آیفون 16 پرو مکس

آیفون 16 پرو مکس و هرآنچه که از پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم

در این مطلب قصد داریم به بررسی شایعات و اخبار پیرامون آیفون 16 پرو مکس – iPhone 16 Pro Max اپل بپردازیم و انتظارات خود از این گوشی را مطرح کنیم.

حدود دو هفته پیش، اپل خانواده چهارتایی آیفون 15 خود را به‌طور رسمی معرفی کرد. مطابق روال همیشه، مدل‌های استاندارد سری آیفون امسال برخی ویژگی‌های مدل‌های پرو سال گذشته را به ارث برده و مدل‌های پرو نیز به تجهیزات و مشخصات جدیدی مجهز شده بودند.

با این وجود، امسال در بررسی بررسی آیفون 15 پرو مکس بر خلاف سال‌های گذشته، مشخصات فنی برتری را در مقایسه با مدل پرو ارائه داد و با ارائه ماژول دوربین منحصربفرد، به‌تنهایی عنوان پریمیوم‌ترین آیفون سال 2023 را از آن خود کرد.

این دوربین‌های جدید، همان‌طور که در نقد و بررسی‌ها هم مورد اشاره قرار گرفته‌اند، عکسبرداری و فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای را ارائه داده و بسیار ایده‌آل ارزیابی می‌شوند. اما این قابلیت‌ها و توانایی‌ها بدون شک در مقایسه با رقبای سرسختی مثل سری گلکسی اس 24 اولترا یا پرچمداران نسل آینده سایر برندهای اندرویدی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. بنابراین احتمالا نواقصی در سیستم دوربین iPhone 15 Pro Max قابل رویت است که انتظار می‌رود در نسل بعدی بهبود یابند.

به این ترتیب، نسل بعدی آیفون که با سیستم نامگذاری کنونی، آیفون 16 پرو مکس و بر اساس برخی شایعات، آیفون 16 اولترا نام خواهد داشت، باید در بسیاری زمینه‌ها پیشرفته‌تر از نسل کنونی باشد و پیشرفت‌های قابل توجهی را در مشخصات و قابلیت‌ها رقم بزند.

به همین بهانه قصد داریم در ادامه این متن به معرفی برخی مشخصات احتمالی iPhone 16 Pro Max بپردازیم و انتظاراتی که از پرچمدار سال آینده اپل می‌رود را بررسی کنیم. در این میان همچنین به بررسی برخی شایعات موجود در خصوص نسل بعدی گوشی های اپل هم خواهیم پرداخت و آن‌ها را با دقت بیشتری موشکافی خواهیم کرد.

آیفون 16 پرو مکس چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد؟

زمان عرضه iPhone 15 Pro Max

اپل مطابق عادت، آیفون‌های خود را روز سه شنبه یا چهارشنبه اولین یا دومین هفته سپتامبر رونمایی کرده و از جمعه هفته بعد از آن به بازار عرضه می‌کند.

به‌عنوان مثال، خانواده آیفون 15 روز 12 سپتامبر سال جاری رسما رونمایی شده و فروش آن از جمعه، 22 سپتامبر آغاز شد. شروع قیمت آیفون 15 پرو مکس از 1200 دلار برای مدل 256 گیگابایتی بود و قیمت گران‌ترین مدل آن با یک ترابایت حافظه داخلی نیز به 1600 دلار می‌رسید.

بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که علاوه بر زمان رونمایی، قیمت آیفون 16 پرو مکس هم مشابه مدل 15 پرو مکس باشد. بنابراین، نیمه نخست ماه سپتامبر سال 2024 مناسب‌ترین زمان برای رونمایی از آیفون‌های جدید به شمار می‌رود.

آیفون 16 پرو مکس یا اولترا؟

چند ماه پیش از رونمایی رسمی سری گوشی های iPhone 15، شایعات فراوانی پیرامون احتمال تغییر نام مدل پرو مکس به اولترا به گوش می‌رسید. این پسوند، به‌طور گسترده توسط رقبای اپل مانند سامسونگ، شیائومی یا موتورولا برای بهترین و پریمیوم‌ترین محصولاتشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عین حال اپل در رویداد Wonderlust سال 2023 خود کوچک‌ترین اشاره‌ای هم به پسوند اولترا نکرد و بار دیگر از همان سبک و سیاق نامگذاری خانواده آیفون 14 برای محصولات جدیدش استفاده کرد. به این ترتیب، حدس و گمان‌های مربوط به احتمال رونمایی از آیفون 16 اولترا به‌جای پرو مکس به نسل بعدی پرچمداران اپل منتقل شده است.

