کشف یک آنتی بیوتیک جدید و فوق‌العاده موثر توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک آنتی بیوتیک جدید و فوق‌العاده موثر را کشف کرد!

آنتی بیوتیک جدید و قدرتمندی توسط دانشمندان دانشگاه معروف ام آی تی (MIT) و به کمک فناوری هوش مصنوعی (AI) کشف شده که به احتمال قوی، کمک بسیار زیادی به درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مختلف خواهد کرد.

به تازگی محققان دانشگاه ام آی تی (MIT) اعلام کرده‌اند که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI)، یک آنتی بیوتیک جدید و موثر را کشف کرده‌اند که علاوه بر از بین بردن عوامل بیماری‌زای گوناگون، روشی نوین و قدرتمند برای نابودی این عوامل دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

کشف آنتی بیوتیک جدید به کمک AI

مدتی است که دانشمندان از هوش مصنوعی برای کشف داروهای جدید استفاده می‌کنند و دستاورد اخیر محققان ام آی تی هم نشان می‌دهد که ایده استفاده از این فناوری بسیار هوشمندانه و موثر بوده است. ترکیب این آنتی بیوتیک جدید که با نام هالیسین (halicin) شناخته می‌شود، به گونه‌ای است که بسیاری از انواع باکتری‌های خطرناک و مقاوم را به روشی نوین از بین می‌برد.

در حالی که بسیاری از آنتی بیوتیک‌های جدید ساخته شده توسط دانشمندان، با اعمال تغییرات کوچک در آنتی بیوتیک‌های قبلی ساخته می‌شوند، هالیسین در نوع خود منحصر به فرد است. به طور دقیق‌تر، این داروی جدید با تخریب قابلیت باکتری‌ها در تولید مولکول‌های ذخیره کننده انرژی، آن‌ها را از بین می‌برد. در یکی از آزمایش‌های انجام شده بر روی آنتی بیوتیک جدید ام آی تی، نشان داده شد که باکتری معروف اشریشیا کلی (E.coli) بعد از 30 روز هیچ اقدام مقاومتی نسبت به هالیسین نداشته و این در حالیست که باکتری مورد نظر در مدت زمان 3 روز بسیاری از آنتی بیوتیک‌های معمولی را شکست می‌دهد!

کشف یک آنتی بیوتیک جدید و فوق‌العاده موثر توسط هوش مصنوعی

در ردیف بالا تاثیر هالیسین بر رشد باکتری اشریشیا کلی را می‌بینیم

موفقیت محققان در توسعه سیستمی بود که می‌تواند ساختارهای مولکولی با ویژگی‌های دلخواه را با بازدهی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند؛ ویژگی‌هایی مثل کشتن باکتری‌ها که در داروهای مورد نیاز انسان‌ها فوق‌العاده مهم هستند.

برخلاف گذشته، شبکه عصبی و هوش مصنوعی ام آی تی یاد گرفته بود که به طور خودکار اشکال مختلف مولکول‌ها را شناسایی کند و از طریق نمودارهای مختلف، خط سیرهایی را ترسیم کند که رفتار این مولکول‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. در مرحله بعدی هوش مصنوعی این محققان بر روی 2500 مولکول که شامل 1700 داروی ثبت شده و 800 محصول طبیعی می‌شد، تمرین داده شد تا برای پیدا کردن بهترین ترکیب کشنده میکروب‌ها آماده شود.

در مرحله آخر هم به هوش مصنوعی این ماموریت داده شد تا آرشیوی از 6 هزار ترکیب مختلف را بررسی کند و بالاخره، هالیسین به عنوان بهترین ترکیب ممکن برای کشتن میکروب‌ها انتخاب شد.

البته انتظار نمی‌رود که آنتی بیوتیک جدید هالیسین در آینده نزدیک در دسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. محققان ام آی تی در آزمایش‌های خود باکتری “A. baumanii” موجود در بدن موش‌ها را با این آنتی بیوتیک ریشه‌کن کردند، اما هنوز این دارو بر روی انسان آزمایش نشده است؛ باکتری مورد نظر نقش مهمی در عفونت‌های سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان دارد.

البته نکته بسیار مهم‌تر و شگفت‌انگیزتر این است که کشف اخیر محققان تنها گامی نخست در اقداماتی گسترده‌تر خواهد بود. دانشمندان در حال حاضر مشغول آنالیز 100 میلیون مولکول مختلف برای ساخت داروها هستند و گفته شده که 23 کاندید موثر و قوی برای از بین بردن عوامل بیماری‌زای مختلف انتخاب شده است.

از طرف دیگر می‌توان از هوش مصنوعی برای ساخت آنتی بیوتیک‌های کاملا جدید استفاده کرد و یا با این فناوری به توسعه و قوی‌تر کردن داروهای قدیمی پرداخت تا تاثیرات جانبی نامطلوب آن‌ها به حداقل برسند و کارایی این داروها افزایش یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*