اسنپدراگون ایکس 60

اسنپدراگون ایکس 60 به عنوان نسل جدید مودم موبایل 5G کوالکام معرفی شد

اسنپدراگون ایکس 60 جدیدترین مودم موبایل 5G شرکت کوالکام محسوب می‌شود. به وسیله استفاده از این مودم در کنار یا داخل تراشه اصلی، پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل با سرعتی بیشتر از قبل فراهم می‌شود.

تکنولوژی 5G همانند آن چه 4G در مقایسه با نسل قبل خود ارائه کرد، منحصر به افزایش سرعت دسترسی به اینترنت نیست؛ فناوری 5G سبک زندگی ما را دگرگون خواهد کرد! در یکی از مطالب قبلی دیدیم دنیا با تکنولوژی 5G چگونه خواهد بود. به لطف مودم موبایل جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ایکس 60 بهتر می‌توان از ظرفیت بالای 5G در گوشی‌های هوشمند استفاده کرد.

فراهم شدن امکان استفاده از نسل پنجم شبکه موبایل از دو سو نیازمند تلاش است. اگر اپراتورهای موبایل سرتاسر دنیا را تحت پوشش این شبکه قرار بدهند، اما گوشی‌های هوشمند فاقد موم پشتیبانی‌کننده از 5G باشند، امکان بهره بردن از پهنای باند خارق‌العاده این شبکه میسر نخواهد شد. بالعکس این موضوع نیز صادق است.

اسنپدراگون ایکس 60 سومین نسل مودم 5G موبایل شرکت کوالکام است. با توجه به این که هنوز گوشی‌های انگشت شماری از مودم 5G اسنپدراگون ایکس 50 و ایکس 55 استفاده می‌کنند، انتظار نداشتیم نسل جدید به این زودی رونمایی شود. معرفی اسنپدراگون ایکس 60 نشان می‌دهد شرکت کوالکام با جدیت، پیشرفت در این فناوری را در دستور کار قرار داده است.

مشخصات فنی کوالکام اسنپدراگون ایکس 60

دنیای تراشه‌ها با سرعتی باورنکردنی رو به پیشرفت است! اکنون چیپست‌های 5 نانومتری دیگر یک ایده نبوده و حقیقت دارند. تا پیش از معرفی تراشه‌های موبایل پرچمدار اپل A14 و اسنپدراگون 875، اسنپدراگون ایکس 60 نماد فناوری ساخت 5 نانومتری خواهد بود.

به لطف استفاده از این فناوری، دو مشکل اساسی مودم‌های 5G یعنی مصرف زیاد انرژی و تولید گرمای بالا حل می‌شود. در مقایسه با مودم‌های کنونی، انتظار می‌رود Snapdragon X60 با وجود ارائه عملکرد بهتر، باتری کمتری مصرف کند و در عین حال کمتر به داغ شدن گوشی دامن بزند.

یک مشکل دیگر در استفاده از مودم‌های موبایل 5G ابعاد بزرگ آن‌ها است که با تکیه بر فناوری طراحی و ساخت 5 نانومتری رفع می‌شود. همین اندازه نسبتا بزرگ سبب شده کوالکام قادر به قرار دادن اسنپدراگون ایکس 50 داخل تراشه‌ اسنپدراگون 855 نباشد و ناچار از آن به شکلی غیر یکپارچه با چیپست اصلی استفاده کند. انتظار داریم در همه گوشی‌های قدرت گرفته از اسنپدراگون ایکس 60 این تراشه با چیپست اصلی گوشی یکپارچه شود. عرضه نسخه‌هایی از اسنپدراگون 865 مجهز به اسنپدراگون X60 از ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.

اسنپدراگون ایکس 60

ویژگی‌های جدیدی به اسنپدراگون ایکس 60 افزوده شده است. در ارزیابی میزان پیشرفت یک مودم، اولین فاکتور، افزایش سرعت دریافت و ارسال فایل محسوب می‌شود. با استفاده از Snapdragon X60، بر بستر هر دو طیف Sub-6 و mmWave به سرعت‌های بالاتری دست پیدا خواهید کرد. از طریق تجمیع طیف، بر بستر Sub-6 سرعت دریافت فایل به بیشتر از 5 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. برای mmWave حداکثر سرعت دریافت فایل به 7.5 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

اسنپدراگون ایکس 60

تکنیک تجمیع طیف به اپراتورها اجازه می‌دهد فرکانس‌های کاری در اختیارشان را به منظور افزایش حجم انتقال داده در یک بازه زمانی مشخص، ادغام کنند. دستاورد تجمیع طیف فقط افزایش سرعت نیست، بلکه به افزایش محدوده پوشش‌دهی بدون نیاز به ارتقای آنتن نیز منجر می‌شود. در حال حاضر نیاز به قرار دادن تعداد زیادی آنتن 5G برای فراهم کردن پوشش‌دهی از نسل پنجم شبکه موبایل در یک محدوده مشخص، یکی از محدودیت‌های بر سر توسعه این فناوری محسوب می‌شود. تکنیک تجمیع طیف تا حد زیادی به برطرف کردن مشکل کمک می‌کند.

همانطور که گفتیم، فراهم شدن امکان بهره بردن از 5G نیازمند تلاش از دو طرف است. تا پیش از ارائه اسنپدراگون ایکس 60 امکان استفاده از تکنیک نام برده در صورت پیاده‌سازی توسط اپراتورها وجود نداشت.

کاهش ابعاد آنتن‌ موبایل 5G کوالکام

اسنپدراگون ایکس 60

اهمیت آنتن‌های 5G داخل گوشی‌ها نباید دست کم گرفته شود. این اهمیت فقط به خاطر تاثیر آن‌ها در امکان استفاده یا عدم استفاده از حداکثر ظرفیت نسل پنجم شبکه موبایل نیست. آنتن‌های موبایل در صورت داشتن ابعاد بزرگ، دست گوشی‌ساز را برای طراحی محصولات خود به شکل دلخواه بسته و به افزایش ضخامت منجر خواهد شد.

در بیشتر گوشی‌های هوشمند دارای پشتیبانی از 5G از سه یا چهار ماژول آنتن استفاده می‌شود. به این ترتیب بدون توجه به نحوه نگه داشتن گوشی در دست، ارتباط با فرستنده‌های سیگنال‌های مخابراتی خیلی خوب برقرار خواهد شد. آن‌ها را روی لبه‌ها گوشی قرار می‌دهند، به همین دلیل در افزایش یا کاهش ضخامت گجت تاثیر به سزایی دارند.

این موضوع سبب شده کوالکام به دستاورد خود در کاهش اندازه آنتن‌های QTM535 افتخار کند. کوالکام هنوز اعداد و ارقامی در این رابطه در اختیارمان قرار نداده و به اعلام موفقیت در کاهش اندازه آنتن موبایل 5G جدیدش بسنده کرده است.