در حال حاضر مشخص نیست که حتی اگر قرار به معرفی مدل اولترا از آیفون 16 باشد؛ این گوشی جایگزین مدل پرو مکس می‌شود یا در کنار آن به بازار عرضه خواهد شد! در صورتی که اپل قصد داشته باشد مدل اولترا و پرو مکس را به‌صورت جداگانه روانه بازار کند، می‌توان انتظار داشت که قیمت مدل Ultra که باکیفیت‌ترین، پرامکانات‌ترین و بهترین آیفون تاریخ خواهد بود، نسبت به مدل پرو مکس هم چند صد دلار بیشتر باشد!

طراحی و صفحه نمایش iPhone 16 Pro Max و انتظارات از آن‌ها

صفحه نمایش iPhone 16 Pro Max

با وجود این که زمان بسیار زیادی تا معرفی سری آیفون 16 اپل باقی مانده؛ اما صحبت در خصوص مشخصات فنی و قابلیت‌های این گوشی‌ها از هم‌اکنون آغاز شده است.

یکی از گزارشات مهم در خصوص صفحه نمایش آیفون، به‌تازگی از شرق آسیا منتشر شده؛ جایی که مجله کره‌ای The Elec ادعا کرده که سیستم تشخیص هویت فیس آیدی که سال گذشته به ناحیه داینامیک آیلند در آیفون 14 پرو و پرو مکس منتقل شد، قرار است در آیفون 15 در زیر صفحه نمایش قرار گیرد. به این ترتیب در آیفون 16 پرو مکس، تنها حفره قابل مشاهده در بالای صفحه نمایش، دوربین سلفی خواهد بود.

علاوه بر این، منابع مختلفی به احتمال کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش در هر دو مدل پرو و پرو مکس آیفون 16 اشاره داشته‌اند؛ ضمن این که یکی از صاحب نظران حوزه گوشی های موبایل هم ادعا کرده که اندازه کلی صفحه نمایش آیفون‌های سال آینده افزایش خواهند یافت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که آیفون 16 پرو مکس سال آینده با صفحه نمایشی 6.9 اینچی روانه بازار شود!

در این صورت، iPhone 16 Pro Max بزرگترین اندازه صفحه نمایش را در میان تمامی آیفون‌های بازار ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، راس یانگ، تحلیلگر شناخته شده Display Supply Chain Consultants هم معتقد است که اپل در نسل بعدی گوشی های خود سرانجام استفاده از نسبت صفحه نمایش 19.5:9 را کنار خواهد گذاشت و از پانل‌های جدیدی با نسبت 19.6:9 استفاده خواهد کرد. بنابراین iPhone 16 Pro Max کشیده‌تر از نسل کنونی خواهد بود.

دیگر شایعه پیرامون آیفون 16 پرو مکس که توسط مجله The Elec منتشر شده هم حاکی از این است که نمایشگرهای این پرچمدار با بهره‌گیری از پانل‌های امولد چند لنزی (MLA) به‌مراتب روشن‌تر از صفحه نمایش نسل کنونی خواهند بود. این فناوری که انتظار می‌رود به‌طور خاص در صفحه نمایش مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 2024 مورد استفاده قرار گیرد، پیش‌تر باعث افزایش میزان روشنایی پانل تلویزیون‌های  ال جی تا سقف 60 درصد شده است. همچنین سامسونگ نیز از این پانل‌ها در گوشی های پرچمدار خود از جمله گلکسی اس 23 اولترا استفاده کرده است.

البته استفاده از پانل‌های MLA ضمن اینکه باعث کاهش میدان دید صفحه نمایش خواهد شد، قیمت تمام شده آن را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس نیز یکی از فاکتورهایی خواهد بود که افزایش قیمت این گوشی را در پی خواهد داشت. در بررسی آیفون ۱۵ اپل، یکی از مهم‌ترین مشکلات ضعف نمایشگر در مقایسه با رقبا بود.

