شت کوین

شت کوین چیست؛ ارزهای دیجیتال سرگردان و بی ارزشی که بازار رمزارزها را تسخیر کرده‌اند

به گروهی از ارزهای دیجیتال کم ارزش که اهداف و و کاربرد مشخصی ندارند، شت کوین گفته می‌شود. ویژگی‌های Shitcoin چیست و چطور شناسایی می‌شوند؟

در جهان پهناور ارزهای دیجیتال، دارایی‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها شت کوین است. این رمزارزهای کم ارزش هدفی برای دنبال کردن ندارند و اغلب با فعالیت‌های کلاهبرداری مرتبط هستند. اگرچه گروهی از فعالان بازار به رمزارزهایی که پس از بیت کوین عرضه شده، Shitcoin گفته‌اند، اما باید بدانیم که اغلب آنها با طرح‌های پامپ و دامپ سروکار دارند و برای سرمایه‌گذاری خطرناک به‌حساب می‌آیند.

از آنجایی که بازار رمزارزها پر شده از شت کوین‌های بی‌ارزش، تصمیم گرفته‌ایم روش‌های مختلف شناسایی آنها را توضیح دهیم تا به دام کلاهبرداران نیفتید. دانستن ویژگی‌های بارز شت کوین‌ها به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک می‌کند تا با پروژه‌های کلاهبرداری آشنا شوند و آنها را در چنین بازار گسترده‌ای تشخیص دهند.

شت کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازار رمزارزها دو نیمه روشن و تاریک دارد که اغلب ما با نیمه شفاف و روشن آن کار کرده‌ایم؛ ولی نباید فراموش کرد که کلاهبرداران و هکرها و تمامی مجرمان سایبری در نیمه تاریک و مبهم آن به انتظار ما نشسته‌اند تا دارایی‌هایمان را به‌نفع خود تصاحب کنند. مارکت ارزهای دیجیتال سرشار از فرصت‌های نوآورانه و پروژه‌های موفقی است که شاهد دستاوردها و کاربردهای اغلب آنها در طول روز هستیم؛ اما همان‌طور که گفتیم، بخش تاریک آن خوشایند هیچ معامله‌گر یا سرمایه‌گذاری نیست.

تمامی کوین‌هایی که امروزه قیمتشان افزایش یافته و با حجم بالا خرید و فروش می‌شوند، پروژه‌های قدرتمند و آینده‌داری هستند که می‌توانند برای بسیاری از امور مالی مفید فایده واقع شوند؛ اما آیا تمامی رمزارزهای موجود، موفق و هدف‌دار هستند؟ پاسخ به این پرسش قطعا منفی خواهد بود.

شت کوین‌ها نه هدفی دارند و نه آینده‌ای که بتوان روی آن حساب باز کرد. ارزش آنها بسیار پایین است و فعالان و تحلیلگران مارکت به دیده تحقیر به آنها نگاه می‌کنند. در واقع آنها آلت کوین‌هایی هستند که کلیات و جزئیات مبهم و تاریکی دارند و هیچ‌چیز آنها مشخص نیست. فلسفه ایجاد Shitcoin یک شب پولدار شدن است!

هر آلت کوینی، شت کوین نیست

شت کوین

می‌دانیم که نخستین ارز دیجیتال بازار، بیت کوین بوده و پس از آن هر رمزارزی که متولد شده در گروه آلت کوین‌ها قرار گرفته است. آیا تمامی ارزهای دیجیتال پس از BitCoin به‌نوعی شت کوین محسوب می‌شوند و بی‌ارزش خواهند بود؟ گروهی از طرفداران بیت کوین معتقدند که تنها کوین دارای ارزش که باید نگهداری کرد، بیت کوین است.

البته می‌دانیم که سرمایه‌گذاران در حال حاضر از معامله و خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال سود می‌کنند و نگهداری آنها برایشان سودساز است. بنابراین توجه صرف به بیت کوین چیزی از ارزش سایر آلت کوین‌ها کم نمی‌کند. پاسخ منطقی به سوال فوق چنین چیزی خواهد بود:

اغلب رمزارزها در بدو تولد یک شت کوین در نظر گرفته می‌شوند؛ چرا که پیروزی یا شکست آنها مشخص نیست و آینده‌ای برای آنها نمی‌توان ترسیم کرد. ارزهای دیجیتال وقتی از حالت Shitcoin خارج می‌شوند که به موفقیت‌های بزرگ برسند و اعضای جامعه از آن حمایت کنند و کاربردهایش مشخص شود.

