کروناویروس چینی تاثیرات غیرمنتظره‌ای بر محیط زیست داشته است!

کروناویروس تاثیرات غیرمنتظره‌ای بر محیط زیست داشته است!

کروناویروس یکی از تازه‌ترین بیماری‌های مرگبار اپیدمی شده است که نگرانی مردم بسیاری از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را به دنبال داشته، اما نکته اینجاست که تا به امروز ویروس کرونا محیط زیست را به طور غیرمنتظره‌ای تحت تاثیر قرار داده است.

کروناویروس چینی یکی از بیماری‌های جدید دستگاه تنفسی بوده که از زمان شیوع در اواخر دسامبر گذشته، ده‌ها هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از دو هزار نفر را در جهان گرفته است. با وجود تمامی آثار خطرناک و مرگبار این بیماری چینی، دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند که شیوع ویروس کرونا تاثیرات مثبتی بر محیط زیست داشته که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با گجت نیوز همراه باشید.

مزایای کروناویروس چینی برای محیط زیست

در چهارشنبه‌ای که گذشت، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) فنلاند مقاله‌ای را در رابطه با آثار مثبت محیط زیستی کروناویروس چینی منتشر کرد. در این مقاله ذکر شده که با وجود ضربه شدید شیوع این ویروس دستگاه تنفسی بر اقتصاد چین، انتشار کربن این کشور در دو هفته گذشته حداقل 100 میلیون تن کاهش یافته است. عدد مورد نظر برابر 6 درصد انتشار کلی جهان بوده و این در حالیست که چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین آلوده‌کننده‌های محیط زیست شناخته می‌شود.

گسترش سریع این بیماری جدید در چین باعث کشته شدن بیش از دو هزار نفر و ابتلا بیش از 74 هزار نفر در کشور چین شده و تمامی این اتفاقات باعث کاهش تقاضای این کشور برای زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی شده است. آمارها نشان می‌دهند که در دو هفته پیش فعالیت نیروگاه‌های زغال سنگ چین کاهش چشم‌گیری داشته و به کمترین مقدار خود در چهار سال گذشته رسیده و از طرف دیگر، تولید فولاد چین هم کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده نفت جهان به شمار می‌رود، اما شیوع کروناویروس چینی باعث شده تا مرکز تولیدات پترولیوم این کشور، یعنی استان شاندونگ (Shandong)، تولید مشتقات نفتی خود را به سطحی که از سال 2015 بی‌سابقه بوده، برساند.

معمولا در چین فعالیت‌های اقتصادی بعد از سال جدید شدت می‌گیرند؛ اما امسال چون بیماری کرونا در این کشور اپیدمی شد و در تلاش برای کنترل ویروس، تعطیلات سال نو در بسیاری از مناطق چین از جمله شانگهای یک هفته بیشتر طول کشید، اقتصاد کشور ضربه قابل‌توجهی خورد. در گزارش چاپ شده توسط CREA آمده که اقدامات کنترلی باعث شده‌اند که بازدهی قسمت‌های کلیدی اقتصاد چین چیزی بین 15 تا 40 درصد کم شود.

کروناویروس چینی تاثیرات غیرمنتظره‌ای بر محیط زیست داشته است!

در گزارش ذکر شده که شیوع کروناویروس چینی در دو هفته گذشته چیزی بیش از یک چهارم کربن دی اکسید تولیدی آلوده‌کننده‌های چینی را کم کرده، اما نمی‌توان با دید کاملا خوش‌بینانه به این ماجرا نگاه کرد؛ لی شوئو (Li Shuo)، یکی از مشاوران صلح سبز چین، می‌گوید که احتمال جبران کردن تاثیرات مثبت شیوع بیماری کرونا بر محیط زیست وجود دارد.

شوئو معتقد است که پس از کنترل کروناویروس چین این احتمال وجود دارد که کارخانه‌ها و کمپانی‌های چینی برای جبران ضررهای خود در زمان افت تولیدات، میزان فعالیت‌های آلوده‌کننده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حداکثر برسانند و در مدتی کوتاه، تمامی آثار مثبت محیط زیستی کرونا از بین برود. شوئو می‌گوید که چنین الگوی رفتاری در سطح صنعتی قبلا هم سابقه داشته و چندان دور از ذهن نیست.

البته یکی از آثار مثبتی که ضرر خاصی برای سرمایه‌داران به وجود نیاورده و احتمال انجام اقداماتی برای جبران آن کم بوده، پایین آمدن 36 درصدی انتشار دی اکسید نیتروژن، در یک هفته گذشته است. این ترکیب محصولی جانبی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در ماشین‌ها و نیروگاه‌ها بوده و برای اندازه‌گیری آن، محققان فنلاندی از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خوب مردم ترسیدن نرفتن سر کارشون واسه همین الودگی کم شده