گوگل پیکسل

نگاهی به سیر تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل

گوگل پس از چند سال بالأخره تصمیم گرفت گوشی‌های عالی و پریمیوم با تجربه اندرویدی خالص را به نام سری پیکسل تولید کند. در اینجا نگاهی به سیر تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل (Google Pixel) داریم.

گوشی‌های پیکسل گوگل از ابتدا وجود نداشتند. سرآغاز گوشی‌های گوگل به محصولات سری نکسوس در سال 2010 برمی‌گردد. پس از سال‌‌ها تولید گوشی‌های هوشمند بسیار خوبی که در تعداد محدود عرضه می‌شدند، گوگل تصمیم گرفت که یک گوشی واقعا عالی و پریمیوم با تجربه اندرویدی خالص تولید کند که بسیاری رویای آن را در سر می‌پروراندند.

در اینجا تاریخچه سری گوشی‌های پیکسل گوگل را مرور می‌کنیم که با اولین گوشی پیکسل در اکتبر 2016 آغاز شد که با سیستم دوربین شگفت‌انگیز خود ما را شگفت‌زده کرد و این روند همچنان ادامه یافته است. ما مهم‌ترین لحظات را در تاریخچه تکامل گوشی‌های پیکسل مرور می‌کنیم، لحظاتی مانند معرفی حالت عکاسی Night Sight که شیوه عکس‌برداری در شب با گوشی‌های همراه را تغییر داد. با گجت نیوز همراه باشید.

تاریخچه گوشی‌های گوگل پیکسل

تاریخ عرضه
گوگل پیکسل و پیکسل ایکس السال 2016
گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس السال 2017
گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس السال 2018
گوگل پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس السال 2019
گوگل پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس السال 2019

گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

گوگل پیکسل ایکس ال

گوگل در سال 2016 پروژه نکسوس را به طور کامل متوقف کرد و آن را با نوع جدیدی از گوشی‌های گوگل با نام پیکسل جایگزین کرد. این پروژه جاه‌طلبانه‌تری از نکسوس است: گوگل اذعان دارد که می‌خواهد گوشی‌های خود را به صورت انبوه به فروش برساند و گوشی‌های Pixel اکنون محصولاتی درجه یک و با قیمتی در حد و اندازه پرچمداران هستند.

در حالی که پیکسل رابط کاربری خالص اندروید را به همراه به‌روزرسانی‌های سریع همانند نکسوس حفظ کرده است، اما از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به دوربین اشاره کرد که جزو بهترین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. گوگل با دوربینی که وابستگی زیادی به نرم‌افزار داشته و عکس‌هایی با محدوده پویای باورنکردنی ثبت می‌کند و توانایی عالی در گرفتن تصاویر باکیفیت در محیط‌های تاریک دارد، از ناکجا آباد سبز شد.

پیکسل همچنین اولین گوشی هوشمند مجهز به دستیار صوتی قدرتمند گوگل بود. علاوه بر این، گوگل به دقت اندروید را برای پیکسل بهینه‌سازی کرده است و نسبت به سایر رقبا عملکرد روان‌تری دارد. تمام این ویژگی‌ها با هم ترکیب شده‌اند تا پیکسل را به چیزی خاص و ماندگار تبدیل کنند.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

گوگل پیکسل 2

نسل دوم گوشی‌های پیکسل تغییرات مهم و اساسی را به همراه داشتند. از جمله این تغییرات می‌توان به صفحه نمایش با میزان روشنایی بالاتر (این بزرگ‌ترین مسئله‌ای بود که پیکسل اصلی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد)، دوربین بهتر و اسپیکرهای جلوی دوگانه برای داشتن تجربه صدای غنی‌تر اشاره کرد.

با این حال، عجیب است که تنها یک سال پس از عرضه مدل پیکسل اصلی که گوگل درباره جک 3.5 میلی‌متری هدفون دستگاه مانور تبلیغاتی می‌داد، جک هدفون را از سری گوشی‌های پیکسل 2 حذف کرد.

جدای از آن، Pixel 2 و Pixel 2 XL میراث رابط نرم‌افزاری خالص را همراه با قدرتمندترین تراشه موجود در بازار یعنی اسنپدراگون 835 در آن زمان ادامه دادند. این گوشی‌ها همچنین امکان تهیه نسخه پشتیبان از تصاویر را با اندازه کامل در گوگل فوتوز به مدت 2 سال به صورت رایگان ارائه می‌دادند.

گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال

گوگل پیکسل 3

گوگل پیش‌تر با عرضه گوشی‌هایی با عملکرد عالی در بخش دوربین برای خود شهرت و اعتباری دست و پا کرده بود و در سال 2018 با عرضه پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال و معرفی ویژگی جدید Night Sight شهرت خود را دو چندان کرد. ویژگی Night Sight با استفاده از نرم‌افزار و ترکیب چندین تصویر در نور کم به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌های با کیفیتی را در شرایط نوری ضعیف بدون استفاده از فلش ثبت کند.

با این حال، در رابطه با طراحی، سری پیکسل 3 حرف زیادی برای گفتن نداشت. پیکسل 3 با حاشیه‌های بزرگ وارد بازار شد، در حالی که گوشی‌های دیگر از نمایشگرهای با حاشیه باریک استفاده می‌کردند و پیکسل 3 ایکسل ال نیز دارای یک بریدگی بزرگ در بالای نمایشگر بود که در فضای وب موضوع تمسخر شده بود.

در جهبه نرم‌افزاری، گوگل با ویژگی‌های مهمی برای بازار آمریکا مانند call screening نوآوری به خرج داده بود که مانع تماس‌های مزاحم بازاریابان و فروشندگان تلفنی می‌شد. خانواده Pixel 3 همچنین اولین محصولات این سری بودند که گواهینامه IP68 برای محافظت در مقابل آب و گرد و غبار داشتند.

گوگل پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس ال

گوگل پیکسل 3a

در ماه مه سال 2019، گوگل با معرفی نسل جدید و با قیمت پایین‌تر گوشی‌های پیکسل همه را غافلگیر کرد. گوشی‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس ال با برچسب قیمتی 400 دلار، کمتر از نصف گوشی‌های پرچمدار قیمت داشتند. با این حال، آن‌ها امکانات قابل مقایسه یا بهتری را در بخش دوربین ارائه می‌دادند که اساسا با سری پیکسل 3 یکسان بود.

البته قاعدتا گوگل برای کاهش قیمت تغییراتی را ایجاد کرده بود. یکی از این تغییرات استفاده از پلاستیک به جای طراحی فلزی و شیشه‌ای رایج در میان دستگاه‌های گران قیمت بود. تغییر دوم استفاده از پردازنده با سرعت پایین‌تر نسبت به پرچمداران بود. با این حال، استفاده از یک پردازنده ضعیف‌تر به لطف بهینه‌سازی‌هایی که گوگل در رابط کاربری دستگاه انجام داده بود، به معنای یک ضعف در این سری از محصولات این غول فناوری نبود. گوشی‌های جدید پیکسل همچنان عملکردی روان و مناسب داشتند.

گوشی‌های Pixel 3a و Pixel 3a XL تجربه اندرویدی خالص را برای کاربران به ارمغان آوردند و دریافت به‌روزرسانی‌های مختلف تا چند سال آینده تضمین شده بود. تمام این فاکتورها باعث شد تا کاربران زیادی از سری پیکسل 3a به عنوان آینده سری گوشی‌های پیکسل یاد کنند.

گوگل پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال

گوگل پیکسل 4 ایکس ال

در اواخر سال 2019، گوشی‌های Pixel 4 و Pixel 4 XL به عنوان پرچمداران جدید گوگل با قیمت بالا وارد بازار شدند و عملکرد دوربین این سری از محصولات گوگل را با معرفی لنز ثانویه تله فوتو بهبود بخشیدند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم جدید، استفاده از نمایشگر امولد با نرخ رفرش 90 هرتز بود که تجربه نمایش روان‌تر و سریع‌تری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. همچنین، بدون تبلیغات زیاد، گوگل از اسپیکرهای جدیدی در نسل جدید گوشی‌های خود استفاده کرد که در کلاس خود با فاصله از رقبا بهترین بودند.

با این حال، گوگل با سری پیکسل 4 چند اشتباه اساسی داشت: مدل کوچک‌تر Pixel 4 دارای باتری کوچکی بود که حتی یک روز کامل هم دوام نمی‌آورد و این تصمیم با انتقادات زیادی از سوی کاربران مواجه شد. علاوه بر این، هر دو مدل از ویژگی‌هایی مانند سیستم راداری برای ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی بهره می‌بردند که در عمل چندان کاربردی نداشتند. قیمت بالا و مشکلات مربوط به عمر باتری باعث شد سری 4 گوشی‌های پیکسل خیلی محبوب نباشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نمی دونم چه کسی این مقاله را نوشته و یه سرچ کوچیک تو یوتیوپ بکن ببین برای عمر باتری پیکسل ۴ ایکس ال چی میاد.طرف داره یک هفته از موبایل استفاده معمولی میکنه هنوز ۱۰ درصد شارژ داره.سعی کنید هر مقاله ای را ترحمه نکنید بزارید توسایت.