بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی ها

یکی از چالش‌های کاربران ایرانی در بازار کریپتو، انتخاب صرافی مناسب و امن است. در ادامه به معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی ها می‌پردازیم.

با ورود به دنیای دارایی‌های دیجیتال باید به فکر انتخاب یک صرافی باشید تا بتوانید رمزارزهای دلخواه خود را خرید و فروش کنید. خوشبختانه طی سال‌های اخیر، صرافی‌های بسیاری به‌منظور تسهیل معاملات کریپتو راه‌اندازی شده‌اند که هر یک از آنها برای جذب مشتریان بیشتر، رقابت دشواری با یکدیگر دارند.

با بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی ها آشنا شوید

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کشور ما برای اطمینان یافتن از امنیت دارایی‌های خود و همچنین پردازش یکپارچه تراکنش‌ها، نیاز به یک صرافی قابل اعتماد و موثق دارند. متاسفانه از آنجایی که ایران زیر بار تحریم‌های بین‌المللی است، برخی از صرافی‌های خارجی به تریدرهای ایرانی خدمات نمی‌دهند و همین مسئله باعث ایجاد چالش‌های فراوانی شده است.

علاوه بر این، یکی دیگر از چالش‌های انتخاب صرافی، احراز هویت مشتری (KYC) است که با آمدن اسم تحریم‌های بین‌المللی به‌طرز عجیب و غریبی گزینه‌ها را محدود می‌کند و دست و بال سرمایه‌گذاران داخلی در فضای کریپتو را می‌بندد. مازاد بر این‌ها باید به این نکته مهم اشاره کرد که ایرانیان به سیستم‌های پرداخت جهانی نظیر پی پال و ویزا کارت دسترسی ندارند و همین موضوع، واریز وجه به صرافی‌های جهانی را با مشکل مواجه می‌کند.

نخستین گام برای یک سرمایه‌گذاری اصولی و درست در دنیای ارزهای دیجیتال، انتخاب یک صرافی مناسب است. معامله‌گران ایرانی باید برای گزینش یک صرافی خارجی علاوه بر استانداردهای مهمی نظیر امنیت، نقدینگی و تجربه کاربری به دسترسی و سازگاری آن با وضعیت‌های خاص توجه کنند.

یک گزینه کم‌دردسرتر هم انتخاب صرافی ایرانی است. برخی از فعالان بازار رمزارزها حوصله چالش‌های صرافی خارجی را ندارند و ترجیح می‌دهند از خدمات نمونه‌های داخلی استفاده کنند. در ادامه قصد داریم شما را با بهترین صرافی های خارجی که مورد پسند کاربران ایرانی است آشنا کنیم و مزایا و معایب آنها را شرح دهیم.

ماهیت صرافی ارز دیجیتال

بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

بد نیست پیش از ورود به مبحث معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی‌ها، نیم‌نگاهی به ماهیت کلی صرافی بیندازیم و ببینیم چه نقش مهمی در اکوسیستم رمزارزها ایفا می‌کند. صرافی یک پلتفرم است که سرمایه‌گذاران و تریدرها از طریق آن می‌توانند ارزهای دیجیتال را با سایر ارزهای فیات مثل دلار و یورو بخرند یا بفروشند.

با توضیح فوق به این نتیجه می‌رسیم که صرافی، عنصر مهم و حیاتی در بازار کریپتو است که نقدینگی را فراهم می‌کند و مبادله دارایی‌ها در سطح جهانی را به‌صورت دیجیتالی آسان می‌کند. توجه داشته باشید که همواره به دامنه اینترنتی صرافی خود دسترسی داشته باشید و راجع به کیفیت خدمات از دوستان خود یا سایر کاربران سوال بپرسید.

صرافی‌ها چند نوع هستند؟

خوشبختانه صرافی‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها به تناسب فعالیتی که می‌کنند، بخشی از نیاز کاربران را برطرف خواهند کرد. گروهی از صرافی‌ها متمرکز هستند (CEX) و برخی دیگر غیرمتمرکز (DEX). صرافی‌های متمرکز واسط تراکنش‌ها محسوب می‌شوند و امنیت بالایی دارند و کاربرپسند هستند.