با توضیح بالا می‌توان به این نتیجه رسید که هر آلت کوینی یک شت کوین نیست و این تصور اشتباه است. با اندکی مطالعه و تحقیق می‌‌توانید فرق بین یک آلت کوین واقعی و یک شت کوین بی‌ارزش را متوجه شوید.

ارزش شت کوین‌ها چقدر است؟

برای شت کوین‌ها ویژگی‌های مشخصی تعریف کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نقدینگی پایین، افزایش قیمت‌های عجیب و غریب و کوتاه‌مدت اشاره کرد. کلاهبرداران و سودجویان بازار سعی می‌کنند با تبلیغاتی مثل «طرح‌های سریع برای پولدار شدن» سرمایه‌گذاران را به خاک سیاه بنشانند.

شت کوین

ارزش یک شت کوین زمانی پایین می‌آید که سرمایه‌گذاران نسبت به آن ارز دیجیتال، احساس منفی و نزولی پیدا کنند. در واقع از نظر آنها شت کوین مد نظر موفق نشده انتظارات اعضای جامعه را برآورده کند و تیم توسعه‌دهنده به وعده‌های خود عمل نکرده است. به همین خاطر است که با گذشت زمان، چنین طرح‌هایی جز ضرر و زیان، ارمغان دیگری برای معامله‌گران نخواهند داشت.

سودجویانی که شت کوین‌ها را اداره می‌کنند، از بازاریابی اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند تا وعده‌های دروغ خود را به سرمایه‌گذاران قالب کنند. مشخص نیست که چنین ارزهای دیجیتال کم‌ارزشی به چه منظوری ایجاد شده‌اند و تیم توسعه‌دهنده آنها چه کسانی هستند! (عموما ناشناس یا بی‌تجربه‌اند)

با این اوصاف Shitcoin نوعی رمزارز با ارزش بنیادی صفر است که کاربردی ندارد و دردی از جامعه دوا نمی‌کند. باز هم تأکید می‌کنیم که شت کوین‌ها با هدف کسب سودهای کلان و یک شبه و سفته‌بازی ایجاد می‌شوند و سرمایه‌گذاری پرخطری به‌حساب می‌آیند. شاید شانس با شما یار باشد و سود هنگفتی از این گروه کسب کنید؛ اما همیشه این‌طور نیست و ممکن است تمام دارایی خود را یک‌روزه از دست بدهید.

شت کوین‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

خوشبختانه تمامی شت کوین‌ها یک‌سری ویژگی‌های خاص دارند که تشخیص آنها را ساده‌تر می‌کند. این ارزهای دیجیتال بی‌ارزش با پامپ قیمتی همراه هستند و به همین خاطر اغلب درگیر تورم شده‌اند. درست وقتی که قیمت یک Shitcoin در آستانه ریزش شدید است، با افزایش قیمت مواجه می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دارایی سرمایه‌گذاران را باد می‌برد.

1. خطرات امنیتی

هکرها یا کلاهبرداران سایبری تلاش می‌کنند تا شت کوین‌ها را به‌منظور کسب سودهای کلان طوری طراحی کنند که آسیب‌پذیری‌های امنیتی به‌وجود آورند. با ایجاد یک رخنه امنیتی و باگ نرم افزاری به‌راحتی به خواسته خود می‌رسند و از نقص‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

2. عمر کوتاه

یکی از ویژگی‌های بارز شت کوین‌ها، عمر کوتاه آنهاست. زمانی که سفته‌بازان سود خود را برداشت کنند، موعد مرگ این ارزهای دیجیتال فرا می‌رسد و سرمایه‌گذاران زیان‌دیده متوجه خواهند شد که با یک پروژه بی‌حاصل و احتمالا کلاهبرداری سروکار داشته‌اند. بنابراین شت کوین‌ها در درازمدت دوام نمی‌آورند.