به جز صفحه نمایش، حدس‌های دیگری هم در خصوص دیگر المان‌های طراحی آیفون 16 پرو مکس زده می‌شود. نخست آن که احتمالا کلید اکشن که امسال به مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون اضافه شد، در مدل سال آینده نیز حاضر باشد. همچنین، کلیدهای حالت جامد که قرار بود در سال 2023 جایگزین کلیدهای فیزیکی شوند، احتمالا در آیفون پرو های سال آینده به کار گرفته خواهند شد.

همچنین پورت USB و قاب تیتانیومی که جزو قابلیت‌های جدید آیفون 15 پرو و پرو مکس به شمار می‌روند هم به احتمال زیاد در نسل آینده حضور خواهند داشت.

دوربین آیفون 16 پرو مکس چه مشخصاتی خواهد داشت؟

دوربین آیفون 16 پرو مکس

در دو نسل اخیر آیفون پرو و پرو مکس اپل شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش دوربین بوده‌ایم. برای مثال، آیفون 14 پرو و پرو مکس با یک دوربین جدید 48 مگاپیکسلی به بازار عرضه شدند که قابلیت بزرگنمایی دو برابری بدون افت را در کنار برخی ویژگی‌های مخصوص عکسبرداری و فیلمبرداری به آن‌ها افزود.

از طرف دیگر، امسال هم آیفون 15 پرو مکس در کنار بهره‌مندی از حسگر اصلی توانمند 48 مگاپیکسلی، برای نخستین بار در تاریخ گوشی های اپل به لنز تله فوتو پریسکوپ مجهز می‌شود که بزرگنمایی پنج برابری را برای آن به ارمغان می‌آورد. در این زمینه بسیاری صاحب نظران معتقدند نسل‌های بعدی آیفون بزرگنمایی بهتری ارائه خواهند کرد!

به گزارش افشاگر معروف، Digital Chat Station، ماژول دوربین نسل بعدی آیفون پرو مکس احتمالا قادر خواهد بود با بهره‌گیری از دوربین سوپر تله فوتو خود حداقل در یک زمینه اصلی، سری گلکسی اولترا را به چالش بکشد. به این ترتیب باید انتظار استفاده از یک دوربین با فاصله کنونی بالاتر از 300 میلیمتر را از iPhone 16 Pro Max داشت که بتواند حداقل از پس دوربین خارق‌العاده گلکسی اس 23 اولترا برآید!

برای دستیابی به این سطح از بزرگنمایی، دو راه پیش روی اپل قرار دارد. حسگر به کار رفته در ماژول دوربین این گوشی یا می‌تواند همانند گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ از طراحی منشور کشیده استفاده کند و یا از مکانیزم منشور تا شده، مشابه آن‌چه در دوربین تله فوتوی 5 برابری آیفون 15 پرو مکس دیدیم، بهره ببرد.

با فرض این که حسگر اصلی iPhone 16 Pro Max از همان فاصله کانونی 24 میلیمتری حسگر به کار رفته در iPhone 15 Pro Max بهره ببرد، یک دوربین تله فوتو با بزرگنمایی شش برابری و فاصله کانونی 150 میلیمتر به همراه یک حسگر بزرگتر که قابلیت بزرگنمایی دو برابری داشته باشد، می‌توانند دسترسی به فاصله کانونی باورنکردنی 300 میلیمتر را هم فراهم کنند.

دوربین iPhone 16 Pro Max

البته هنوز به هیچ عنوان مشخص نیست که آیا این دوربین سوپر تله فوتو در آیفون 16 پرو مکس یا اولترا به کار خواهد رفت یا خیر. با این حال، بسیاری علاقمندان اپل امیدوارند که 2024 سالی باشد که آیفون در بخش تصویربرداری از زیر سایه کهکشانی‌های سامسونگ خارج شود!

به جز دوربین تله فوتو، سونی می‌تواند با استفاده از حسگرهای Exmor T سونی که در حال حاضر در گوشی‌های اکسپریا 1 مارک 5 و اکسپریا 5 مارک 5 به کار رفته‌اند، پیشرفت‌های جالبی را در این خصوص رقم بزنند. سونی با این سنسور خود موفق شده با ثابت نگه داشتن رزولوشن، نور بیشتری جذب کرده و تصاویر باکیفیت‌تری ثبت کند.