همچنین این نوع از صرافی‌ها خدمات بسیاری نظیر معاملات اسپات، معاملات فیوچرز و درآمدهای غیر فعال از سپرده‌گذاری ارائه می‌دهند. صرافی‌های متمرکز را یک شرکت یا نهاد خاص کنترل می‌کند و به همین دلیل است که متمرکز به‌حساب می‌آیند.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

اما صرافی های غیر متمرکز بدون نیاز به هرگونه واسطه، معاملات مستقیم و همتا به همتا را فراهم می‌آورند. به‌طور کلی صرافی های DEX روی حریم خصوصی مانور زیادی داده و کنترل وجوه و دارایی‌ها را به خود کاربران واگذار کرده‌اند و نقدینگی کمتری در مقایسه با CEXها دارند؛ علاوه بر این چندان کاربرپسند نیستند و کار با آنها دشوار است.

صرافی ارز دیجیتال چه وظایفی دارد؟

صرافی‌ها خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای معامله‌گران تسهیل می‌کنند و در راستای خدمت‌رسانی به فعالان دنیای کریپتو، یک‌سری وظایف برای آنها در نظر گرفته شده که عبارتند از:

  • به مشتریان بهترین پشتیبانی ممکن را ارائه می‌دهند
  • امنیت دارایی‌های کاربران را به روش‌های مختلفی نظیر ذخیره‌سازی سرد و احراز هویت دو عاملی تضمین می‌کنند
  • قیمت ارزهای دیجیتال را به‌صورت لحظه‌ای و آنی نمایش می‌دهند
  • سفارش‌های خرید و فروش را با یکدیگر مطابقت داده و تراکنش‌ها را اجرا خواهند کرد

علاوه بر وظایف فوق که میان اغلب صرافی‌ها مشترک است، گروهی دیگر از آنها سعی می‌کنند سیاست‌های احراز هویت مشتری و مبارزه با پولشویی را به‌منظور سازگاری با مقررات مالی جهانی پیاده‌سازی کنند. با این حال چنین سیاست‌های موفقی برای ما ایرانی‌ها به‌علت تحریم‌های بین‌المللی در دسترس نخواهد بود و به همین خاطر است که معامله‌گران کشورمان ترجیح می‌دهند از صرافی‌های معتبر داخلی استفاده کنند.

برای انتخاب بهترین صرافی خارجی به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید اگر تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی نبودیم، انتخاب یک صرافی خارجی برای ما راحت و آسان بود؛ ولی به‌علت وجود تحریم‌های شدید غرب، انتخاب صرافی تبدیل به فرآیندی دشوار و چالش‌برانگیز شده است که باید برای درست طی شدن آن به نکات مهمی توجه کنیم. انتخابی که عجولانه و بدون تحقیق باشد، تهدیدی جدی برای دارایی‌ها است.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

خبر خوب این‌که کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌های خارجی و ایرانی استفاده کنند و محدودیتی وجود نخواهد داشت. صرافی‌های داخلی ریسک کمتری دارد و امنیت دارایی‌ها را تضمین می‌کنند؛ ولی اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از نمونه‌های ایرانی کمک بگیرید، ادامه مطلب را به دقت مطالعه کنید و نکات آن را به‌خاطر بسپارید.

1. خدمات پشتیبانی از مشتری

برای انتخاب صرافی همواره باید به سطح خدمت‌رسانی آن توجه کرد؛ چرا که در صورت بروز مشکل باید از پشتیبانی آن درخواست راهنمایی و کمک کنید و اگر سطح پشتیبانی آنها مطلوب نباشد، گیج و سردرگم خواهید شد. اگر مشکلی برای حساب معاملاتی شما پیش بیاید یا تراکنش‌ها با مشکل مواجه شوند، پشتیبانی باید به فریادتان برسد. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید از فعالان دنیای کریپتو کمک بگیرید و تحقیقات خود را کامل کنید.

2. قوانین و مقررات

برای این‌که سرتان کلاه نرود، حتما به دقت جزئیات قوانین و مقررات صرافی منتخب خود را مطالعه کنید. صرافی‌هایی که دارای احراز هویت مشتری هستند از کاربران خود کارت شناسایی یا پاسپورت می‌خواهند و به همین دلیل ایرانی‌ها نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

با این حال گروهی از صرافی‌ها به مشتریان خود اجازه می‌دهند بدون نیاز به احراز هویت از خدمات استفاده کنند. نکته مهم دیگری که باید از قوانین بفهمید، سقف واریزها و برداشت‌ها بدون احراز هویت است.