شت کوین

3. نداشتن کاربرد

بارها گفتیم که توسعه‌دهندگان یک شت کوین تنها یک هدف و کاربرد را دنبال می‌کنند و آن کسب سود و فرار به موقع است. با این اوصاف این رمزارزهای بی‌ثمر قرار نیست با کاربردهای جذاب خود مشکلی از دنیای ما را حل کنند. Shitcoin فناوری و محصول خاصی ندارد و کمکی به باروری دنیای کریپتو نمی‌کند.

4. پامپ و دامپ

اغلب پروژه‌های شت کوینی از تکنیک رایج و متدوالی به‌نام استراتژی پامپ و دامپ بهره می‌گیرند. به‌کمک این استراتژی، اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده به بازار آن ارز دیجیتال تزریق می‌شود و قیمت به‌صورت ساختگی افزایش می‌یابد. سرمایه‌گذاران آگاه با برداشت سودهای هنگفت خود از بازی کناره می‌گیرند و ناآگاهان بازی، دچار ضرر و زیان می‌شوند.

پامپ یعنی افزایش قیمت تا سطحی معین که دلخواه کلاهبرداران است و وقتی قیمت به آن محدوده رسید، شت کوین‌ها به سرمایه‌گذاران بی‌خبر از همه‌جا فروخته خواهد شد. به این تکنیک دامپ گفته می‌شود.

5. تبلیغات بازاریابی

هر جا که سروصدای زیادی برای یک ارز دیجیتال شنیدید به آن پروژه شک کرده و راجع به آن تحقیقات خود را کامل کنید. توسعه‌دهندگان پروژه‌های Shitcoin در تلاشند تا با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی تهاجمی، سرمایه‌گذاران را به سمت و سوی خود بکشانند.

آنها با به‌کارگیری فعالان دنیای مجازی سعی می‌کنند پیرامون پروژه کلاهبرداری خود تبلیغ کنند و برای آن ویژگی‌های منحصربه‌فرد با بازدهی بالا و کاربردهای انقلابی و مهم در نظر می‌گیرند. به محض این‌که پروژه سروصدا به پا کند، سرمایه‌گذاران ناآگاه برای خرید آن صف می‌کشند.

6. فرآیند ساخت

توسعه‌دهندگان برای ساخت و ایجاد یک شت کوین زمان زیادی صرف نمی‌کنند و کمترین تلاش خود را خواهند کرد. برای مثال فرض کنید یک برنامه‌نویس مبتدی می‌تواند با فورک یک بلاک چین و تغییر چندین پارامتر، کوین اختصاصی خود را راه‌اندازی کند. علاوه بر این اگر توسعه‌دهنده حرفه‌ای باشد می‌تواند یک بلاک چین طراحی کند و یک شت کوین بسازد که هیچ نوآوری و خلاقیتی ندارد.

نحوه کار شت کوین‌ها

شت کوین

مردم از سال 2009 به بعد علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال نشان دادند؛ چرا که بیت کوین روی کار آمد و انقلابی در بازار مالی دیجیتال پدید آورد. از زمان موفقیت این رمزارز تا به امروز شاهد توسعه آلت کوین‌هایی هستیم که مبتنی بر بیت کوین هستند و از طرح اولیه آن استفاده می‌کنند.

توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال پیش از عرضه کوین خود، تعداد آن را اعلام می‌کنند؛ برای مثال 21 میلیون BitCoin تا به امروز عرضه شده، در حالی که سقف عرضه اتریوم در طی یک سال به 18 میلیون توکن می‌رسد. وقتی یک توکن به‌طور محدود عرضه می‌شود، باید به فکر کمبود آن بود؛ زیرا سرمایه‌گذاران می‌دانند قرار نیست توکن جدید صادر شود.

این نکته را هم فراموش نکنید که توکن بیشتر یعنی ارزش کمتر آن دارایی و به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان مجددا توکن صادر نمی‌کنند. از آنجایی که عرضه یک آلت کوین ثابت است، باید با افزایش تقاضا ارزش آن مشخص شود. متاسفانه به‌علت این‌که اغلب رمزارزها کاربرد عملی ندارند، ارزش آنها به‌وسیله سفته‌بازی و گمانه‌زنی قیمتی معین می‌شود.

