در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده که در صورت یافتن موجودات فضایی چه‌کار می‌کنند؟

در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده که در صورت یافتن موجودات فضایی چه‌کار می‌کنند؟

دانشمندان اخیرا در یک نظرسنجی از مردم پرسیده‌اند که در صورت یافتن موجودات فضایی و حیات فرازمینی، واکنش آن‌ها چه خواهد بود؛ در حالی که بسیاری در تلاش برای پیدا کردن این موجودات هستند، کسی نمی‌داند که عکس‌العمل مردم در چنین وضعیتی چه خواهد بود!

با این که در دهه‌های گذشته دانشمندان به طور گسترده به دنبال یافتن موجودات فضایی بوده‌اند، کمتر محققی به پیدا کردن جواب این سوال پرداخته که اگر تلاش‌های دانشمندان موفقیت‌آمیز باشد و حیات فرازمینی کشف شود، عکس‌العمل مردم چه خواهد بود؟ در همین رابطه، از مدتی پیش یک نظرسنجی به راه افتاده است که از علاقه‌مندان در مورد یافتن موجودات فضایی سوال می‌پرسد. با ما در بررسی این موضوع همراه باشید.

نظرسنجی یافتن موجودات فضایی

تلاش نوابغ دنیای کیهان شناسی و دانشمندان سراسر جهان در پیدا کردن حیات بیگانه در خارج از جو زمین تاکنون بی‌نتیجه بوده، اما از آنجایی‌ که تکنولوژی بشر آن‌قدرها هم پیشرفته نیست و جهان اطراف وسعتی بی‌انتها دارد، نمی‌توان امید یافتن موجودات فضایی را برای همیشه از ذهن دور کرد. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهند که ما در صورت تماس پیدا کردن با آدم فضایی‌ها، هنوز نقشه مشخص و برنامه‌ای برای کنار آمدن با این کشف بزرگ و تبعات آن نداریم.

به همین دلیل شبکه تحقیقاتی ستی بریتانیا (UKSRN) مدتی پیش با برگزاری یک همه‌پرسی آنلاین، گام‌های اولیه برای برطرف کردن بی‌برنامگی ما در مورد کشف حیات فضایی را برداشت؛ ستی (SETI) به تحقیقاتی جهانی در رابطه با جستجوی هوش فرازمینی اطلاق می‌شود.

در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده که در صورت یافتن موجودات فضایی چه‌کار می‌کنند؟

در این نظرسنجی که از اواسط سال میلادی گذشته شروع شده و در نوع خود بزرگ‌ترین نظرخواهی حیات فرازمینی به حساب می‌آید، دانشمندان از مردم عادی پرسیده‌اند که نظر آن‌ها در مورد تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن موجودات فضایی چیست و در صورت موفقیت این تلاش‌ها، واکنش آن‌ها چه خواهد بود؛ برخی از پرسش‌ها و گزینه‌ها به این صورت هستند:

اگر نشانه‌ای از هوش فرازمینی دریافت شود، شما چه‌کار خواهید کرد؟

  • اهمیتی به این موضوع نمی‌دهم
  • اخبار را دنبال می‌کنم و در صورت امکان اظهارنظر می‌کنم
  • در شبکه‌های اجتماعی، در این رابطه به بحث می‌پردازم

برخی افراد معتقدند که حتی اگر پیامی از موجودات فضایی دریافت نشود، ما باید به ارسال سیگنال‌های خود برای یافتن این موجودات ادامه دهیم؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

  • انجام این کار درست نیست و باید جلوی آن گرفته شود
  • باید قوانینی در مورد اینکه چه کسانی اجازه ارسال پیام دارند و چه پیام‌هایی ارسال می‌شوند، وضع شود
  • هرکسی که علاقه دارد تا به خارج از جو زمین پیام بفرستد، باید در این کار آزاد باشد

اما آیا واقعا پیدا کردن جواب این سؤال‌ها روزی به کار ما می‌آید؟ تا به امروز تلاش‌های بسیاری برای دریافت سیگنال‌های فرازمینی ها صورت گرفته و مقادیر زیادی هزینه صرف این موضوع شده، ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند. به تازگی دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا اعلام کردند که در تازه‌ترین و عظیم‌ترین تحقیقات ستی تاریخ، سیگنال‌های رادیویی و مرئی دریافتی از 1327 ستاره اطراف زمین مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما هیچ نشانه غیرطبیعی در بین این سیگنال‌ها یافت نشده است.

چند ماه پیش هم «شبکه مشترک یوفو» (MUFON) که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی برای بررسی پدیده اشیا پرنده ناشناس در نظر گرفته می‌شود و با کمک داوطلبان اداره می‌شود، 50 سالگی جستجوهای خود را در حوزه یوفولوژی جشن گرفت. در این 50 سال تعداد بی‌شماری عکس و ویدیو و گزارش از یوفوهای مختلف توسط این سازمان بررسی شده، اما تمامی این تلاش‌ها هم در اثبات وجود فرازمینی­‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند و سند قابل قبولی برای تایید واقعی بودن آدم فضایی‌ها کشف نشده است.

در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده که در صورت یافتن موجودات فضایی چه‌کار می‌کنند؟

حتی دولت آمریکا هم در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به اشیا پرنده ناشناس داشته و در سال 2017 پنتاگون تایید کرد که تحقیقاتی رسمی در این رابطه صورت گرفته‌اند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یکی از زیرشاخه‌های پنتاگون در مدت پنج سال بودجه‌ای 22 میلیون دلاری را صرف بررسی پدیده یوفو کرده و با اینکه این پروژه دولتی در سال 2012 متوقف شده، هنوز تحقیقات تیم مورد نظر ادامه دارد. حتی برخی از ویدیوهای ضبط شده توسط خلبان‌های ارتش آمریکا هم منتشر شده‌اند که اشیا پرنده ناشناس عجیبی را نشان می‌دهند.

مارتین دامینیک (Martin Dominik)، اخترفیزیکدانی از دانشگاهی در بریتانیا می‌گوید که چون تلاش برای یافتن موجودات فضایی بی‌نتیجه بوده و سیگنالی از هوش فرازمینی دریافت نشده، نمی‌توان گفت که چنین اتفاقی در آینده هم رخ نمی‌دهد. دامینیک که خود جز UKSRN  است می‌گوید که گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شدیدتر شدن اخبار دروغ در این رابطه باعث شده‌اند که محققان ستی طور دیگری به ماجرای یافتن موجودات فضایی نگاه کنند. به بیان دیگر اگر واقعا قرار باشد که سیگنالی از یک هوش فرازمینی به زمین برسد، تصمیم‌گیری در مورد واکنش انسان‌ها دیگر یک موضوع کاملا علمی نخواهد بود و پای سیاست هم به این ماجرا کشیده می‌شود.

دامینیک در رابطه با نتایج ابتدایی نظرسنجی حیات فرازمینی اطلاعات چندانی منتشر نکرده و گفته است که در صورت ارائه نتایج اولیه، ممکن است این همه‌پرسی تحت تاثیر قرار بگیرد و نحوه پاسخ مردم به سوالات تغییر کند. شما هم می‌توانید از طریق این لینک در نظرسنجی تیم دامینیک و محققان ستی شرکت کرده و نظر خود در رابطه با یافتن موجودات فضایی را مطرح کنید.