3. امنیت

بعضی از صرافی‌ها در تاریخچه فعالیت خود دچار مشکلات نرم افزاری، نظیر هک یا دزدی اطلاعات شده‌اند. به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و حفظ دارایی‌های خود باید امنیت صرافی دلخواهتان را بررسی کنید و نظرات کاربران آن را در نظر بگیرید. صرافی موظف است دارایی‌های شما را ذخیره‌سازی کند و اگر از اقدامات مهمی نظیر ذخیره‌سازی سرد و احراز هویت دو عاملی استفاده نکند، سرمایه شما احتمالا در معرض خطر قرار می‌گیرد.

4. تنوع ارزهای دیجیتال

شاید کم‌اهمیت جلوه کند، اما یک نکته مهم پیش از انتخاب صرافی، تنوع ارزهای دیجیتال و پشتیبانی از طیف وسیع رمزارزها است. ممکن است بخواهید میم کوین‌ها یا برخی آلت کوین‌های کم‌اهمیت را معامله کنید و اگر این نکته را در نظر نگیرید، احتمالا با مشکل مواجه شوید.

5. نقدینگی

حتما به میزان نقدینگی صرافی خارجی نگاه کنید و در نظر داشته باشید که هر قدر میزان نقدینگی بالاتر باشد، نیروهای عرضه و تقاضا شدیدتر بوده و تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و عملکرد بهتر پردازش می‌شوند.

6. کارمزد صرافی

کارمزد برای بسیاری از معامله‌گران و به‌خصوص اسکالپرها و نوسان‌گیرها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است؛ چرا که نرخ کارمزد بالا می‌تواند دردسرساز باشد. بنابراین کارمزد صرافی خارجی را با سایر رقبا مقایسه کرده و میزان مقرون‌به‌صرفه بودن را در نظر بگیرید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که از کارمزد پایین ممکن است بوی کلاهبرداری به مشام برسد.

بهترین صرافی های خارجی برای کاربران ایرانی

تا اینجا فهمیدیم که صرافی چیست، چه وظایفی دارد و باید برای انتخاب یک پلتفرم مناسب به چه نکاتی توجه کنیم. حالا که اطلاعاتمان راجع به صرافی‌ها نسبتا تکمیل شد، بیایید به معرفی بهترین نمونه‌های خارجی برای کاربران ایرانی بپردازیم. برای این‌که انتخاب عاقلانه و درستی داشته باشیم باید یک‌سری عوامل کلیدی را مد نظر قرار دهیم.

اول از همه این‌که امنیت صرافی باید تضمین کننده دارایی کاربرانش باشد و هر آنچه در چنته دارد برای محافظت از سرمایه معامله‌گران رو کند. دوم این‌که از جفت ارزهای زیادی پشتیبانی کند تا معاملات سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیرتر شوند. سوم آن‌که کارمزدهای رقابتی و شفاف داشته باشد تا بدین ترتیب هزینه‌های معاملاتی کاهش یابد و کسب سود شیرین‌تر شود. چهارم، دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند باشد تا تمام معامله‌گران مبتدی تا حرفه‌ای را جذب خود کند.

همچنین کاربران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلف و متنوع هستند و صرافی باید این گزینه را پوشش دهد. در صورتی که عوامل فوق را مد نظر قرار دهید و آنها را با امنیت، تنوع، کارمزدهای رقابتی و کاربرپسندی ترکیب کنید، قطعا تجربه معاملاتی مفیدی خواهید داشت.

1. صرافی کوینکس – CoinEx

صرافی کوینکس - بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

تاریخ تأسیس صرافی ارز دیجیتال کوینکس به سال 2017 بازمی‌گردد. خدمات مختلف و متعددی که این پلتفرم ارائه می‌دهد زبانزد تمامی کاربران بوده و می‌توانید از برخی آنها نظیر مبادله ارزهای دیجیتال، معاملات مارجین، معاملات آتی، سهام‌گذاری و خدمات مالی غیر متمرکز بهره ببرید.