الگوی قیمتی شت کوین‌ها ثابت است، ولی امکان دارد که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار به آن علاقه نشان دهند. به هر حال قیمت Shitcoin در ابتدای عرضه ثابت خواهد ماند. طولی نمی‌کشد که پامپ قیمتی آغاز می‌شود و تریدرها از ترس این‌که مبادا از قافله عقب بمانند، تمام دارایی خود را صرف خرید آن می‌کنند. اینجا نقطه‌ای است که سرمایه‌گذاران آگاه تمام کوین‌های خود را فروخته و با بار بسته، سفر خود را ادامه می‌دهند.

متاسفانه مردم علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال دارند و در مقطع کنونی نمی‌توان آنها را مجاب کرد که برخی آلت کوین‌های به ظاهر موفق، در واقعیت شت کوین‌های بی‌ارزش و سرگردان هستند که روز به روز تعدادشان افزایش می‌یابد و راهی برای خلاص شدن از شر آنها وجود ندارد.

شت کوین‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟

کسب سودهای هنگفت و یک شبه میلیونر شدن هر کسی را وسوسه می‌کند تا وارد بازار ارزهای دیجیتال شود؛ اما آیا همه چنین شانسی دارند؟ ورود به مارکت کریپتو با ریسک‌های زیادی همراه است که باید آنها را بشناسید و با مزایا و معایبش آشنا شوید. در ادامه به ذکر معایب و مزایای احتمالی می‌پردازیم.

شت کوین

مزایای یک شت کوین

به اعتقاد تحلیلگران و فعالان بازار کریپتو، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های Shitcoin، نوسانات بالای آن است. احتمالا از خود می‌پرسید که چرا باید نوسان زیاد یک ارز دیجیتال مزیت آن باشد؟ پاسخ ساده است: اسکالپرها و نوسانگیرهای کوتاه‌مدت می‌توانند سوار موج‌های صعودی و کوتاه‌مدت شوند و سودهای هنگفتی کنند. البته باید توجه کنید که نوسان گرفتن از یک شت کوین نیاز به دانش و مهارت بالا و اطلاعات رانتی دارد و به صرف شانس نمی‌توان معامله موفقی داشت.

مزیت دومی که باید بدان توجه داشت، قیمت پایین است. شت کوین‌ها هنگام عرضه بسیار ارزان قیمت هستند و برای سرمایه‌گذاران مبتدی و تازه‌کار که نمی‌خواهند ریسک زیادی کنند و دارایی خود را از دست بدهند، گزینه جذابی به‌حساب می‌آیند. با صد دلار می‌توان چندین هزار شت کوین خرید؛ در حالی که با این سرمایه مقدار خیلی خیلی کمی از بیت کوین نصیبتان خواهد شد.

خرید چندین شت کوین به نفع پرتفوی شماست؛ چرا که تنوع آن را بالا می‌برد و میزان ضرر و زیان را کاهش می‌دهد. البته این اقدام برای معامله‌گران تازه‌کار مناسب است، نه سرمایه‌گذاران باتجربه بازار! اگر شانس با شما یار باشد و شت کوین‌های پرتفوی شما سود دهد، احتمال دارد یک شبه پولدار شوید.

معایب یک شت کوین

مهم‌ترین عیب یک شت کوین، ریسک بالای خرید آن است. ماهیت Shitcoin با خطر بالقوه آن شناخته می‌شود و از آنجایی که هیچ کاربرد و فایده عملی ندارند، می‌توانند در چند دقیقه ریزش شدیدی را تجربه کنند.

فقدان کاربرد عملی، نداشتن وایت پیپر و نقشه راه و بی‌هدف بودن از خصیصه‌های بارز یک شت کوین است. نبود چنین ویژگی‌هایی یعنی این‌که آن آلت کوین شفاف نیست و نقاط تاریک زیادی دارد. وقتی سرمایه‌گذاران نتوانند راجع به یک رمزارز تحقیق و مطالعه کنند، چرا باید ریسک کرد و آن را خرید؟

خطرات امنیتی جزو دیگر معایب شت کوین است. متاسفانه هکرها و مجرمان سایبری علاقه زیادی به چنین ارزهای دیجیتالی دارند؛ چرا که باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌های آنها زیاد است. توسعه‌دهندگان Shitcoin ناشناس هستند و آینده آنها نامعلوم است. حتما پیش از خرید شت کوین راجع به پروتکل آن تحقیق کنید و مطمئن شوید هک نمی‌شود.

