دوربین آیفون 16 پرو

بزرگترین تغییرات دوربین که در آیفون 16 پرو منتظرشان هستیم

امسال گوشی‌های iPhone 16 اپل رونمایی‌ می‌شوند. انتظار چه تغییراتی را در دوربین آیفون 16 پرو، پرچمدار این  خانواده داریم؟

انتظار داریم کمپانی اپل در پاییز امسال از جدیدترین پرچمداران خانواده آیفون خود یعنی آیفون 16 پرو و 16 پرومکس رونمایی کند. درست مثل هر گوشی سطح بالای دیگری، تا به حال شایعه‌های زیادی درباره این دو آیفون جدید منتشر شده است. یکی از این موارد که امیدوار هستیم صحت داشته باشد، شایعه ارتقا دوربین در iPhone 16 Pro و 16 ProMax نسبت به نسل قبلی آن‌هاست.

وقتی بهترین گوشی‌های مناسب عکاسی را رتبه بندی می‌کنیم، گوشی آیفون 15 پرو مکس بدون شک و همچنان در صدر فهرست قرار می‌گیرد. از طرفی با عرضه دو گوشی جدید آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس، این فهرست احتمالا تغییر می‌کند! علاوه بر الگوریتم‌های جدید در پردازش تصویر که به طور معمول انتظارشان را در نسل‌های جدید داریم، همچنین امید داریم که آیفون تازه با سخت افزار به روز رسانی شده و تغییرات چشمگیری به بازار راه پیدا کند.

آیفون یکی از آن مدل گوشی‌های هوشمند است که از نظر تکنولوژی در عکاسی و فیلمبرداری از سایر رقیبان اندرویدی خود عقب مانده. به همین خاطر شاید بهتر باشد کمپانی اپل در توسعه آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس خود بر این موضوع توجه ویژه‌ای نشان دهد.

علاوه بر سخت افزار، انتظار داریم که قابلیت‌های نرم افزاری ویژه با سیستم عامل iOS 18 به این آیفون تازه اضافه شوند. اپل کنفرانس اختصاصی WWDC 2024 خود را تابستان امسال برگزار می‌کند و شاید نسخه اولیه iOS 18 را هم در خلال آن به پیش نمایش بگذارد. شایعه شده که هوش مصنوعی نقش بزرگی در شکل گیری این نسخه نرم افزاری ایفا می‌کند و بدین ترتیب آیفون 16 پرو هم از امکانات هوش مصنوعی در دوربین بهره‌مند خواهد شد.

همان طور که اشاره کردیم، تا به حال شایعه‌های زیادی درباره طراحی و قابلیت‌های احتمالی در آیفون 16 پرو منتشر شده است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به مهم‌ترین و پرتکرارترین شایعه‌ها درباره دوربین iPhone 16 Pro بپردازیم.

حسگرهای بزرگ در ماژول دوربین اصلی

دوربین آیفون 16 پرو

از آنجا که دوربین اصلی نقش اساسی در هویت کلی دوربین دارد، یکی از مهم‌ترین شایعه‌ها درباره احتمال تعبیه حسگرهای بزرگ در دوربین پشتی آیفون 16 پرو است. یک افشاگر معروف فضای وب با نام کاربری Digital Chat Station در این باره گفته که لنز استاندارد آیفون به 48 مگاپیکسلی در اندازه 1.14/1 اینچ ارتقا پیدا می‌کند. اندازه آن در نسل قبلی 1.28/1 اینچ بود که می‌توانید روی دو گوشی آیفون 15 پرو و 15 پرومکس مشاهده‌اش کنید.

اما این افزایش اندازه به چه معناست؟ حسگرهای بزرگ‌تر می‌توانند نور بیشتری دریافت کنند و در نتیجه تصاویر را با جزئیات دقیق‌تر و بیشتر (مخصوصا در نور کم) به ثبت برسانند. نتیجه این ادعا را به خوبی می‌توان از مقایسه دو پرچمدار سامسونگ گلکسی اس 24 در مقابل آیفون 15 پرومکس اثبات کرد.

یکی دیگر از موارد ارتقا سخت افزاری مورد انتظار در هر دو مدل آیفون، به استفاده از حسگر 48 مگاپیکسلی فوق عریض اشاره دارد که اندازه آن هم 2.6/1 اینچی پیش بینی شده است. این شایعه از دو جهت مورد توجه قرار گرفته. اول اینکه عملکرد کلی دوربین بهبود پیدا می‌کند و مورد دوم و مهم‌تر اینکه اپل می‌تواند تکنولوژی ادغام پیکسلی را هم به آن اضافه کند. این تکنولوژی سال گذشته در دوربین اصلی آیفون 15 تعبیه شده بود تا کیفیت اپتیکال را در صورت بریدن تصویر ثبت شده در لنز فوق عریض، حفظ کند.