در این رابطه، مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل ادعا کرده که کوپرتینویی‌ها از این حسگرها در نسل جدید آیفون پرو مکس بهره خواهند برد.

به‌طور مشابه، جف پو، دیگر کارشناس صاحب نظر در حوزه دستگاه‌های اپل هم ادعا کرده که بزرگترین پیشرفت‌های iPhone 16 Pro Max در مقایسه با نسل کنونی، حسگر 48 مگاپیکسلی فوق عریض و پشتیبانی از وای فای 7 خواهند بود.

مشخصات فنی و قابلیت‌های مورد انتظار آیفون 16 پرو مکس

مشخصات فنی iPhone 16 Pro Max

با وجود این که شایعات و حدس و گمان‌های بسیار زیادی از طراحی و ماژول دوربین نسل بعدی آیفون پرو مکس در اینترنت موجود است؛ اما اخبار زیادی در خصوص مشخصات فنی و قابلیت‌های سخت افزاری این گوشی در اختیارمان نیست! بنابراین در این خصوص باید بیش از هرچیز با تعمیم اطلاعات پیشین به جمع‌بندی در خصوص نسل بعدی آیفون‌ها برسیم.

بررسی‌های انجام شده روی نسل کنونی آیفون‌ها حاکی از این است که میزان رم مدل پرو مکس آیفون 15 در مقایسه با قبل، دو گیگابایت افزایش یافته و به 8 گیگ رسیده است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که روند مشابهی برای نسل بعدی این گوشی هم صادق باشد.

از طرف دیگر احتمالا در نسل بعدی iPhone Pro Max شاهد استفاده از تراشه A18 Pro خواهیم بود که دنباله مدل A17 Pro کنونی به شمار می‌رود و قاعدتا به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از آن خواهد بود.

همچنین بسیار بعید به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها قصد داشته باشند سرعت انتقال اطلاعات و شارژ آیفون 16 پرو مکس را نسبت به قبل ارتقا دهند؛ چرا که به‌تازگی پورت‌های لایتنینگ را با درگاه USB-C جایگزین کرده‌اند و همان‌طور که می‌دانیم، اپل در خصوص ارتقا این دسته قابلیت‌های کلیدی بسیار کند عمل می‌کند!

از iPhone 16 Pro Max چه انتظاراتی داریم؟

پس از بررسی ویژگی‌ها و مشخصات احتمالی نسل بعدی پریمیوم‌ترین مدل آیفون، نوبت به آن رسیده که انتظارات خود از این گوشی قدرتمند و جذاب را بیان کنیم. آیفون 15 پرو مکس به‌طور کلی محصولی شگفت‌انگیز و کم‌نقص به شمار می‌رود؛ اما بدون شک برخی جنبه‌های این گوشی در نسل بعدی قابلیت ارتقا دارند.

برخی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که در نسل بعدی آیفون پرو مکس فرصت پیشرفت در آن‌ها را دارد، به‌شرح زیر هستند.

رنگ‌بندی بهتر

رنگ بندی آیفون 16 پرو مکس

آیفون 15 پرو و پرو مکس امسال بدنه تیتانیومی داشته و در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی و تیتانیوم طبیعی به بازار عرضه می‌شوند.

البته اپل در رویداد رونمایی از این گوشی ها ادعا کرده که فرآیند ساخت بدنه مدل‌های پرو آیفون 2023 حدودا 14 ساعت زمان برده است! با این وجود، نتیجه نهایی کار، آن‌طور که باید جالب از آب درنیامده؛ چراکه رنگ‌بندی آن‌ها کمی خسته‌کننده است.

کسل‌کننده شدن رنگ‌بندی گوشی‌های اپل، سال گذشته و با سری آیفون 14 آغاز شد. با این وجود، عرضه این گوشی با رنگ بنفش باعث شد که کمی از این یکنواختی کاسته شده و طراحی آیفون جذاب‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد. این اتفاق البته در نسل کنونی رخ نداده و رنگ‌های آیفون 16 قادر به راضی کردن کاربران جوان‌تر نخواهند بود.

از مدتی قبل شایعاتی مبنی بر عرضه سری iPhone 15 در رنگ‌بندی قرمز تیره به گوش می‌رسید. با این وجود، این اتفاق در نسل کنونی رخ نداد و به آینده موکول شد. استفاده از این رنگ در نسل بعدی آیفون پرو مکس یا ریسک کردن بیشتر اپل در انتخاب رنگ پرچمدارانش می‌تواند جذابیت این گوشی‌ها را بیش از پیش افزایش دهد.