تفاوت شت کوین با میم کوین در چیست؟

در بازار بزرگ ارزهای دیجیتال فقط شت کوین‌ها نیستند که بی‌ارزش هستند و کاربرد و هدف خاصی ندارند؛ میم کوین‌ها هم گروه دیگری از رمزارزها به‌شمار می‌روند که شباهت‌های زیادی با Shitcoin دارند. این دو رمزارز را به‌راحتی می‌توان با یکدیگر اشتباه گرفت؛ چرا که خط‌کشی برای اندازه‌گیری ارزش آنها وجود ندارد.

شت کوین

راجع به میم کوین‌ها مفصل در گجت نیوز صحبت کرده‌ایم؛ ولی به‌طور خلاصه باید بگوییم این ارزهای دیجیتال که فلسفه خاصی برایشان در نظر گرفته نشده، جنبه سرگرمی و طنز دارند و از شبکه‌های اجتماعی نشأت گرفته‌اند. آنها عموما از ترندهای اینترنتی، جوک‌ها و شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی الهام گرفته شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین میم کوین‌های مارکت، دوج کوین است که با حمایت ایلان ماسک، افزایش قیمت عجیبی را تجربه کرد. البته کاری نداریم که این توکن بعدها موفق شد جامعه اختصاصی خود را راه‌اندازی و اداره کند. با گذشت زمان، دوج کوین ارزشمند شد و حامیان آن روز به روز افزایش یافتند. تفاوت اساسی یک میم کوین با شت کوین در این است که ارزش توکنی مثل دوج کوین بستگی به جامعه حامی‌اش دارد.

شت کوین‌ها همان‌طور که انتظار می‌رود جامعه حمایتگری ندارند و تعداد طرفداران آنها محدود به سرمایه‌گذاران آگاهی می‌شود که صرفا دنبال کسب سودهای سریع و کوتاه‌مدت هستند. اغلب این ارزهای دیجیتال کم‌ارزش با وعده‌های دروغین و کذب رشد می‌کنند و خدماتی در ازای آن ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که میم کوین‌ها تأکید می‌کنند که هدفشان طنز و سرگرمی است و مدعی چیزی نیستند.

طریقه شناسایی شت کوین

چه ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را داریم شت کوین باشد یا یک آلت کوین مطمئن، باید همواره راجع به آن تحقیق و مطالعه کرد و بی‌گدار به آب نزد. در نظر گرفتن فاکتورهای مهمی نظیر سازندگان و توسعه‌دهندگان، نقشه راه، حجم معاملات، ارزش بازار و میزان نقدینگی و اهداف آن پروژه، جزو مولفه‌های اساسی است.

اگر در بررسی موارد فوق به ابهام یا عدم شفافیت برخورد کردید، مطمئن باشید که آن ارز دیجیتال یک شت کوین است و باید از معامله آن صرف نظر کنید.

1. میزان نقدینگی

اگر می‌خواهید یک شت کوین را از آلت کوین تفکیک کنید، باید به استخرهای نقدینگی آن در صرافی‌ها نگاهی بیندازید. در مبادلات غیر متمرکز، استخرهای نقدینگی حکم ستون فقرات را دارند و اگر پروژه‌ای که می‌خواهیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم کمتر از 30 هزار دلار در استخر خود داشت، به احتمال زیاد Shitcoin است.

این‌که نقدینگی کمتر از سی هزار دلار باشد نشانه خوبی برای آن پروژه محسوب نمی‌شود. بازار رمزارزها تفاوت زیادی با بازار سهام ندارد و توصیه‌های آنجا برای دنیای کریپتو سازنده خواهد بود؛ بنابراین حتما پیش از سرمایه‌گذاری تحقیق کنید و با توجه به دارایی که در اختیار دارید، به‌صورت پله‌ای خرید کنید تا در صورت شکست آن پروژه، تمام سرمایه شما از بین نرود.