در حال حاضر کوینکس از 100 جفت ارز و 500 بازار معاملاتی پشتیبانی می‌کند و سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به رمزارزهای متنوعی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل و غیره را دارند. توکن بومی صرافی بزرگ CoinEx با نماد CET در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته که می‌توان با خرید آن از ویژگی‌هایی نظیر کاهش کارمزدها، دریافت پاداش و شرکت در رأی‌گیری حاکمیتی استفاده کرد.

باید در نظر داشته باشید که قریب به یک سال پیش بود که این صرافی مورد حمله هکرها قرار گرفت و نزدیک به 60 میلیون دلار سرمایه به سرقت رفت. برای انتخاب کوینکس باید به این‌گونه موارد دقت کنید تا متوجه شوید که چرا تأکید می‌کنیم تمام سرمایه خود را در یک کیف پول صرافی نگه‌داری نکنید.

مزایا
  • خدمات مالی غیر متمرکز: یکی از روش‌های کسب سود از بازار رمزارزها، ورود به عرصه خدمات مالی غیر متمرکز یا دنیای دیفای است. صرافی کوینکس به کاربران خود فرصت‌های زیادی به‌منظور کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.
  • کارمزدهای پایین: یکی از رقابتی‌ترین کارمزدها را بین رقبا صرافی کوینکس دارد. معامله‌گران فعال از این مزیت نهایت استفاده را می‌برند.
  • رابط کاربری ساده: چه تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، از محیط کاربری این پلتفرم لذت خواهید برد.
  • خدمات متنوع و گسترده: مبادله ارزهای دیجیتال، معاملات مارجین، معاملات آتی، سهام‌گذاری و خدمات دیفای از جمله خدماتی است که این صرافی ارائه می‌دهد.
  • ارزهای دیجیتال متنوع: پشتیبانی از 100 جفت ارز و 500 بازار معاملاتی دست کاربران را برای کسب سود باز می‌گذارد.
  • توکن بومی CET: مزایای توکن بومی کوینکس شامل کاهش کارمزد، دریافت پاداش و مشارکت در رأی‌گیری‌های حاکمیتی می‌شود.
معایب
  • محدودیت در برخی از کشورها: متاسفانه قوانین این صرافی به‌نفع ایرانی‌ها نیست و چون تحت تحریم‌های بین المللی قرار داریم، استفاده از تمامی قابلیت‌های آن برای ما در دسترس نیست و با ریسک همراه است.
  • حجم پایین معاملات: حجم معاملات کوینکس در مقایسه با رقبای بزرگ آن بسیار پایین است و یعنی نقدینگی کمتری دارد. بنابراین احتمالا نقدینگی برخی جفت ارزها با مشکل مواجه شود.
  • گزینه‌های محدود پرداخت فیات: گزینه‌های پرداخت فیات این پلتفرم محدود بوده و برای کاربرانی که ترجیحشان معامله با پول سنتی است، محدودکننده خواهد بود.
  • پشتیبانی محدود مشتری: به گزارش برخی کاربران، عملکرد پشتیبانی این صرافی مطلوب نبوده و پاسخگویی و کارآمدی آنها ضعیف است.

2. صرافی بینگ ایکس – BingX

صرافی بینگ ایکس

از بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی‌ها باید به بینگ ایکس اشاره کرد که یک سال بعد از کوینکس راه‌اندازی شد. اعضای این صرافی بزرگ علاوه بر موسس آن، جاش لو، موسسات و نهادهای دیگری نظیر جی پی مورگان، استاندارد چارترد، علی بابا و تن سنت هستند.

بینگ ایکس معامله دارایی‌های دیجیتالی مختلفی مثل معاملات اسپات، ابزار مشتقه، کپی تریدینگ و گرید تریدینگ ارائه می‌دهد و همچنین یک برنامه کاربردی قابل نصب برای تلفن‌های همراه دارد که هم اندرویدی‌ها و هم کاربران آیفون می‌توانند از آن استفاده کنند. تمامی معامله‌گران، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، از این پلتفرم معاملاتی نهایت استفاده را می‌برند.