دوربین فوق عریض و 12 مگاپیکسلی 3.6/1 اینچی در گوشی آیفون 15 پرو الان هم تصاویر فوق العاده‌ای ثبت می‌کند. با این پیش فرض انتظار داریم که کیفیت در آیفون 16 پرو و پرومکس در سطح بالاتر از انتظار ظاهر شود.

طراحی دوربین تتراپریسم در آیفون 16 پرو

دوربین آیفون 16 پرو

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها در آیفون 15 پرو مکس، دوربین تله فوتو تتراپریسم آن بود که باعث شد کاربران بیشتری به خرید آن تمایل نشان دهند. این دوربین امکان بزرگنمایی اپتیکال 5 برابر ارائه می‌داد که در مقایسه باید بگوییم آیفون 15 پرو فقط از 3 برابر بزرگنمایی اپتیکال پشتیبانی می‌کرد. حالا شایعه شده که هر دو مدل آیفون 16 پرو و 16 پرومکس به دوربین تتراپریسم با بزرگنمایی اپتیکال تا 5 برابر مجهز می‌شوند.

این تغییر باعث ایجاد هماهنگی میان دو مدل پرو و پرومکس امسال می‌شود و شاید کاربران برای خرید آیفون 16 پرو مکس به دنبال دلایل بیشتری بگردند. همچنین شاید اپل گوشی آیفون 16 پرو را کمی گران‌تر قیمت گذاری کند! در حال حاضر فاصله قیمتی میان آیفون 15 پرو و 15 پرومکس 200 دلار است. اگر آیفون 16 پرو هم به تتراپریسم تله فوتو پیشرفته مجهز شود، منطقی به نظر می‌رسد که قیمت بالاتری هم برای عرضه داشته باشد.

بزرگنمایی تله فوتو 6 برابری در آیفون 16 پرومکس

اگر شایعه‌ها درباره احتمال تجهیز آیفون 16 پرو مکس به حسگر دوربین تله فوتو اولترا صحت داشته باشند، قیمت گذاری فعلی هم ممکن است بدون تغییر باقی بماند. در واقع یکی از اولین شایعه‌ها به این موضوع پرداخته بود که شاید آیفون 16 پرو مکس به تله فوتو 6 برابری مجهز شود و از این نظر به پرو برتری داشته باشد.

دوربین آیفون 16 پرو

همچنین بخوانید:
ظرفیت باتری مدل های مختلف آیفون ۱۶ لو رفت رنگ بندی خانواده آیفون ۱۶ فاش شد؛ آیفون های جدید در هفت رنگ مختلف!

هر چه بازه بزرگنمایی وسیع‌تر باشد، دوربین در آیفون 16 پرومکس باکیفیت‌تر خواهد بود. این شایعه از این نظر منطقی به نظر می‌رسد که اپل بخواهد دوربین را در 16 پرومکس از 16 پرو تمایز ببخشد. پیش از این هم شاهد بودیم که چطور دوربین در آیفون 15 پرومکس توانست با بزرگنمایی تله فوتو 5 برابری خود تصاویری بهتر از دوربین تله فوتو 3 برابری در آیفون 14 پرو مکس ارائه دهد.

در نتیجه، گوشی آیفون 16 پرومکس هم می‌تواند مرز بزرگنمایی دیجیتال 25 برابری موجود در آیفون 15 پرومکس فعلی را پشت سر بگذارد. چنین تغییر مثبتی در دوربین با در نظر گرفتن ارتقا تدریجی سال به سال، معنادار به نظر می‌رسد.

کاهش پدیده Lens Flare در آیفون 16 پرو

دوربین آیفون 16 پرو

پدیده Lens Flare یا شراره نوری هنوز هم در عکس‌هایی که آیفون 15 پرو و 15 پرومکس ثبت می‌کنند دیده می‌شود. شاید برخی متوجه آن نشده باشند؛ اما مخصوصا بعد از خورشید گرفتگی ماه گذشته، بسیاری از کاربران درباره آن در فضای اینترنت انتقاد کردند. حالا شایعه مرتبطی منتشر شده که ادعا می‌کند اپل در صدد رفع این مشکل برآمده است.

ممکن است اپل در روند توسعه آیفون 16 پرو و 16 پرومکس، چیزی به دوربین اضافه کند تا این مشکل تصویربرداری را در جهت بهبود کیفیت کلی مرتفع سازد. این نوع پوشش آنتی فلر احتمالا به کمک یک لایه اتمی (ALD) ایجاد می‌شود تا از بروز شراره نوری و تخریب تصاویر جلوگیری کند.