2. تعداد سرمایه گذاران و تراکنش‌ها

مورد بعدی که یک شت کوین را از آلت کوین متمایز می‌کند، تعداد هولدرها و تراکنش‌ها است. به اعتقاد فعالان بازار کریپتو، کوین‌های جدیدی که ارزش سرمایه‌گذاری دارند باید حداقل 200 تا 300 هولدر یا سرمایه‌گذار داشته باشند و همین‌طور باید حداقل 5 تا 10 تراکنش در یک دقیقه برای آن ثبت شود.

3. وایت پیپر و وب سایت

توسعه‌دهندگان شت کوین‌ها با عجله آن را ایجاد می‌کنند و به همین خاطر اگر کمی مهارت داشته باشید، می‌توانید قسمت‌های کپی شده را ببینید. اگر وب سایت یک توکن جدید معمولی باشد و به‌نظر کپی از سایت‌های دیگر بیاید، احتمالا از یک دامنه رایگان استفاده کرده و شت کوین است.

بنابراین از روی وب سایت می‌توان فهمید که ارز دیجیتال ما Shitcoin است یا خیر! همچنین به وایت پیپر آن نگاه کنید و اگر به‌نظرتان آمد شبیه به پروژه‌های پرطرفدار است بی‌شک از آن دور شوید. وایت پیپری که با اصطلاحات دشوار و سخت نوشته شده، قطعا یک شت کوین خواهد بود.

4. اهداف و وعده‌ها

شت کوین‌های بی‌ارزش و سرگردان بازار رمزارزها بر خلاف این‌که بسیار حقیر و کوچک هستند، وعده‌ها و ادعاهای بزرگی دارند و هیچ کاربرد خاصی برای رسیدن به آن قول‌هایی که می‌دهند ندارند. هر کسی می‌تواند راجع به پروژه‌های خلاقانه و سرشار از نوآوری حرف بزند، اما تدوین نقشه راه و اهدافی برای وصول به آن کار هر کسی نخواهد بود. پروژه‌ای که قابلیت‌ها و نحوه رسیدن به آنها را نشان نمی‌دهد، مبهم است و از نظر ما یک Shitcoin خواهد بود.

5. تیم توسعه دهندگان

ارز دیجیتالی بخرید که توسعه‌دهندگان آن را می‌شناسید یا این‌که در دسترس هستند. پروژه‌هایی که تیم توسعه‌دهنده مشخصی ندارند و ناشناس هستند، غیر قابل اعتماد به‌حساب می‌آیند؛ البته به‌جز بیت کوین که خالق ناشناس و مرموزی دارد. فرض کنید می‌خواهید سرمایه خود را در یک شرکت فیزیکی سرمایه‌گذاری کنید؛ اگر هیئت مدیره آن را نشناسید و از اهداف آنها باخبر نباشید دست به چنین کاری خواهید زد؟

روی شت کوین‌ها سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

شت کوین

سرمایه‌گذاران بسیاری تمایل دارند روی شت کوین‌ها ریسک کرده و سرمایه‌گذاری کنند، به این امید که قیمت آن رمزارز ناگهان صعودی پامپی را تجربه کند و آنها را یک شبه به مقصودشان برساند. فقط کسانی می‌توانند در این بازی پیچیده و کثیف سود ببرند که از قبل مطمئن شده‌اند آن پروژه یک Shitcoin است. پس از خرید توکن‌های آن، منتظر فرصت مناسب می‌ایستند تا در بهترین موقعیت و در مسیر صعود برداشت سود کنند. به‌طور کلی پیشنهاد نمی‌کنیم روی این ارزهای دیجیتال بی‌برنامه و بی‌ارزش سرمایه‌گذاری و ریسک کنید؛ چرا که ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

در این مطلب سعی کردیم به‌طور مفصل راجع به یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های ارز دیجیتال صحبت کنیم و سرمایه‌گذاران ناآگاه را با پیچ و خم جاده آشنا سازیم. شناسایی شت کوین‌ها در دنیای پیچیده کریپتو کار دشواری خواهد بود. باز هم تأکید می‌کنیم که پیش از ورود به یک پروژه، تحقیقات خود را راجع به آن کامل کنید.

بیشتر بخوانید:
پرسودترین گروه های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴ کدامند؟ با بهترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال ۲۰۲۴ آشنا شوید + نکات کلیدی انتخاب صرافی معامله‌گران تتر بخوانند: ۱۰ کیف پول جذاب تتر که باید بشناسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*