متاسفانه سال گذشته آدرس سایت بینگ ایکس برای کاربران داخل ایران فیلتر شد، ولی جایگزینی برای آن معرفی گردید. هم‌اکنون تریدرها و سرمایه‌گذاران کشورمان می‌توانند از طریق وبسایت bingx.pro به حساب خود دسترسی داشته باشند و از خدمات متنوع آن بهره ببرند.

پیش از این‌که بتوانید از حساب صرافی بینگ ایکس استفاده کنید، باید برای خود یک اکانت بسازید و سپس از مجموع خدماتی که در این پلتفرم ارائه می‌شود، بهره‌مند شوید. نکته حائز اهمیت این‌که احراز هویت مشتری در حال حاضر اجباری نبوده، ولی کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور کارت شناسایی یا پاسپورت ایرانی خود را آپلود کرده و فرآیند احراز هویت را کامل کنند.

اگر احراز هویت خود را در سایت بینگ ایکس تکمیل نکنید، می‌توانید در 24 ساعت تنها 50 هزار دلار برداشت کنید؛ اما کاربرانی که این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند می‌توانند حداکثر تا سقف 5 میلیون دلار برداشت داشته باشند. نگاهی به مزایا و معایب این صرافی می‌اندازیم.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

مزایا
  • کارمزدهای میکر و تیکر در معاملات اسپات این صرافی تنها 0.1 درصد است که هزینه مناسبی است
  • اجباری برای احراز هویت مشتری وجود ندارد و ایرانی‌ها می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند
  • طیف گسترده‌ای از معاملات نظیر کپی تریدینگ و گرید تریدینگ را پشتیبانی می‌کند
  • این صرافی در کوین مارکت کپ فهرست شده و می‌توان حجم معاملات و دارایی‌های آن را مشاهده کرد
  • می‌توان بینگ ایکس را به پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو متصل کرد
  • برای کاربران اندرویدی و آیفون برنامه تلفن همراه دارد
معایب
  • شاید در آینده به کاربران ایرانی خدمات ارائه ندهد یا پشتیبانی‌اش را قطع کند
  • زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند
  • محدودیت برداشت روزانه 50 هزار دلار برای کاربرانی که احراز هویت نکرده‌اند دارد

3. صرافی مکسی – Mexc

صرافی مکسی

سومین صرافی مورد علاقه کاربران ایرانی که استقبال زیادی از آن می‌کنند، مکسی است که در سال 2018 توسط رایدر جونجی بنیان نهاده شد. این صرافی در حال حاضر با بیش از ده میلیون کاربر فعال در بیش از 170 کشور دنیا خدمت ارائه می‌دهد. کاربران ایرانی بسیاری از مکسی استفاده می‌کنند، ولی باید توجه داشت که قادر به ثبت نام و احراز هویت نیستند.

با این اوصاف اگر می‌خواهید از خدمات این صرافی خارجی استفاده کنید، می‌بایست با یک وی پی ان و آی پی ثابت به آن متصل شوید. پیچیده بودن اتصال به Mexc باعث شده تا برخی کاربران ترجیح دهند به‌جای استفاده از آن به‌سراغ پلتفرم‌های داخلی نظیر اوکی اکسچنج بروند.

از جمله خدماتی که مکسی به مشتریان خود ارائه می‌دهد می‌توان به معاملات اسپات، فیوچرز و سهام‌گذاری یا استیکینگ اشاره کرد. همچنین این صرافی از بسیاری ارزهای دیجیتال و جفت ارزها پشتیبانی کرده و نیازهای کاربران مبتدی و حرفه‌ای را مرتفع می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکسی، کارمزدهای رقابتی آن است و به همین خاطر افرادی که به‌دنبال صرف هزینه‌های خرید و فروش پایین هستند، مشتری دائمی این صرافی به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این، رابط کاربری ساده هم مناسب تازه‌واردها است و هم مورد پسند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قرار گرفته.

البته تنها نگرانی کاربران ایرانی، موضوع احراز هویت است که فعلا نمی‌توان انجام داد؛ ولی می‌توانید بدون نیاز به آن امور خود را انجام دهید و معاملات خود را مدیریت کنید.

