اعلام شده بود که مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا در 9 فوریه سوار بر یک راکت اطلس وی (Atlas V) به فضا پرتاب خواهد شد و این‌طور که خبر رسیده، در یکشنبه‌ای که گذشت این پرتاب با موفقیت انجام شده است.

همان‌طور که دانشمندان ناسا پیش از این اظهار کرده‌اند، در حال حاضر تنها تصاویری که از خورشیدی جمع‌آوری شده‌اند، مربوط به صفحه مداری هستند که زمین و سایر سیاره‌ها در آن به دور خورشید می‌گردند.

در این صفحه مداری تنها می‌توان قسمت استوای خورشید و مناطق بالاتر و پایین‌تر آن را مشاهده کرد و امکان نقشه‌برداری و ثبت تصاویر از قطب‌های شمال و جنوب ستاره منظومه شمسی وجود ندارد. به همین دلیل مدارگرد خورشیدی ناسا و ESA طوری طراحی شده که بتواند از این صفحه مداری خارج شده و تصاویری منحصر به فرد را از قسمت‌های ناشناخته خورشید به ثبت برساند و از این طریق به سوالاتی در مورد میدان مغناطیسی زمین و طوفان‌های خورشیدی پاسخ دهد.

ویدیو معرفی پروژه فضاپیمای خورشیدی

 

انتظار می‌رود که ماموریت این فضاپیمای خورشیدی 7 سال طول بکشد و در صورت پیش رفتن اوضاع همان‌طوری که برنامه‌ریزی ‌شده، مدارگرد به فاصله 42 میلیون کیلومتری خورشید خواهد رسید. یک سپر حرارتی بزرگ در طول این ماموریت از تجهیزات ربات فضایی در مقابل حرارت شدید خورشید محافظت خواهد کرد و سپر مورد نظر سوراخ‌هایی دارد که برای جمع‌آوری اطلاعات توسط سنسورها و تلسکوپ‌های فضاپیما تعبیه شده‌اند.

ناسا اعلام کرده است که سپر مورد نظر باید بتواند دمای تجهیزات مدارگرد خورشیدی را بین 20- و 50 درجه سلسیوس نگه دارد؛ البته این بازه دمایی بسیار کمتر از حرارت 540 درجه‌ای است که فضاپیما در نزدیک‌ترین گردش خود به دور خورشید، تجربه خواهد کرد. گفته شده که 10 وسیله اندازه‌گیری مختلف بر روی مدارگرد تعبیه شده‌اند تا آن را به یک آزمایشگاه خورشیدی سیار تبدیل کنند.

دانشمندان تجهیزات مورد نظر را به‌ گونه‌ای با هم هماهنگ کرده‌اند که در صورت ثبت اطلاعات توسط یکی از وسایل، سایر تجهیزات هم به کمک می‌آیند تا بازدهی ثبت داده‌ها به حداکثر برسد. همانطور که در ویدیو بالا مشاهده کردیم، مدارگرد خورشیدی ناسا به کمک گرانش زمین و زهره خود را به فضای بیرون صفحه مداری سیاره‌های منظومه شمسی می‌رساند تا امکان تصویربرداری از قطب‌های خورشید فراهم شود.

پیش از این کاوشگر فضایی اولیس (Ulysses) تنها فضاپیمایی بود که در سال 1990 برای بررسی اتمسفر خورشید به فضا پرتاب شده بود؛ اما پروژه اخیر ناسا و آژانس فضایی اروپا اولین فرصت برای عکس‌برداری از قطب‌های خورشید را در طول تاریخ تحقیقات فضایی فراهم می‌کند.

دانشمندان انتظار دارند که فضاپیمای خورشیدی ساخته شده به سوالات مختلفی در مورد رفتارهای مرموز خورشید پاسخ دهد. به عنوان مثال بررسی‌های نشان می‌دهند که هر 11 سال یک‌بار قطب‌های جنوب و شمال خورشید جای خود را عوض می‌کنند و قبل از این اتفاق، طوفان‌های خورشیدی شدیدی آزاد می‌شوند. این فعالیت‌ها بر روی زمین و سایر سیاره‌های منظومه شمسی تاثیر می‌گذارند و دانشمندان امیدوارند که مدارگرد خورشیدی امکان بررسی دقیق‌تر چنین اتفاقاتی را فراهم کند.

در نزدیک‌ترین گردش‌ها، مدارگرد ناسا و آژانس فضایی اروپا از عطارد،‌ اولین سیاره منظومه شمسی هم به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و به کمک تجهیزات پیشرفته‌ای که بر روی آن قرار گرفته‌اند،‌ اطلاعات ما در مورد ستاره منظومه شمسی و تاثیرات آن بر روی سایر سیاره‌های اطراف زمین را تکمیل خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*