دکمه ثبت تصویر

و بالاخره دکمه فیزیکی برای ثبت تصاویر دوربین به آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس (شاید هم همه گوشی‌های احتمالی این خانواده) اضافه می‌شود. آنچه Capture Button را از Action Button آیفون 15 پرو متمایز می‌سازد این است که دکمه جدید به طور اختصاصی به دوربین تعلق دارد.

دکمه Capture احتمالا از نوع لمسی خازنی است که می‌تواند سطوح مختلف فشار وارده را تشخیص دهد و با توجه به هرکدام یک نوع عملکرد را به اجرا درآورد. برای مثال، فشار کم می‌تواند برای ثبت عکس باشد و فشار محکم و طولانی دکمه برای شروع فیلمبرداری دوربین تنظیم شود.

دوربین آیفون 16 پرو

هنوز مشخص نیست که این Capture Button قابلیت اجرای عملکردهای خارج از دوربین گوشی را هم دارد یا خیر. در حالی که هنوز می‌توانید Action Button را برای اجرای وظایف مختلف شخصی سازی کنید، ماهیت خازنی در Capture Button می‌تواند آن را بر عملکردهای دوربین متمرکز کند.

سایر امکانات مورد انتظار در دوربین آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس

مواردی که ذکر کردیم، مهم‌ترین شایعه‌هایی به شمار می‌روند که تا به حال درباره آیفون 16 پرو و 16 پرومکس منتشر شده‌اند. البته هنوز مدت زیادی تا زمان معرفی رسمی باقی مانده و شاید خبرها و احتمالات بیشتری در این باره منتشر شود. اپل هنوز هم فرصت دارد تا دوربین را در پرچمداران آینده خود به نحو احسن ارتقا دهد. برخی از دیگر تغییرات که ممکن است در این گوشی‌ها اعمال شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای ویرایش تصویر: رقیبان فعلی آیفون ابزارهای مختلف هوش مصنوعی برای ویرایش تصاویر و ویدیوها ارائه می‌کنند. برای مثال می‌توانیم به Magic Editor در گوگل پیکسل 8 و Instant Slow-Mo در گلکسی اس 24 اولترا اشاره کنیم. انتظار می‌رود که اپل هم دست به کار شود و با معرفی ابزارهای انحصاری خودش در سیستم عامل iOS 18 پا به میدان بگذارد.
  • کنترل‌های کامل دستی: گوشی‌های آیفون در خلال سال‌های گذشته همواره به خاطر کیفیت فوق العاده تصاویر از سوی کاربران تحسین شده‌اند. از آن سو، علاقه مندان به عکاسی تمایل دارند از مزایای کنترل‌های دستی در دوربین آیفون بهره بگیرند و خودشان در ثبت تصاویر و ویدیوها دخل و تصرف کنند.
  • ضبط ویدیو با دو دوربین به طور هم زمان: حالا امکان ضبط ویدیو با هر دو دوربین سلفی و اصلی در گوشی آیفون وجود دارد. البته در اغلب موارد لازم است برای این کار از اپلیکیشن‌های جانبی مانند Double Take By Filmic Pro کمک بگیرید. شاید بهتر باشد اپل کاری کند که امکان استفاده هم زمان از دو دوربین مجزا به صورت داخلی در آیفون فراهم شود. بدین ترتیب بدون نیاز به اپلیکیشن دیگر می‌تواند با هر چهار لنز دوربین‌های مختلف ویدیو ضبط کنید.

همان طور که اشاره کردیم، هنوز فرصت مانده تا شایعه‌های بیشتری درباره iPhone 16 Pro و 16 Pro Max منتشر شوند. با توجه به انتظارها درباره بهبود تصاویر و ویدیوها، فشار بیشتری بر چیپست A18 Pro وارد خواهد آمد. دو آیفون جدید اپل قرار است مجهز به این پردازنده قدرتمند عرضه شوند و این پردازنده هم باید قدرت پردازشی لازم را برای همه عملکردهای مورد انتظارمان از پرچمداران 2024 اپل فراهم کند.

از دست ندهید:
امتیاز بنچمارک آیفون 16 پرو لو رفت؛ آیا تراشه A18 پرو قادر به رقابت با اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد بود؟ ۵ قابلیت هوش مصنوعی آیفون ۱۶ که می‌توانند گلکسی اس ۲۴ را به چالش بکشند جدیدترین شایعات آیفون ۱۶ پرو؛ حافظه ۲ ترابایتی، رنگ‌های جدید و باتری قوی‌تر ۷ پیشرفت بزرگ که از آیفون ۱۶ پرو مکس انتظار داریم

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*