مزایا
  • از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند
  • کارمزد میکر و تیکر آن برای معاملات اسپات 0.1 درصد و برای معاملات فیوچرز تنها 0.2 درصد است
  • از معاملات فیوچرز، کپی تریدینگ و کسب سود از طریق سپرده‌گذاری پشتیبانی خواهد کرد
  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال و برداشت پول بدون نیاز به احراز هویت
  • برنامه کاربردی برای ویندوز و تلفن های همراه
  • در کوین مارکت کپ فهرست شده و حجم معاملات و دارایی‌های آن قابل مشاهده است
معایب
  • برای استفاده باید با آی پی ثابت و غیر ایرانی وارد شد
  • ایرانی‌ها نمی‌توانند فرآیند ثبت نام و احراز هویت را کامل کنند

برترین صرافی‌های غیرمتمرکز 2024

گفتیم که دو نوع صرافی متمرکز و غیر متمرکز در دنیای کریپتو وجود دارد که می‌توان به تناسب نیازی که دارید از خدمات آنها بهره‌مند شوید. صرافی غیر متمرکز یا DEX پلتفرمی است که کاربران ارزهای دیجیتال به‌کمک آن بدون واسطه و به‌صورت همتا به همتا با یکدیگر مبادله می‌کنند.

در این نوع صرافی خرید و فروش رمزارزها بسیار شبیه به اکوسیستم صرافی‌های سنتی بوده، با این تفاوت که تمامی امور روی بلاک چین انجام می‌شوند و تمامی کارها به‌صورت خودکار و بدون نیاز به هرگونه واسطه و مجوز صورت می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین صرافی‌های DEX در سال 2024 می‌توان به یونی سواپ، پنکیک سواپ، کرو، سوشی سواپ و تریدر جو اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به ذکر مزایا و معایب آنها بپردازیم.

مزایا
  • تنوع و تعدد فراوان توکن‌های ارز دیجیتال: یکی از مهم‌ترین مزایای صرافی‌های غیر متمرکز، پشتیبانی از توکن‌هایی است که کمتر شناخته شده هستند. این نوع توکن‌ها به احتمال زیاد در صرافی‌های متمرکز پیدا نمی‌شوند و این مزیت به‌نفع کاربران ایرانی است تا بتوانند پرتفوی خود را متنوع کنند.
  • حریم خصوصی مطلوب: به‌طور کلی صرافی‌های DEX به مشتریان خود اجازه می‌دهند بدون نیاز به احراز هویت یا ارائه هرگونه اطلاعات شخصی، حریم خصوصی خود را حفظ کنند و مدیریت حساب‌هایشان را بر عهده بگیرند.
  • نیازی به مجوزهای نظارتی ندارد: از آنجایی که چنین صرافی‌هایی غیر متمرکز هستند، نیازی به مقررات و قوانین نظارتی ندارند و مستقل از چنین نهادهایی کار می‌کنند. با این اوصاف، کاربران ایرانی می‌توانند بدون محدودیت به استفاده از آنها بپردازند.
  • امنیت عالی: صرافی های غیر متمرکز در برابر حملات هکری و خرابکارانه مقاوم هستند و امنیت دارایی سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنند.
معایب
  • محدودیت در روش پرداخت: صرافی های غیر متمرکز برای برداشت و پرداخت، گزینه‌های کمتری پیش روی شما قرار می‌دهند. این پلتفرم‌ها مثل کیف پول‌های ارز دیجیتال نیستند و ممکن است از انتقال بانکی هم پشتیبانی نکنند که برای کاربران ایرانی دردسرساز به‌حساب می‌آید.
  • رابط کاربری پیچیده: بر خلاف صرافی‌های متمرکز که رابط کاربری ساده داشتند، کار با پلتفرم‌های DEX پیچیده و دشوار است (خصوصا برای مبتدی‌ها).
  • محدود بودن نقدینگی: از آنجایی که حجم معاملات صرافی های غیر متمرکز پایین است، نقدینگی آنها کمتر خواهد بود و همین موضوع باعث نوسان قیمت می‌شود.
  • پشتیبانی ضغیف از مشتریان: متاسفانه یک عیب بزرگ اغلب صرافی های غیر متمرکز، پشتیبانی ضعیف آنها است. با این اوصاف اگر کاربران ایرانی به دردسر بیفتند، پاسخگویی برای مشکل آنها وجود دارد.