شارژ سریعتر

شارژ سریع iPhone 15 Pro Max

اپل در سال 2023 هیچ تلاشی برای افزایش سرعت شارژ گوشی‌های پرچمدارش نکرد. این کمپانی در عوض سعی کرد که با استفاده از باتری اندکی بزرگتر و تراشه بهینه‌تر، شارژدهی را ثابت نگه داشته و ترجیحا ارتقا دهد.

طبیعتا افزایش سرعت شارژ یکی از خواسته‌های مهم کاربران آیفون از اپل است؛ چرا که در این زمینه، گوشی‌های این کمپانی فرسنگ‌ها عقب‌تر از رقبای چینی و کره‌ای خود قرار دارند!

انتقال سریع‌تر اطلاعات از طریق USB-C

آیفون 16 پرو مکس

مدتی پیش، قانون‌گذاران اروپا اپل و سایر کمپانی‌های فعال در عرصه تکنولوژی را وادار کردند که از پورت‌های USB-C در دستگاه‌های جدید خود استفاده کنند. اپل به ناچار تسلیم این خواسته اتحادیه اروپا شد و مدل‌های استاندارد و پرو آیفون 15 را به این درگاه مجهز کرد.

اما نکته این‌جاست که سرعت انتقال داده توسط پورت‌های یو اس بی در مدل‌های استاندارد نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده است. در این میان البته مدل‌های پرو از استاندارد USB 3 پشتیبانی کرده و قادرند اطلاعات را با سرعت حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهند.

البته دقیقا در روز رونمایی سری آیفون 15، اینتل نسل جدید استاندارد تاندربولت خود (تاندربولت 5) را معرفی کرد که قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه بود. به بیان دیگر، دستگاه‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی کنند، قادرند اطلاعات را با سرعت حدودا 12 برابر آیفون 15 پرو و پرومکس انتقال دهند!

کامپیوترهای مجهز به این پورت‌ها در سال 2024 روانه بازار خواهند شد و مک های اپل نیز با آغوش باز این استاندارد را پذیرفته‌اند. بنابراین تنها چیزی که مانع دستیابی آیفون‌ها به این سرعت‌های شگفت‌انگیز انتقال داده می‌شود، خود اپل است! بر این اساس، پشتیبانی از استاندارد Thunderbolt 5 و افزایش سرعت انتقال داده‌ها، یکی از خواسته‌های اساسی کاربران از نسل جدید آیفون‌هاست.

انتقال دوربین به زیر صفحه نمایش

دوربین زیر صفحه نمایش

همان‌طور که در قسمت‌های پیش مطالعه فرمودید، پیش‌بینی می‌شود که در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 16، حسگرهای فیس آیدی به زیر صفحه نمایش انتقال پیدا کنند. با انجام این کار، تنها چیزی که در قسمت بالای نمایشگر آیفون 16 پرو مکس قابل مشاهده خواهد بود، دوربین سلفی است!

در حال حاضر سامسونگ و نوبیا موفق شده‌اند در گوشی های گلکسی زد فولد 5 و رد مجیک 8S پرو، دوربین سلفی را به زیر صفحه نمایش انتقال دهند. اما این کار به قیمت افت قابل توجه کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی تمام شده است. بنابراین بسیاری افراد معتقدند مضرات تعبیه دوربین زیر صفحه نمایش بیشتر از محاسن آن است!

با این وجود، اپل قبلا بارها نشان داده که قادر است کارهایی خارق‌العاده انجام دهد و پیشرفت‌هایی چشمگیر را در بخش دوربین رقم بزند. بنابراین اگر این غول کوپرتینویی همان تلاش و همتی که در طراحی داینامیک آیلند به خرج داد را وقف طراحی سیستم دوربین زیر صفحه نمایش کند، می‌توان انتظار داشت که نسل بعدی آیفون‌های پرو و پرو مکس قادر به استفاده از این فناوری جذاب باشند.

این مساله البته کمی بعید به نظر می‌رسد. با این وجود، آرزو کردن به هیچ وجه عیب نیست؛ خصوصا اگر طرف مقابل شما، ابرقدرتی مثل اپل باشد!