1. یونی سواپ – Uniswap

یونی سواپ - بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

نخستین صرافی غیر متمرکزی که توانست به محبوبیت قابل قبولی برسد، یونی سواپ است. این پلتفرم جذاب به‌واسطه استقبال بی‌نظیر مشتریان با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شد و موفق گردید در رده بهترین صرافی های ارز دیجیتال قرار بگیرد. یونی سواپ روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته و تا به امروز چندین بار آپدیت شده است.

2. پنکیک سواپ – Pancakeswap

صرافی پنکیک سواپ - بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

دومین صرافی غیر متمرکز محبوب و موفقی که باید معرفی کنیم، پنکیک سواپ است. این پلتفرم روی شبکه بایننس اسمارت چین توسعه یافته و از توکن‌های BEP20 پشتیبانی می‌کند و می‌توان در اکوسیستم آن به خرید و فروی ان اف تی پرداخت.

3. کرو – Curve

صرافی کرو

جالب است بدانید که یکی از صرافی های غیر متمرکز که برای استیبل کوین‌ها و سایر توکن‌هایی که قیمت نزدیک به هم دارند ساخته شده، کرو است. در این صرافی، کارمزد معاملات تنها 0.04 درصد بوده که بخشی از آن به تأمین‌کنندگان نقدینگی و بخشی دیگر به سهام‌گذاران پرداخت می‌شود. اولین بار این پلتفرم روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، ولی هم‌اکنون روی بلاک‌چین‌های لایه دومی نظیر اولنچ، پالیگان و فانتوم توسعه یافته است.

4. سوشی سواپ – Sushiswap

سوشی سواپ

بعد از این‌که یونی سواپ به موفقیت رسید، توسعه‌دهندگان آن تصمیم گرفتند نسخه اصلاح شده‌ای از آن را با عنوان سوشی سواپ راه‌اندازی کنند. با این صرافی غیر متمرکز می‌توان توکن‌های چندین بلاک چین مختلف را مبادله کرد. این پلتفرم جزو اولین صرافی‌هایی است که روی شبکه‌های اولنچ، فانتوم، هارمونی و سلو توسعه یافته است.

از صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنیم یا خارجی؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، سعی کردیم به معرفی دو نوع صرافی متمرکز و غیر متمرکز بپردازیم و چند نمونه از بهترین آنها را توضیح دهیم. تا اینجا متوجه شدید که استفاده از صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ما ایرانی‌ها بدون دردسر و مشکل نیست و همواره باید هنگام کار با آنها آماده باشیم که خدمات خود را برای ما قطع کنند.

علاوه بر این، برای کار با صرافی های غیر ایرانی باید از فیلترشکن و آی پی ثابت استفاده کنیم که خود مشکلات و چالش‌های زیادی به‌همراه دارد. با این اوصاف هم هزینه‌های شما افزایش می‌یابد و هم ممکن است حسابتان قفل شود و دسترسی به دارایی‌هایتان را از دست بدهید.

کدام صرافی ایرانی خوب است؟

گفتیم که استفاده از صرافی های خارجی در کنار مزایای بی‌شماری که دارد، معایب بزرگی نیز به‌همراه خواهد داشت و به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران ایرانی ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های بومی کمک بگیرند. یکی از صرافی های ایرانی که حساب خود را پس داده، اوکی اکسچنج است.

این صرافی امنیت قابل قبولی داشته و کاربران می‌توانند بدون نیاز به فیلترشکن از آنها استفاده کنند. همچنین در این صرافی فرآیند احراز هویت بدون مشکل قابل انجام خواهد بود. عدم تکمیل فرآیند احراز هویت در صرافی های خارجی مشکلات فراوانی نظیر محدودیت در برداشت‌های روزانه به‌همراه دارد که این چالش در صرافی های ایرانی حل شده است.

یکی از مزایای مهم اوکی اکسچنج، انجام پرداخت‌ها و واریزی‌ها با کارت بانکی و به‌صورت ریالی است. علاوه بر این، دیگر نگران مسدود شدن حساب خود در اثر استفاده از آی پی ثابت و فیلترشکن نیستید.

همچنین بخوانید:
پرداخت با تتر در شبکه TON تلگرام ممکن شد فعالیت مشکوک نهنگ های دوج کوین نشانه چیست؟ نهنگ قدیمی بیت کوین از خوابی طولانی بیدار شد!